علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدحسن مدرس و نیز روز دانشجو گفت: شهید مدرسه به عنوان یک شخصیت تأثیر گذار و نیز روز ۱۶ آذر به عنوان روزی موثر در تاریخ ایران مطرح هستند.

وی با اشاره به اینکه شهید مدرس در چند مقطع در تاریخ ایران تحول به وجود آورد، اظهار داشت: زمانی که سردار سپه می‌خواست نخست‌وزیر شود، ایشان بلند شد و اعلام مخالفت کرد و یا وقتی که تئوری جمهوری بدلی از سوی سردار سپه مطرح شد، شهید مدرس گفت: من با جمهوری واقعی مخالف نیستم، اما این جمهوری حرف ملت نیست.

لاریجانی ایستادگی مدرس در آن مقطع زمانی را موجب ایجاد تحولی در سرنوشت ملت خواند و با اشاره به اینکه وی پایه‌گذار تفکر نوین پارلمانی در کشور بود، گفت: ایشان پایه‌گذار این تفکر بود که همه تصمیمات مهم باید در مجلس گرفته شود و لذا در طراحی جمهوری اسلامی از این فکر استفاده شد؛ همچنین درباره شورای نگهبان نیز بحث نظارت ۵ نفر مجتهد تراز اول دست یافت. از این رو همیشه نسبت به مدرس تعظیم خواهیم داشت.

وی از روز ۱۶ آذر به عنوان یک شروع نام برد و با اشاره از خودگذشتگی جریان دانشجویی در این روز تصریح کرد: آن زمان هم استبداد درونی مطرح بود و هم استکبار و این روز یک شروع بود که بعدها گسترش یافت و همیشه دانشگاهیان نقشی ممتاز در تحولات کشور داشتند و اکنون نیز نقش‌شان ممتاز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که از برنامه مجلس جهت بررسی بودجه سال ۹۶ بر مبنای برنامه ششم توسعه که هنوز در کمیسیون تلفیق است، پرسیده بود گفت:‌ تلاش این است که برنامه ششم وارد صحن شود و راجع به آن تصمیم‌گیری صورت گیرد و قرار است کمیسیون تلفیق با جلسات خود در صبح، ظهر و شب آن را به نتیجه برساند و هفته بعد به آن بپردازیم.

وی به روند بررسی پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و با ابراز اینکه مجلس می‌تواند لایحه برنامه ششم را سروقت به اتمام برساند، اضافه کرد: البته سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغ شده و می‌تواند در بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ مورد لحاظ واقع شود؛ چراکه اصل مواد متکثر را رهبری ابلاغ کرده‌اند.

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مذکور درباره امکان تمدید برنامه پنجم توسعه گفت: بررسی لایحه برنامه ششم امسال به اتمام می‌رسد.

* با رئیس قوه قضائیه درباره مطهری و صادقی صحبت داشتیم

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه با توجه به اختلاف کنونی بین دولت و قوه مقننه آیا صحبتی با آیت‌‌الله آملی لاریجانی در مورد علی مطهری و محمود صادقی صورت گرفته یا خیر، اظهار داشت: بله ما قطعا در این رابطه صحبت داشتیم. ولی به این تندی که شما می‌گویید نیست. من شرایط را به این حد تیره و تار نمی‌بینم. 

وی افزود:‌ اکنون که در شرایط کنونی موضوع و مشکلات اقتصادی ذهن ما را مشغول کرده همچنین بحث تحولات منطقه‌ای و به هم ریختگی آن مطرح است باید فضا را به سمت و سوی آرامش سوق دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: فکر می‌کنم باید از مسائلی که خیلی اهمیتی ندارند صرف نظر کرده و وقت خود را صرف مسائل مهمتر کنیم.

* یمن به خاطر رفتار گستاخانه سعودی‌ها به هم ریخته است

رئیس مجلس در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی دولت جدید یمن را به رسمیت می‌شناسد و به حمایت مالی و نظامی او برمی‌خیزد یا خیر، عنوان کرد: البته حزب‌های مختلفی در تشکیل این دولت نقش داشتند و به نظر می‌رسد از مشروعیت خوبی برخوردار است. به نظر می‌رسد منصور هادی حکومت مردمی خود را زایل کرد. 

وی اضافه کرد:‌ بعید می‌دانم مسئله و مشکلات یمن حل شود چرا که به خاطر رفتار گستاخانه سعودی‌ها دچار به هم ریختگی شده است. مشکلات نظامی و سیاسی زیادی دارد. یک وجهی از به هم ریختگی منطقه یمن است که بعید می‌دانم به این سادگی حل شود ولی ما امیدواریم مشکلات یمن حل شده و برای کمک به آن آماده‌ایم.