حشمت‌الله فلاحت پیشه با بیان اینکه ساز وکار تضمینی قوی در برجام نسبت به تضمین رفتارهای غربی به خصوص آمریکا وجود ندارد، گفت: در چنین شرایطی حداقل کاری که ایران می‌تواند در عرصه دیپلماسی عمومی و رسمی در قبال سایر بازیگران غیر از آمریکا انجام دهد، اعلام موارد نقض برجام به اعضای ۱+۵ در قالب نامه‌ای رسمی است که در آن اقدامات خلاف برجام آمریکایی‌ها ذکر شود تا نشستی بر اساس این موارد برگزار شود.

وی در عین حال با بیان اینکه در صورت برگزاری چنین نشستی احتمال اعمال نفوذ آمریکایی‌ها هم وجود دارد، افزود: با این وجود طرح این بحث نشان‌دهنده پایبندی ایران بر روند موضوع است چون جمهوری اسلامی ایران در عرصه عمل، تعدیل، تخفیف و حتی ایجاد بازگشت و توقف در برنامه هسته‌ای پایبندی عملی‌اش را نشان داده است، از این رو لازم است ایران با ارائه نامه رسمی به طرفین پایبندی خود را به روح برجام نشان داده و تقاضای برگزاری جلسه را مطرح کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بازیگران مختلفی در مذاکرات وجود دارند و فقط آمریکا نیست، گفت: یک بخش جامعه جهانی است که اعتراضاتی نسبت به دخالت‌های آمریکایی‌ها داشته وبخشی هم جمهوری اسلامی ایران است که با حسن نیت وارد فضای برجام شد.

فلاحت پیشه در ادامه تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که با مذاکرات و اجرای برجام دستاوردهایی در حوزه‌های مختلف همچون پایان دادن به تحریم نفت، کشتیرانی، بیمه و مناسبات مختلف به خصوص شکستن ۷ قطعنامه شورای امنیت بدست آمد که نباید به خاطر رفتار خلاف قاعده آمریکا مبتنی بر اخلاق همیشگی آن‌ها در عهد شکنی شرایطی ایجاد شود که ایران به سیبل تحولات آینده تبدیل شود.

وی توضیح داد: مصوبه کنگره آمریکا دستاورد همدست شدن لابی‌های مختلف در کنگره است تا انرژی تهاجمی شکل گرفته بعد از انتخاب ترامپ را به سمت ایران نشانه گیرند؛ در واقع آن چه اتفاق افتاد جهت‌گیری تازه دولت آمریکا نبود بلکه حاصل تبانی لابی‌های مختلفی بود که هر یک به گونه‌ای در انتخابات علیه ترامپ کار کردند و الان نگرانند بخشی از انرژی تهاجمی ترامپ به سمت آن‌ها سوق پیدا کند.

فلاحت پیشه ادامه داد: شرایط امروز آمریکا شبیه سال ۲۰۰۵ میلادی است که برخی از مرتجعین به همراه صهیونیست‌ها و نومحافظه‌کاران آمریکایی ایران هراسی را شکل دادند. الان هم لابی‌های شکست‌خوردگان انتخابات آمریکا جمع شدند تا انرژی تهاجمی ترامپ را از سر خود دور کرده و به سمت ایران سوق دهند. مصادف شدن این موضوع با قضیه نقض عهد آمریکا در برجام این نگرانی را ایجاد می کند که نکند در جمهوری اسلامی ایران شاهد رفتارهایی شبیه سخنرانی‌های افراطی بعد از ۲۰۰۵ باشیم که فقط زمینه را برای ایران هراسی فراهم کرد.