در پی گرم شدن روابط جزیرۀ تایوان با دولت جدید آمریکا، مقامات ارشد ارتش چین به تایوان دربارۀ هرگونه تلاش برای اعلام استقلال هشدار دادند.

یکی از مقامات ارشد ارتش چین که می‌خواست نامش فاش نشود، روز شنبه گفت موضوع تایوان در هفته‌های اخیر به موضوعی داغ در رده‌های بالای ارتش خلق چین تبدیل‌شده است.

این مقامات گفتند یکی از اقدامات احتمالی چین برگزاری رزمایش‌های نظامی نزدیک جزیرۀ تایوان و دیگری اعمال اقدامات سخت‌گیرانه علیه این جزیره است.

تماس تلفنی ماه گذشتۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با تسای اینگ ون، رهبر تایوان، موجی از اعتراضات را در چین به دنبال داشته است.

این تماس تلفنی 10 دقیقه‌ای همچنین تردیدها دربارۀ پایبندی دولت جدید آمریکا به سیاست «چین واحد» که بر اساس آن تایوان بخشی از چین به شمار می‌آید، افزایش داده است.

واشنگتن در سال 1979 ارتباطات دیپلماتیک با تایوان را قطع کرد و پکن را به‌عنوان تنها دولت رسمی در «چین واحد» به رسمیت شناخت.

در همین حال یکی از منابع مطلع در چین گفت: «درصورتی‌که ترامپ پس از به قدرت رسیدن چین واحد را به چالش بکشد، این موضوع عبور از خط قرمز ما محسوب می‌شود.»

همچنین یکی از مقامات وزارت دفاع چین که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت بر اساس قانون ضد تجزیۀ پکن مصوب سال 2005، درصورتی‌که تایوان به‌طور رسمی اقدام به جدایی از چین کند، پکن اجازه خواهد داشت از قدرت نظامی علیه این منطقه استفاده کند.

از سوی دیگر چن چانگ شی، سخنگوی وزارت دفاع تایوان، در واکنش به اقدامات احتمالی چین گفت: «ما به‌طور کامل آماده هستیم و درحالی‌که خود را برای بهترین‌ها آماده می‌کنیم، برای بدترین (اتفاقات) هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

رهبر تایوان روز شنبه در سخنانی به مناسبت سال جدید میلادی تأکید کرد تایپه در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد.

تسای گفت: «ما در برابر فشار تسلیم نخواهیم شد و ما به روش قدیمی مقابله نیز روی نخواهیم آورد.»

وی همچنین از چین خواست تا در مذاکراتی «آرام و عقلانی» به‌منظور پیدا کردن راه‌حلی «منطقی» برای این مناقشه حضور یابد.

رهبر تایوان در خلال سفر ماه ژانویه خود به منطقۀ آمریکای مرکزی قرار است، از آمریکا نیز دیدن کند؛ این در حالی است که پکن از واشنگتن خواسته است تا مانع توقف تسای در هوستون و سان‌فرانسیسکو شود.

چین و تایوان از نظر سرزمینی توسط تنگۀ تایوان در غرب اقیانوس آرام از یکدیگر جدا هستند. تایوان و چین در پی جنگ داخلی 1927 تا 1950 در چین، از نظر سیاسی نیز ارتباطی با یکدیگر ندارند و از آن تاریخ تاکنون هیچ ارتباط دیپلماتیکی میان دو طرف برقرار نشده است.