علیرغم انتقادات نخست وزیرانگلیس از اظهارات وزیر خارجه این کشور علیه عربستان، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس به «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور گفته است که نظر خود را درباره عربستان تغییر نمی دهد.

جانسون چندی پیش در اظهاراتی اعلام کرد که عربستان سعودی در حال انجام جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه است.

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» پی برده است که جانسون در غروب پنجشنبه هفته گذشته در آستانه دیدار رسمی روز یکشنبه از عربستان سعودی، با ترزا می دیدار داشته است.

در حالیکه ترزا می‌ از اظهارنظرات بوریس جانسون درباره عربستان ناخرسند بوده است اما برخی منابع اعلام کردند که نشست وی با وزیر خارجه انگلیس آرام و دوستانه بوده است.

جانسون بنا بر گزارشات قرار است روز یکشنبه (فردا) به عربستان سعودی سفر کند و با پادشاه این کشور و دیگر اعضای ارشد خاندان سلطنتی دیدار و گفت‌وگو کند.

طبق این گزارش، جانسون قرار نیست برای اظهارنظرات خود درباره عربستان که در کنفرانس خبری هفته گذشته در رم ایراد کرد، عذرخواهی کند و در صدد است در سفر خود به عربستان، «پیام‌های پردردسری» را به مقامات سعودی ابلاغ کند و در عین حال به دنبال پرورش روابط محکم با عربستان است.

وزیر خارجه انگلیس در نشست «گفتگوهای مدیترانه» در پایتخت ایتالیا گفت: «سیاستمدارانی هستند که با پیچیده کردن دین و سوء استفاده از شاخه‌های گوناگون یک دین واحد، در واقع اهداف خود را پیش می‌برند. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیاسی در کل منطقه است. به نظر من فاجعه آن است که در خود این کشورها یک رهبری به حد کافی توانا وجود ندارد و به همین دلیل هم هست که در این نقطه همیشه جنگ‌های نیابتی صورت می گیرد.»

اظهارات بوریس جانسون در حالی مطرح شده است که ترزا می در سفر اخیر خود به منطقه خلیج‌فارس رهبری «دور اندیشانه» خاندان سلطنتی عربستان سعودی که متحد یکصد ساله انگلیس است را ستوده بود.