واشینگتن‌پست در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در حال تکمیل ترکیب تیم امنیت ملی خود است. بیشتر اعضای این تیم را ژنرال‌های بازنشسته تشکیل می‌دهند که، در قیاس با اوباما و تیمش، نسبت به ایران بسیار بدبین هستند.

سه ژنرال بازنشسته این تیم – مایکل تی. فلین، جیمز ان. متیس و جان اف. کلی – شاکله اصلی نگرشی را در کابینه ترامپ تشکیل می‌دهند که معتقد است خطر تروریسم، با گذشت 15 سال از حوادث 11 سپتامبر، هنوز برای آمریکا تهدیدی مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

همچنین تلاش‌های آن‌ها با اقدامات کابینه اوباما در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران در تضاد است. دیدگاه‌های آن‌ها، گرچه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد، در پانزده سال گذشته به وسیله عواملی چون شکست‌های پیاپی در میدان‌های جنگ، توجه رو به کاهش آمریکا به جنگ‌های مختلف و برداشتی ویژه در خصوص «دشمنی خشن» شکل گرفته است.

ممکن است تجارب این سه ژنرال به تلاش آن‌ها به تزریق حس خویشتنداری به کابینه ترامپ در خصوص استفاده از زور در تعامل با سایر کشورها منجر شود. ولی به باور همکاران اسبق این افراد و تحلیلگران، این ژنرال‌ها، به واسطه نوع آموزش و تجربه‌شان، احتمالاً مقاصد سایر کشور‌ها را در تعامل با آمریکا «پلید» ارزیابی می‌کنند و جهان را محل درگیری «خیر و شر» می‌دانند.

نگارنده می‌افزاید: در این میان، اظهارات و نظرات فلین – گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی آمریکا -- که در فضای مجازی منتشر شده است، بیشترین نگرانی‌ها را از سوی تحلیلگران اطلاعاتی و فعالان حوزه سیاست خارجی به همراه داشته است. فلین در بخشی از کتاب جدید خود به نام «میدان نبرد» می‌نویسد: «ما در حال تجربۀ یک جنگ جهانی هستیم؛ اما آمریکایی‌های اندکی این نکته را درک می‌کنند، و تعداد کمتری هم درباره چگونگی تقابل با آن صاحب ایده هستند.» این روزنامه آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد که فلین بارها اظهارتی توهین آمیز علیه دین اسلام مطرح کرده و چندی پیش نیز در حساب توییتر خود نوشته است: «ترس از مسلمانان، منطقی است.»

در ادامه گزارش واشینگتن‌پست آمده است: متیس و کلی، گزینه‌های ترامپ برای سمت‌های وزارت دفاع و وزارت امنیت داخلی ، با احتیاط بیشتری درباره سیاست خارجی آمریکا اظهار نظر کرده اند و در میان تحلیلگران حوزه سیاست خارجی و کشورهای عرب متحد آمریکا در خلیج فارس از احترام زیادی برخوردارند. اما هر دوی آن‌ها در خصوص ایران، اظهارات تندی مطرح کرده اند.

کلی در اواخر سال 2010، اندکی پس از آن که پسرش (افسر نیروی دریایی) در افغانستان کشته شد، گفت: «کشور ما امروز درگیر نبرد مرگ و زندگی با دشمنی شیطانی است؛ اما کلیت آمریکا قطعاً درگیر جنگ نیست.»

هشدارهای پیاپی متیس نیز درباره آنچه «تهدیدهای ایران» می‌نامید به ایجاد تنش با کاخ سفید منجر شد؛ بحرانی که سبب شد زمانی که هنوز لباس نظامی بر تن داشت، دیدگاه‌هایش را در خصوص ایران تا حدودی تعدیل کند. وی کابینه اوباما را به برخورد نرم و آرام با ایران و تقویت این نگرش که آمریکا در حال عقبنشینی است، متهم کرده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، متیس نه ماه پیش در یک سخنرانی، با ادعای متوسل شدن ایران به "تقلب" در توافق هسته‌ای، گفته بود یکی از امتیازات اصلی توافق هسته‌ای، این موضوع خواهد بود که «اگر زمانی در آینده کار به جنگ بکشد، ما اطلاعات بهتری برای حمله خواهیم داشت... باید برای بدترین سناریو برنامه‌ریزی کنیم.»

در ادامه مطلب واشینگتن‌پست آمده است: این سه ژنرال همچنین در خصوص دلسردی و ناامیدی رایج در ارتش آمریکا از این موضوع که پانزده سال را بدون حمایت کشور و رهبران غیر‌نظامیش به جنگ پرداخته‌اند، اتفاق نظر دارند. فاصله میان این سه ژنرال و سیاستمداران واشینگتن همچنین در میدان‌های جنگ به خوبی عیان بوده است؛ جایی که آن‌ها مجبور بودند ماهیت جنگ را برای سربازانشان، با عنوان «نبردهای میان خیر و شر» توصیف کنند.