محمدامین رضازاده ظهر امروز ۱۷ آذر ماه در نشست خبری با خبرنگاران که در دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی برگزار شد، با تاکید بر این که سیاست نظام و دولت این است که فضای جامعه توام با نشاط باشد، افزود: این آرامش باید به دور از التهابات کاذب سیاسی در کشور وجود داشته باشد. در سال جاری نیز در مراسم روز دانشجو که از چند روز قبل از ۱۶ آذر ماه آغاز و تا چند روز بعد هم ادامه دارد فضای خوبی در دانشگاه‌ها شاهد بودیم و سخنرانان با گرایش‌های مختلف در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در کشور سه مراسم بزرگداشت روز دانشجو لغو شد، افزود:  نباید مراسمی که مراحل قانونی خود را طی می‌کند و مجوزهای لازم را دریافت کرده است لغو شود.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور با اشاره به این که ۶ مراسم هم وجود داشت که  امکان سخنرانی برای سخنرانان فراهم نبود که یک مورد آن به دلیل بدی آب و هوا بود، افزود: بقیه سخنرانان توانستند در فضای بسیار خوب سخنرانی خود را انجام دهند، مثل جریانات سیاسی که در طول سال در چارچوب مقررات کشور فعالیت می‌کنند مراسم روز دانشجو نیز با آرامش برگزار شد.

وی با بیان این که در فضای مجازی مواردی از لغو سخنرانی گزارش شده که افکار عمومی را حساس کرده، گفت: واژه لغو  برای یک مراسم زمانی استعمال می شود که برای مراسمی مجوزی گرفته شود و امکان سخنرانی وجود نداشته باشد، اما صرفا ناهماهنگی‌هایی که به دلیل عدم صدور مجوز بوده را نمی توان گفت لغو مراسم.

 

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور ادامه داد: بعضا موردی بوده که در روز تعطیل درخواست مجوزشان را ارسال کرده بودند که امکان تشکیل جلسه هیات نظارت وجود نداشته، تشکل ها باید توجه داشته باشند که وقتی می خواهند درخواست بدهند این درخواست باید چند روز قبل به هیات نظارت ارایه شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با تاکید بر این که ما راضی نیستیم به هر دلیلی در ارایه مجوزها سخت گیری شود، گفت: ما همان قدر که موافق نیستیم برای سخنرانی آقای مطهری ممانعتی صورت گیرد به همان اندازه نیز موافق نیستیم در ارایه مجوز به سخنرانی دکتر زاکانی تعللی صورت گیرد.

رضازاده خاطرنشان کرد: ما به عنوان وزارت کشور علاقه مندیم شرایط صحبت همه جریان های سیاسی فراهم شود.

وی در ارزیابی اش نسبت به برگزاری مراسم‌های ۱۶ آذر ماه در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل گفت: در گذشته فضای دانشگاه تقریبا برای فعالیت یک جریان سیاسی فراهم بود اما در این دولت تلاش ما بر این است که همه سلایق براساس مقررات دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت داشته باشند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید هر ساله فعالیت تشکل‌های دانشجویی بهتر شده است، ادامه داد: اما فضا هنوز مطلوب نیست و برخی فعالان دانشجویی معتقدند محدودیت‌هایی وجود دارد، همه دستگاه‌های ذیربط در دانشگاه موافق‌اند که فضا به صورت یکسان برای تشکل‌ها وجود داشته باشد.

رضازاده در پاسخ به این سوال که شما چقدر با تشکل‌های دانشجویی در ارتباط هستید، گفت: ما چه به صورت جمعی و چه به صورت فردی نقطه‌نظرات فعالان دانشجویی را می‌شنویم و پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که نظرات انتقادی دارند برایشان فضای صحبت در دانشگاه فراهم شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی فضاسازی‌ می‌کنند و این گونه نبوده که لغو و یا ممانعت گسترده‌ای برای برنامه‌های بزرگداشت روز دانشجو وجود داشته باشد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور افزود: باید رسانه‌ها مرجع دقیق‌تری برای اطلاعاتی که ارایه می‌دهند مشخص کنند چرا که این حق مخاطب است که از رسانه اطلاعات دقیق بگیرند.

