«استیو اینسکیپ» خبرنگار رادیوی عمومی ملی با اشاره به سخنی از «تئودور روزولت» رییس‌جمهوری سابق آمریکا مبنی بر اینکه آرای مردم ممکن است از ۱۰۰ مرتبه ۵۱ بار با صدای خدا همراه شده و ۴۹ بار دیگر با صدای یک دیوانه و یا شیطان همگام شود، نظر اوباما در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را پرسید.

«باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: نتیجه گیری در این رابطه دشوار است. می‌دانیم که هیلاری اکثریت آرای مردم را با اختلاف فاحش بدست آورد. می‌دانیم تعداد زیادی از کسانی که به ترامپ رای دادند، دو بار در انتخابات‌های پیشین به من رای داده بودند.

وی افزود: فکر می‌کنم توزیع جمعیت و انواع رای دهندگان در ایالت‌های مختلف چالش جدیدی بریا دموکرات‌ها ایجاد کرده است. قسمت‌های بزرگی از ایالت‌ها هستند که دموکرات‌ها در آنجا حضور پیدا نکرده و سخنرانی و مناظره برگزار نکردند. این مساله می‌تواند به شکست در انتخابات منجر شود. مانند اتفاقی که در این انتخابات رخ داد.

رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد، گفت: فعلا تنها مشاوره می دهم چراکه به استراحت نیاز دارم.

وی در رابطه با سوال اینسکیپ مبنی بر میزان اثرگذاری هک شدن کمیته ملی دموکرات‌ها و دیگر اهداف توسط روسیه بر نتیجه انتخابات آمریکا، گفت: بدون شک این مساله باعث شد برای هفته‌ها یا ماه‌ها توجه مردم به ایمیل‌های هیلاری، بنیاد کلینتون و شایعات سیاسی درباره حزب دموکرات جلب شود. این مساله همچنین موجب شد تفاوت‌ در سیاست‌های نامزد‌ها مطرح نشود و مزیت‌های هیلاری ازجمله دانش وی و شهرت فوق‌العاده در سطح بین الملل به دلیل فعالیت به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، فراموش شود. و دونالد ترامپ با شهرت و توانایی خود در جلب توجه عموم، از این فرصت استفاده کرد.

اوباما در رابطه با واکنش آمریکا به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، گفت: شکی وجود ندارد زمانی که کشوری برای دخالت در انتخابات آمریکا تلاش کند، با واکنش ما همراه خواهد شد. اما آمریکا در زمان و مکان مناسب واکنش نشان خواهد داد.