علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین کنفرانس امنیتی تهران گفت: این منطقه محل کشمکش های قدرت های بین المللی در ادوار مختلف بوده است و جنگهای گوناگون با رویه های مختلف در این منطقه رخ داده است. 

رییس قوه مقننه افزود: امروز هم کشمکش هایی از جنس متفاوت در آن دیده می شود و می توان گفت قلب آسیا در یک به هم ریختگی امنیتی نسبتا شدیدی به سر می برد. 

وی افزود: قرارداد "سایس پیکو" میان فرانسه و انگلیس برای تشکیل کشورها و مرزبندی قرار دادی از یکصد سال پیش نتوانست به انضباط امنیتی پایدار منجر شود و نه تنها آرامش خلق نکرد که هم جنگ های پی در پی چه از جنس مبارزه با خلق دروغین رژیم صهیونیستی و چه جنگهای نیابتی که شاهد هستیم و مهمتر از آنها احساس نا امنی در منطقه و سرنوشت آن و بی اعتمادی به قدرت ها در بر داشته است. 

وی تاکید کرد: در یک تحلیل کلی ریشه این به هم ریختگی امنیتی را می توان در چند عامل دسته بندی کرد، اول تضاد راهبردی بین قدرتهای بزرگ در تفوق رژیم صهیونیستی با خواست دولتهای مسلمان منطقه، هرچند دولتها بازیگری در این مسئله داشته باشند اما ریشه های فرهنگی منطقه برای مسلمانان نه تنها این سلطه گری رژیم دروغین را قابل هضم نمی کند که اصل وجود آن را تحمیلی و قابل پذیرش نمی‌پندارد.

لاریجانی افزود: اشتباه استراتژیک که قدرتهای بزرگ و برخی قدرتهای منطقه ای در استفاده تاکتیکی از تروریسم در جهت منافع یا حوزه نفوذ یا در گیر کردن حریف از نحوه مبارزه با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق این استراتژی دنبال شد تا اشغال لیبی، عراق و امروز در سوریه و یمن.

وی افزود: ما معتقدیم همه کشورهای اسلامی منطقه می‌توانند با حفظ منافع خود، بهترین همگرایی را حول این تفکر شکل دهند، ما با غرب مسیحی به هیچ وجه به دنبال درگیری‌های صلیبی نیستیم بلکه روابطی مسالمت آمیز را قائلیم البته با روش‌های استعماری و استکباری غرب در جهت ایجاد فضا برای رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم تبلیغات و سیاست‌هایی که امروز در مبارزه با مسلمانان ساماندهی می شود را غلط و پر هزینه می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها علی‌القاعده باد فهمیده باشند که سیاست مهار دوگانه و یگانه ایران با تمسک به روش‌های غلوآمیز جهت معرفی ایران به عنوان خطر امنیتی رنگ باخته، کما اینکه بعد از دو دهه سروصدا علیه پرونده هسته‌ای که مرتب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌گفتند ایران به بمب هسته‌ای رسیده و ساخته چگونه معلوم شد همه این‌ها سراب تبلیغاتی بود و حالا باید پاسخ دهند با گزارش‌های آژانس آن همه سروصدا و مسئله‌سازی برای چه هدف‌هایی بوده است حال آنچه می‌دانستند رهبر معظم انقلاب فتوا به تحریم سلاح‌های کشتار جمعی داده‌اند امروز هم مشاهده می‌کنید در منطقه رژه سیاسی برگزار می‌کنند و مستمرا گستاخی می‌کنند که ما برای جلوگیری از خطر دخالت ایران در منطقه نیرو و امکانات نظامی می آوریم البته از جیب کشورهای منطقه.

 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: باید دید کِی این فریبکاری‌ها نظیر بحث هسته‌ای رسوا می‌شود؟ اینکه تصور کنند با تمسک به بهانه‌های دیگر من‌ جمله بینه دفاعی ایران و موشک یا حقوق بشر یا بحث تروریسم می‌توانند مواد جدیدی برای چالش خلق کنند مجددا دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند ما با تروریسم به شدت مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم و همگان می‌دانند امروز در صحنه عراق و سوریه ما به دولت‌ها برای مبارزه با داعش و جبهه‌النصره و برخی گروه‌های تروریستی دیگر کمک کرده و می‌کنیم این در حالیست که مجلس نمایندگان آمریکا فروش سلاح ضد هوایی را به تروریست‌ها را تصویب کرده و ما هیچگاه تحت تبلیغات و اقدامات حیله‌گرانه آنها در مبارزه با نیروهای مقاومت، حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی را تروریسم نمی‌‌دانیم آنها در صف مقدم مبارزه با پدر بزرگ‌های تروریست‌ها هستند.