رضازاده با بیان اینکه در رابطه با مراسم‌های بزرگداشت روز دانشجو بعضا بزرگ‌نمایی‌های صورت گرفته است، عنوان کرد: برخی تشکل‌ها بدون هماهنگی و مجوز از میهمانی دعوت به سخنرانی کرده بودند، انصاف نیست در مورد دولتی که همه سعی و تلاشش این است که همه بتوانند در چارچوب قانون نظرات خود را بیان کنند اینگونه بزرگ‌نمایی‌هایی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در مراسم بزرگداشت روز دانشجوی امسال آیا مراسمی هم توسط گروه‌های فشار بیرون از دانشگاه بر هم زده شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال چنین موردی نداشتیم و لغو مراسم‌ها به این شکل بوده که دانشگاه آزاد یک شهرستان مجوز برگزاری یک برنامه را صادر کرده اما دانشگاه استان این مجوز را لغو کرده است.

رضازاده با تاکید بر اینکه در کشور سابقه برهم زدن برنامه‌های جریان اصولگرا را نداریم، افزود: در دولت جدید هم این بستر وجود ندارد، اما ما عکس آن را شاهد هستیم، ولی چیزی که برای مسئولین وزارت کشور مهم است این است که همانطور که ممانعت از سخنرانی آقای مطهری بد است ممانعت از برگزاری سخنرانی اصولگرایان منتقد دولت نیز بد است و در این رابطه نگاه یکسانی وجود دارد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در رابطه با شرایط سیاسی استان خراسان رضوی، اضافه کرد: برخی اظهار نظرها باعث شده چنین فضایی در استان به وجود بیاید که بعضا هم موجب طنز و یا نقدهای طنزگونه رسانه‌ها شده است، استان خراسان رضوی جایگاه مهمی در کشور دارد و همین مساله اقتضا می‌کند که علیه این استان و بعضی از شخصیت‌های این استان مسائلی مطرح شود.

رضازاده با اشاره به اینکه استاندار خراسان رضوی و معاون سیاسی او می‌توانند فضای همدلی را در مناسبت‌های مختلف در این استان تقویت کنند، بیان کرد: البته خود جریان‌های سیاسی و تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در ایجاد وحدت در این استان بیشتر کمک کنند.

وی گفت: در استان خراسان رضوی افراد ارزشمندی وجود دارند که همه می‌توانند در ایجاد فضای همدلی در این استان کمک کنند. البته این فضاهای خاص موردی پیش می‌آید و اساس این است که یک استان می‌تواند نماد وحدت باشد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در خصوص نگرانی‌هایی در رابطه با برگزاری نشست‌های انتخاباتی، تصریح کرد: شرایط و بستر برای فعالیت همه سلایق فراهم است و در این رابطه نگرانی‌ها بیشتر ذهنی است تا عینی البته، چون در آستانه انتخابات هستیم برخی هم سعی می‌کنند با فضاسازی‌هایی نشان دهند که دولت اجازه صحبت به گروه‌های مختلف را نمی‌دهد.

رضازاده تاکید کرد: فضای جامعه باید فضای نقدپذیری باشد، نقد هم نیاز است و هم یک مساله مقدس چرا که به اصلاح امور کمک فراوانی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که در بعضی از نشست‌های سیاسی مشاهده می‌کنیم حاضرین تهمت‌هایی به رئیس قوه مجریه مطرح می‌کنند آیا دولت بنای برخورد با چنین رفتارهایی را دارد، افزود: توهین به روسای قوا جرم است و اگر کسی چنین کاری را انجام دهد باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد، اینکه مقامات و یا رئیس جمهور ظرفیت و تحمل چنین مواردی را دارند نباید موجب سوء استفاده برخی شود تا هر کس هر حرفی را که خواست بگوید و هرکاری را که خواست انجام دهد.

رضازاده ادامه داد: اگر در این رابطه از سوی دولت پیگیری صورت نگیرد دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم وارد کار شود و از حقوق مقامات کشور دفاع کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در دولت یازدهم دانشجویی ستاره‌دار شده است، گفت:  موردی این چنینی تاکنون گزارش نشده اما عکس این مساله اتفاق افتاده است.