آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح پنجشنبه در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که  به میزبانی استان البرز در موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) واقع در مشکین دشت شهرستان فردیس در حال برگزاری است، گفت: دنیا تشنه معنویت است این مهم نیازمند واکاوی است. 
 
وی در ادامه با طرح این سئوال که چرا مسیر تمدن غرب به این سمت رفته است، گفت: این مسئله علت های مختلفی دارد. یکی از علت ها شاید نهضت رنسانس باشد. 
 
وی با اشاره به اینکه امروز بشر به خواسته هایش نرسیده است، افزود: برخی بنام آزادی شیوه های حکومتی خاصی را مطرح می کنند. 
 
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مناظره های مربوطه به انتخابات آمریکا گفت: نحوه برخورد کاندیداها نشان از ضعف اخلاق و معنویت در جامعه آمریکا بود. 
 
وی تاکید کرد: بشری که با خداوند قهره کرده است و به سوی اومانیسم (انسان محوری) رفته است مجبور است در مسیر معنویت قرار بگیرد. 
 
آملی لاریجانی تصریح کرد: در کشوری زندگی می کنیم که سیستم تمدن اسلامی قرآن و سنت پیامبر پیش روی ما است. خسارت بزرگی است که ما از این تعلیم دور بمانیم. 
 
وی گفت: نماز یکی از مسلم ترین ابزار برای ترقی و سعادت انسان است این در حالی است این همه تاکید می شود و باز برجسته شدن نماز در جامعه مورد غفلت واقع می شود. 
 
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه بحث های نظری درباره لزوم اقامه نماز ارائه می شود، افزود: برای اجرایی شدن اقامه نماز در جامعه نیازمند تلاش همگانی هستیم چرا که این فریضه گرانبهاترین فریضه الهی است. 
 
وی در ادامه به رابطه نماز و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام به زیبایی فرمودند نماز مثل یک نهری است که انسان با ۵ بار شستشو خودش را از گناهان دور نگه می دارد. 
 
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه این روایت در نهج البلاغه نیز از سوی امام علی (ع) نقل شده است، گفت: آیا از این اهمیت و بشارت بیشتر می خواهیم متاسفانه ما نسبت به این فریضه الهی کم توجهی می کنیم. 
 
وی تاکید کرد: باید باورمان شود که نماز گناهان را می ریزاند اگر به این باور برسیم قطعا در رابطه با این مهم کوتاهی نخواهیم کرد. 
 
رئیس قوه قضائیه با اشره به اینکه فریضه الهی نماز را در خانواده، دانشگاه و جامعه برجسته کنیم گفت: امام علی(ع) در خطقه ۹ نهج البلاغه می فرماید باید با نماز رفیق باشیم و این فریضه الهی را مکررا برپا کنیم و از این مهم محافظت کنیم. 
 
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه همگان باید به نماز تقرب بجویند، ادامه داد: نماز بر مومنان واجب است. در قرآن خداوند نقل می کند از اهل جهنم سئوال شد شما را چه چیزی به جهنم آورد و آنها گفتند ما از نمازگزاران نبودیم. 
 
وی با تاکید بر اینکه برای اقامه نماز در جامعه باید انگیزه ایجاد شود، تصریح کرد: متاسفانه در جامعه گاهی مواجه می شویم که این فریضه الهی کوچک شمرده می شود. باید به همگان اثبات شود که نماز مرجع حل همه مشکلات است. 
 
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه از کلام حق، حق تر نداریم، گفت: کلام حق هیچ ناخالصی ندارد و همگان می دانند نماز از منکر و فحشا در جامعه جلوگیری می کند. 
 
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: همانطور که وقتی به پیشواز حاکم مسلمین می رویم باید حواسمان جمع باشد در منظر سلطان حق نیز باید حواس ها جمع باشد. 
 
وی سلطان حقیقی را خداوند نماید و گفت: دیگر سلاطین با جعل سلطان شده اند در حالی که بدون قدرت سلطان حق هیچ حرکتی اتفاق نخواهد افتاد. 
 
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه نماز خواندن انسان را به آرامش می رساند گفت: اگر اهل انس با حق باشیم مشکلات ما را از پا درنخواهند آورد. 
 
آملی لاریجانی در بخش دیگری از آثار سجود در قلب انسان اشاره کرد و افزود: این آثار عجیب است زیرا انسان در محضر خدا به خاک می افتد. 
 
وی با تاکید بر اینکه اگر انسان خودش را کنار نگذارد نمازش نماز نمی شود، ادامه داد: انسان نباید نماز را با کسالت بخواند. 
 
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه نص صریح قرآن این است که نماز از فحشا، منکر و انواع فساد جلوگیری می کند، تصریح کرد: همه در قبال ایجاد انگیزه برای اقامه نماز مسئول هستیم. 
 
آملی لاریجانی با بیان اینکه آماری که در خصوص نماز خواندن ارائه می شود جالب نیست، گفت: تلاش مسئولان در برپایی این فریضه الهی باید همراه با عمل باشد.