پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سعودی که دچار مشکلات اساسی در تامین بودجه بود با افزایش اندک تولید نفت ایران موافقت کرد این در حالی است نفتی که فروخته می شود به خزانه کشور وارد نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، گزارشی از آخرین وضعیت تحریم‌ها وجود دارد که در حوزه روابط بانکی، دسترسی همه بانک‌های ما و نیز بانک مرکزی به پرداخت‌های دلاری همچنان مسدود است و اگر بخواهند از نظام بانکی آمریکا دلاری وارد کنند، دلارها توقیف می‌شود!

با این وجود بخش‌هایی از دلارهای بلوکه شده ما از کشورهای عمان و کره جنوبی از طریق پرداخت‌های نقدی و اسکناس به کشور وارد شده است؛ ما قبلاً 8 میلیارد دلار در عمان و 6 میلیارد دلار در کره جنوبی داشتیم که عمانی‌ها به‌صورت پالت‌های دلار، ماهی 500 میلیون دلار بر اساس دستورالعمل 6 اکتبر و 8 نوامبر خزانه‌داری آمریکا که تسهیلاتی ایجاد کردند، از کانال غیر بانکی و به‌صورت نقد (Cash) وارد کشور می‌شود اما با توجه به اینکه این پول‌ها وارد حساب خزانه نشده، این نگرانی وجود دارد که پول‌ها دقیقاً در چه محلی مصرف می‌شود و چگونه بر مصرف آنها نظارت خواهد شد؟ 

امکان استفاده از ارز دلاری با بانک‌های غیر آمریکایی از طریق تایوان و سنگاپور فراهم شده و اخیراً نیز هیأتی از بانک مرکزی سفری به این دو کشور داشتند و تسهیلاتی را ایجاد کردند و این دو کشور نقل و انتقالات دلاری برای ایران را شروع کرده‌اند؛ همچنین به شرط روابط کارگزاری با بانک‌های غیر آمریکایی نیز تسهیلاتی ایجاد خواهد شد اما هنوز این پرداخت‌ها عملیاتی و شروع نشده است.

بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز حاضر نشدند با ما همکاری کنند؛ اخیراً تعدادی از این بانک‌ها نامه‌ای را به ایران نشان دادند که یک توافق مکتوب با خزانه‌داری آمریکاست که می گویند قرار شده ما بر اساس این قرارداد به آمریکایی ها تعهد دادیم که در پسابرجام با شما کار نکنیم!

بانک‌های بزرگ اروپایی، تراکنش یورویی با ما ندارند؛ فقط دویچه بانک آلمان بر اساس وعده‌ای که داده، قرار است به زودی کار را با ما شروع کند، منتها هنوز تفاهمی برقرار نشده و هنوز قراردادی نهایی نشده است. تعداد بانک‌های کوچک اروپایی رو به افزایش است و وارد تعامل با ما شده‌اند؛ منتها مشکل این است که مشتری‌های بزرگ مانند ایرباس حاضر نیستند در این بانک‌های کوچک حسابی داشته و پرداختی داشته باشند.

کار با مشتریان بزرگ هنوز از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد؛ تمام سفارتخانه‌های ما از طریق صرافی و جابجایی پول نقد امورات‌شان را می‌گذرانند. اخیراً هم ظریف از جهانگیری مجوزی برای انتقال پول دستی و کش برای سفارتخانه‌های ما درخواست داده است؛ چون الآن بخشی از مشکلات سفارتخانه‌ها این است که پول از طریق بانک برایشان منتقل نمی‌شود و انتقال پول باید دستی باشد.

پرداخت یورو توسط کشورهای خریدار نفت ما از طریق بانک‌های کوچک صورت می‌گیرد که بهترین وضعیت را با چین داریم. پرداخت‌ها سریع و رو به روال انجام می‌گیرد اما بدترین وضعیت را با ژاپنی‌ها داریم که همکاری‌های لازم را نمی‌کنند همچنان عملیات انتقال یورو از کشورهایی مثل چین که نفت‌مان را می‌خرند، به کشورهای اروپایی حدود سه درصد برای ما هزینه دارد و این دو تا سه برابر کارمزدی هست که ما در دوران تحریم پرداخت می‌کردیم.

از طرف دیگر زنگنه، شرکت ملّی نفت ایران را ملزم کرده که تمام وجوه باید به‌صورت یورو دریافت شود و بانکی که در اروپا این کار را انجام می‌دهد، A.I.H (ای. آی. اچ) است که به بانک ایران و اروپا معروف و نصف سهامش برای سه بانک ایرانی و نصف دیگرش برای بانک آلمانی است که پول نفت ما از طریق آنها جابه‌جا می‌شود. دو بانک در آسیا هستند و یکی دیگر در اروپا هست که پول نفت را در این بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنیم. پول در آنجا انباشت می‌شود و از آن پول انباشت شده، برخی از خریدهایمان را انجام می‌دهیم.

پولی که در آنجا هست، بابت آن به ما سودی پرداخت نمی‌کنند اما ما هزینه نگهداری اش را می‌دهیم. بانک‌های اروپایی هم مشروط به اینکه هویت مشتری تعیین شود و بالاخره تا فرآیند نهایی عملیات بانکی معلوم شود و اینکه ذی‌نفع نهایی چه کسی هست، عملیات بانکی ما را انجام می دهند.

در بانک‌های کوچک اروپایی گشایش ال سی وجود ندارد و ما به منابع بانک دسترسی نداریم و پول خودمان هست که جابه‌جا می‌شود؛ اگر ال سی باشد بانک از منابع خود می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. در عین حال در تراکنش‌های مربوط به دارو و مواد غذایی در پرداخت‌ها، تسهیلاتی را در نظر گرفتند. از سوی دیگر با این وجود، جان کری در ماه‌های اخیر به برخی شرکت‌های اروپایی اعلام کرده شما در ایران حضور داشته باشید و تفاهماتی را داشته باشید و به‌گونه‌ای عمل کنید که کار دست روس‌ها و چینی‌ها نیفتد. کری به این بانک‌ها گفته تا خرداد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌شود، شما باید مقدماتی را در ایران فراهم کنید که اگر بستر مساعد بود، ورود داشته باشید.