 

وی اظهار داشت: نکته چهارم یکی از عوامل سامان دهنده بحران فعلی منطقه در فعال نمودن پتانسیل‌های اقتصادی کشورها است میانگین حجم تجارت کشورهای منطقه با یکدیگر در سال 2015 حداکثر به 15 درصد کل تجارت منطقه رسیده است گرچه در 35 سال گذشته از حدود 6 درصد به 15 درصد رسیده است و رشدی را نشان می‌دهد ولی با توجه به پتانسیل‌های مکملی که کشورها نسبت به هم دارند می‌تواند نظامات بهم تنیده اقتصادی خلق کنند که خود عامل مهمی در ساماندهی امنیت فعلی می‌باشد. 

نماینده مردم قم در ادامه گفت: مورد پنجم دخالت‌های نظامی در منطقه در مدت 4 دهه اخیر عامل مهم در بهم ریختگی امنیتی و رشد جهشی در تولد و گسترش جریانات تروریستی بوده است در کشور افغانستان دو هدف را نیروهای ناتو دنبال کردند 1- مبارزه با تروریسم 2- مبارزه با مواد مخدر.

وی افزود: امروز با گذشت بیش از دو دهه کدامیک از این اهداف نائل شده است؟ جنگ طلبی در عراق، سوریه، یمن، لیبی به ظهور تروریست‌های جدید خلق نشد؟ امروز وضعیت تروریست‌ها نسبت به سه دهه قبل هم از نظر کمیت و هم کیفیت نه تنها آسیب جدی ندیده بلکه با جهش همراه بوده لذا ما دخالت‌های کشورهای بزرگ در منطقه را چنانچه در جهت جنگ طلبی باشد بسترساز گسترش تروریسم می‌دانیم و چنانچه از سنخ دخالت‌های استعماری گذشته از جانب آمریکا و یا دادن نیابت به انگلیس در منطقه باشد با توجه به سوابق آنها باعث گسترش تروریسم اجتماعی و مدنی می‌دانیم اما اگر تغییر رویکرد بدهند می‌توانند پایه‌های مناسبات جدید غرب آسیا و غرب را بر مبنای منافع اقتصادی دو طرف شکل دهند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: نکته ششم مشکل منطقه در حدود جغرافیایی کشورهای منطقه نیست که در سالهای اخیر مکررا بحث از تحریک کشورها و شکل دهی خاورمیانه جدید کرده‌اند مشکل اصلی در گفتمان و به کار بردن دغل کارانه‌ای است که منافع کشور را اسلامی منطقه را به مسلخ برده است کشورهای منطقه نظیر ایران، ترکیه، سعودی، مصر، عراق، پاکستان و سایر کشورها به جای رقابت‌های فرسایشی می‌توانند بر محور اسلام به معنای موصع آن دفاع از مردم فلسطین مبارزه با تروریسم و منافع اقتصادی مشترک حرکتی را به سوی آرامش منطقه‌ای ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در این چارچوب منازعاتی مثل حدود جغرافیایی و منافع تاکتیکی در قبال منافع دراز مدت رنگ می‌بازد و هزینه‌های فراوان نظامی که کشورهای منطقه متحمل می‌شوند بعدا به پایه‌های جدید توسعه اقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد این کشورها در یک تئوری مشترک ظرفیت متحول سازی منطقه را دارا می‌باشند پیشنهاد ما ایجاد نظامات همگرایی بین این کشورها در ابعاد امنیتی منطقه است حل بحران‌های مهم منطقه در سوریه، یمن و بحرین در راه حل‌های سیاسی می‌دانیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که در مسئله لبنان بحمدالله حل شد همه این کشورها به خصوص کشور سعودی باید بدانند ایران نه دشمن آنهاست و نه در نقش آفرینی دولت آنها در منطقه مخالفتی دارد بلکه استقبال می‌کند ما با جنگ افروزی در یمن و سوریه مخالفیم و آن را غلط می‌دانیم لذا با صراحت اعلام می‌کنیم و نقش آفرینی همه کشورهای مسلمان منطقه در استقرار امنیت در منطقه بر محورهایی که ذکر شد هم احترام می‌گذاریم و هم آن را مفید می‌دانیم.