پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- برخی منابع از آزادی کامل حلب خبر میدهند. البته هنوز قطعی نیست ولی ساعتی پیش رویترز نوشته است: «ارتش سوریه در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار گرفته است»

سهیل جاننثاری در این زمینه می نویسد: تروریست های جبهه النصره و داعش، مناطق باقی‌مانده‌ شرق حلب را به دولت سوریه تسلیم می‌کنند. تسلیم هم نکنند، اوضاع این چند روز نشان می‌دهد دورانشان به سر رسیده است. حلب بزرگ‌ترین شهر سوریه است و بر خلاف دیگر شهرها در ابتدا چندان با «انقلاب» همراه نشد. تظاهرات‌هایی برگزار شد و بس. بقیه‌ی کشور به آتش کشیده شد اما حلب عمدتاً آرام ماند. تا ۲۰۱۲ که حلب به دست شورشیان «اشغال» شد. شورشیان آمدند و شهر همراه با دولت را تسخیر کردند و تا آستانه‌ اخراج کامل دولت از حلب هم رفتند.

این لیست ده شهر پرجمعیت سوریه بر اساس سرشماری ۲۰۰۴ به نقل از ویکی‌پدیاست: حلب، دمشق، حمص، لاذقیه، حماه، رقه، دیرالزور، حسکه، قامشلی، طرطوس. شورشیان مورد حمایت غرب و اتحادیه عرب در «هیچ»کدام این شهرها حضور خاصی ندارند. پنج شهر بزرگ سوریه، حلب و دمشق و حمص و لاذقیه و حماه، و طرطوس، در کنترل دولت هستند، دولت در حسکه و قامشلی تحت کنترل حزب کردی پ ی د حضور دارد، نیمی از دیرالزور در دست دولت است و نیمی در دست داعش، و رقه کاملاً در دستان شورشیان داعش است. 

انقلابشان قرار بود کار سوریه را تمام کند و بعد لبنان را تصفیه کنند و کار عراق را یکسره کنند و سراغ ایران بیایند.

اتفاقات سوریه نشان داد که الان بیشترین تحرکات در بعد نظامی متمرکز هست. تحولات میدانی و بخصوص عملیات های محور مقاومت در هفته های اخیر بسیار مهم و گسترده بود. البته دست کم ۲ مرحله تروریست ها برای شکستن محاصره حلب تلاش کردند. یکبار توانستند مسیری را باز کنند اما با همت و مجاهدتهای  رزمندگان مقاومت، این محاصره مستحکمتر شد و حلقه محاصره تنگ تر شد و الان هم که گویا شهر در آستانه آزادی است. به نطر میرسد اگر تحول خاصی رخ ندهد حداکثر تاچند ساعت آینده خبر رسمی می شود. البته شاید مطلوب تر برای ما این بود که تروریست ها در این منطقه تسلیم نمی شدند تا تلفاتشان زیادتر بشود. چون با نابودی آنها تبعات و خطرات بعدی زنده ماندن شان هم ازبین می رود. البته نباید از نقش روسیه هم غافل شد. در این هفته های اخیر گویا بمباران ها واقعا سهمگین و کاربردی بوده است. 

در عرصه سیاسی هم روسیه شب گذشته در شورای امنیت یک قطعنامه را وتو کرد. این اتفاق نشان دهنده نگرانی غرب از تسلط ارتش سوریه بر حلب و اختلاف نظر جدی روسیه و چین با انهاست.

ازآنجایی که حلب وزن سیاسی خاص خودش را دارد و در تحولات سیاسی آینده اثر گذار خواهد بود امیدواری وجود دارد ارتش سوریه بتواند انجا مستقر بشود و قدرتمندانه بازسازی شروع بشود. تا شاید بعد از آن بشود روی اطراف پایتخت سوریه تمرکز کرد

خبرهای بسیار امیدوارکننده و خوبی از حلب می رسد .تروریست ها این روزها بزرگ‌ترین شکست خود از سال ٢٠١٢ را تجربه می کنند و نیروهای مقاومت ، بزرگ‌ترین پیروزی خود را. واقعیت این است که  عوامل متعددی در موفقیت‌های روز افزون ارتش سوریه در حلب نقش داشت که مهمترین آن شناخت واقعی از ماهیت عرصه نبرد و ضعف تروریست های محله های شرقی حلب پس از ماه ها محاصره توسط ارتش و متحدانش بود ، حمله هوایی اخیر روسیه وقطع راه های کمک رسانی به تروریست ها از سمت عراق توسط حشد الشعبی نیز نقش بزرگی در خلق این پیروزی ها دارد.