آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه نخست نماز عبادی سیاسی جمعه امروز تهران افزود: سیاست مدار دینی با سیاست مدار بی دین باید فرق داشته باشد، عملکرد آنان دو جور است، سیاست مدار دینی براساس دین و ارزش ها عمل می کند، سیاست مدار بی دین برای او ارزش ها مطرح نیست، همین تفاوت سیاست مولا علی(ع) با دشمنان او بود.

وی افزود: دشمنان امام علی ( ع ) به ارزش ها پایبند نبودند و نامش را زیرکی و سیاستمدارای می گذاشتند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد : حضرت علی ( ع ) در کافی جلد 8 فرمودند: اگر پایبندی به دین و ارزش ها نبود ما هم حقه بازی را بلد بودیم اما دین و تقوا داریم و دین را فدای سیاست نمی کنیم، بنابراین از سیاسیون نظام اسلامی انتظار می رود پاییند ارزش های دینی باشند.

وی با بیان اینکه دروغ بر دو قسم صریح و غیر صریح است گفت: اگر دروغ بزرگ باشد و کوچک نشان داده شود و یا برعکس، این حرام است.

آیت الله خاتمی افزود: : دروغ صریح این است که واقعیت خلاف واقع نشان داده شود و دیگری دروغ غیر صریح است که به نوعی بزرگنمایی است، چه بسا خبری واقعیت داشته باشد اما این خبر به اصطلاح یک کلاغ 40 کلاغ شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در گوشه ای از نظام اداری و یا در گوشه ای از قوه ای فسادی اتفاق افتاده است و آن را به کل قوه و نهاد نسبت می دهند این دروغ غیر صریح یعنی بزرگنمایی است که حرام است.

وی افزود: از طرف دیگر کوچک نمایی خبری هم دروغ و حرام است، مثلا حقوق های نجومی اتفاق افتاده ، دل متدینان را رنجانده، رهبر معظم انقلاب را متاثر کرده است و حالا بگوییم قانونی بوده است، بسیار خوب قانونی بود اما عدالت و انصاف کجا رفته است؟ روح نظام اسلامی مبارزه با بی عدالتی و تبعیض است مگر هر چیزی که روی کاغذ نوشته شده باشد در هر شرایطی قانون است؟

آیت الله خاتمی ادامه داد: مگر فردی که این حقوق های دهها میلیونی را دریافت کرده خبر ندارد که چند درصد مردم زیر خط فقر هستند؟ آیا این لقمه از گلوی او پایین می رود؟ بنابراین نباید واقعیت را کوچک جلوه داد.

وی با اشاره به اینکه خطیب نماز جمعه باید از دروغی که جامعه مبتلابه آن است بگوید تا جلوی آن گرفته شود گفت: از این رو مبحث دروغ را در پنج بخش بیان می کنم که یک بخش همان دروغ صریح و غیر صریح بود که توضیح دادم.

وی به بخش سوم دروغ اشاره کرد و گفت: سیاست مدار دینی حتی نسبت به دشمنانش هم دروغ نمی گوید چه قدرت داشته باشد و چه نداشته باشد، سیاست ورز دینی حاضر نمی شود برای زمین زدن رقیب دروغ بسازد.

خطیب جمعه تهران به مبحث دیگری از دروغ اشاره کرد و افزود: صداقت اعتماد آور است حال در منزل باشد مایه اعتماد در خانه می شود و اگر در اجتماع و نظام باشد مایه اعتماد مردم به نظام می شود، در مقابل دروغ کاخ اعتماد را فرو می ریزد، بنابراین سرمایه اعتماد باید در جامعه زنده بماند و کمترین دروغ در این عرصه بیشترین آسیب را در پی دارد.

وی به آخرین مقوله از بخش دروغ اشاره کرد و گفت: آنچنان که دروغ گفتن حرام است اتهام به دروغ هم حرام است، سه نوع حرف داریم یکی حرف راست، دوم یقین داری دروغ است و سوم اینکه به راست و دروغ بودن حرفی شک داری حال این فرد عادی باشد یا مسوول، بعضی ها فکر می کنند به فردی که مسوول شد هر چه می خواهند می توانند نسبت دهند در حالی که اینطور نیست بنابراین باید مراقب دروغ و اتهام دروغ هم باشیم.