مشاور ارشد دونالد ترامپ اظهار کرد تحریم های جدید دولت اوباما علیه روسیه اقدامی در جهت مشکل کردن کار رئیس جمهور منتخب در کاخ سفید است. علاوه بر این، اخراج دیپلمات های روسی از آمریکا نیز امری است که ترامپ را در آستانه ورود به کاخ سفید با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

در مقابل، اظهارات ولادیمیر پوتین در واکنش به اخراج این دیپلمات ها همه را شگفت زده کرد. وی گفت دیپلمات های آمریکایی را از خاک روسیه اخراج نخواهد کرد. گفته می شود پوتین اقدامات و سیاست های ترامپ را به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در نظر خواهد گرفت و قصد دارد در زمان ریاست جمهوری ترامپ گام های بیشتری در جهت تقویت روابط دو کشور بردارد.

ترامپ باید موضع خود را به طور شفاف مشخص کند. آیا ترامپ به تحریم های اعمال شده علیه روسیه پایبند است و راه اوباما را ادامه خواهد داد یا تحریم ها را لغو می کند و در جهت تقویت روابط با مسکو گام برمی دارد؟ اگر وی تحریم ها را لغو کند، با انتقادات بسیاری مواجه خواهد شد. بسیاری از جمهوری خواهان کنگره موافق اعمال تحریم علیه روسیه هستند.

کارشناسان معتقدند بخشی از هدف اوباما از اعمال چنین تحریم هایی، در چارچوب قرار دادن ترامپ و ملزم کردن وی به پایبندی به این تحریم ها است. مشاور ارشد دونالد ترامپ اظهار کرد: «اگر چنین امری درست باشد، مایه تاسف است که سیاست های داخلی بر اعمال چنین تحریم هایی تاثیرگذار است.»

«کلیان کانوی»، یکی از مشاوران ترامپ در امور کاخ سفید، نیز با انتقاد از مطرح شدن ادعای مداخله روسیه در روند انتخابات آمریکا اظهار کرد: «در انتخابات 2016 همواره سخن از روسیه بود. باید پذیرفت این ادعایی بیش نیست. هک ایمیل های جان پودستا تاثیر چندانی بر نتیجه انتخابات نداشت.» 

وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه طرح اخراج دیپلمات های آمریکایی از این کشور را مطرح کرد؛ اما پوتین گفت منتظر اقدامات ترامپ در زمان به عهده گرفتن منصب ریاست جمهوری خواهد ماند. پوتین حتی فرزندان دیپلمات های آمریکایی را به جشن سال نوی میلادی در کرملین دعوت کرد.

رئیس جمهور منتخب آمریکا 20 ژانویه (1 بهمن) رسما کار خود را در کاخ سفید آغاز خواهد کرد.