«سامح شکری» وزیر امورخارجه مصر، امروز (شنبه) در کنفرانس گفتگوی امنیتی «منامه 2016» در بحرین، وجود هرگونه اختلاف نظر با عربستان را تکذیب کرد.

وی درباره روابط کشورش با عربستان گفت: «بگذارید به شما اطمینان دهم که ما از دیدگاه مصر، نگرش شفافی در خصوص ماهیت اصلی این رابطه داریم... امنیت ملی اعراب به هماهنگی و درک مشترک میان عربستان سعودی و مصر نیازمند است.»

شکری در ادامه افزود: «حساسیتی که درخصوص  آنچه تعدد دیدگاه‌ها و یا اختلاف نظرها نامیده می‌شود وجود دارد، ممکن است در رسانه‌ها تنها برای جانبداری (از یک طرف) تشدید شود؛ موضوعی که ممکن است از رابطه ویژه دو کشور هم فراتر رود.»

حمایت مصر از حضور نظامی روسیه در سوریه، تنش در روابط قاهره و ریاض را افزایش داده است. مصر دو ماه پیش در سازمان ملل به قطع‌نامه ای رأی مثبت داد که در آن از تقاضا برای بمباران حلب سخنی به میان نیامده بود. روسیه حامی این قطعنامه و عربستان سعودی مخالف آن بود. عربستان نیز ماه گذشته اعلام کرد کمک‌های نفتی ریاض به قاهره متوقف شده است.

شکری درباره روابط مصر با ایران نیز افزود: «مصر همچنان سیاست قطع ارتباط 25 ساله با ایران را حفظ می‌کند و برای تغییر این وضع، گامی برنداشته است... مصر همیشه از فرصت‌هایی که برگزاری کنفرانس‌ها ایجاد می‌کند، برای تأکید مجدد بر مواضع اعراب و منافع اعراب در تقابل با آنچه ممکن است سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران نام گیرد، استفاده کرده است.»