سید رضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز در مراسم چهلم مرحوم حجت‌الاسلام شجونی که در مسجد همت تجریش برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه مرحوم شجونی فردی انقلابی، مجاهد و فداکار بود گفت: آن مرحوم برای انقلاب زحمت بسیاری زیادی کشید و هیچ چیز را برای خود و خانواده‌اش نخواست، در حالیکه برخی در سفره انقلاب به همه چیز رسیدند.

وی اضافه کرد: باید به روحانیونی همچون شجونی به دلیل فداکاریهایی که در انقلاب انجام داده‌اند، افتخار کرد.

تقوی با تاکید بر اینکه مرحوم شجونی رسالت خود را در قبال انقلاب انجام داد و با سرافرازی زندگی کرد افزود: او در راه حق و انقلاب زحمات زیادی کشید و هر چه که فشارها در راه حق بیشتر می‌شد او نیز با روحیه مجاهدت و مبارزه سختیها را بیشتر تحمل می‌کرد.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه انقلابیون حقیقی هیچ‌گاه صحنه را خالی نمی‌کنند، مرحوم شجونی را از مبارزینی دانست که چه قبل و بعد از انقلاب محکم بر سر مواضعشان بوده‌اند.

وی ادامه داد: از لحاظ مبارزه همین افراد هستند که به ملت روحیه می‌دهند و مردم را به صحنه می‌آورند و باعث می‌شوند که انقلاب هم با قدرت بیشتری حرکت خودش را پیش ببرد.

تقوی اضافه کرد: همواره رهبران موفق یاران مخلص داشته‌اند که در نهضت ما نیز چهره‌های ارزشمندی در خدمت رهبر انقلاب بوده‌اند که یکی از آنها مرحوم شجونی که واقعا جزو انقلاب و بازوی کمک کننده حضرت امام (ره) بود.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: مرحوم شجونی دارای روحیه انقلابی و فردی ناآرام در مبارزه بود. او یک مبلغ انقلابی و اسلامی بود. بنده نزدیک به 30 سال با مرحوم شجونی رفاقت داشتم اما هیچ تفاوتی در مواضع و رفتار او ندیدم. در حالیکه پس از انقلاب برخی افراد روش کاری خود را تغییر داده و منزوی شدند.

وی با بیان اینکه مرحوم شجونی مانند روزهای اول انقلاب هر جا ظلم و بی‌عدالتی می‌دید با آن برخورد می‌کرد، خاطر نشان کرد: یکی از ویژگیهای او این بود که به هیچ عنوان اهل تعارف نبود و صریح حرف خود را می‌زد و همین مسئله هم برای او مشکل‌ساز می‌شد.

تقوی اضافه کرد: مرحوم شجونی همواره به ما می‌گفت که نباید زیر بار ظلم برویم تا بتوانیم حرف خود را بزنیم و آزاده بمانیم.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز یکی دیگر از ویژگیهای شجونی را ولایتمداری او دانست و گفت: مرحوم شجونی همواره به امام و رهبری عشق می‌ورزید.

وی تاکید کرد: مرحوم شجونی با برخی از دوستانش به خاطر اینکه با انقلاب و ولایت زاویه پیدا کرده‌اند نشست و برخواست نمی‌کرد و می‌گفت انقلاب غربالگری می‌کند؛ از این رو نسبت به فتنه 88 حساسیت بیشتری داشت و همواره به این موضوع گریز می‌زد.

تقوی ادامه داد: مرحوم شجونی 25 بار در دوران پهلوی به زندان افتاد و ساواک از دست او خسته شده بود،‌ این روحیه وی را به نواب صفوی پیوند داد و این مسئله منجر به حضور او در گروه فدائیان اسلام شد.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: مرحوم شجونی در سالهای اخیر نیز به این تشکیلات مومن و انقلابی مانند حزب موتلفه اسلامی ارتباطاتی داشت زیرا می‌خواست همیشه در صحنه بماند.

وی در پایان اضافه کرد: ما معتقدیم که هر انقلابی به نیروهای مخلص نیاز دارد و شکر خدا امام و رهبری نیز از این نیروهای مخلص بسیار داشتند.