پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنرانی اشخاص حقوقی و شخصیت های مختلف در چند سال اخیر و در روز 16 آذر در دانشگاه ها به یک روند سنتی تبدیل شده است.به گونه ای که همواره در روز 16 آذر هر سال که به روز دانشجو نام گذاری شده،شخصیت های مختلف و مسوولان در دانشگاه های مختلف کشور آن هم با دعوت تشکل های مختلف دانشجویی به سخنرانی می پردازند.

اما این روزها عوامل مختلف دولتی در شهرهای مختلف به لغو برخی از سخنرانی‌های منتقدان می پردازند.این در حالی است که وقتی دادستان مشهد، سخنرانی یکی از نمایندگان مردم تهران را در مشهد لغو می کند، کار به نامه‌نگاری رئیس جمهور و شرمساری وی می کشد و این موضوع به یکی از بحث های مهم دولت تبدیل می شود.

این در حالی است که روز گذشته توسط علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس که از منتقدان دولت محسوب می شود، اعلام می شود که سه سخنرانی وی در مشهد توسط عوامل دولتی لغو شده است!

بعد از این برخورد عجیب عوامل دولت با منتقدان، زاکانی طی نامه ای به  رئیس جمهور می نویسد: لغو سه سخنرانی این‌جانب در مشهد مقدس از سوی عوامل دولتی، هیچ پیامی جز این ندارد که کسانی در این کشور، تمایل به ایجاد یک جامعه تک‌صدایی دارند، جامعه‌ای که در آن، حامیان جریان سیاسی حاکم بر دولت، آزاد باشند تا از هر تریبونی که اراده می‌کنند، همه مرزهای شرع و قانون و اخلاق را بشکنند و اگر کسی به آن‌ها اعتراض کرد، انواع برچسب‌ها از متحجر تا تجزیه‌طلب! را به او بزنند؛ و در مقابل، صدای منتقدان، با تدبیر دولت و در سکوت مطلق، خاموش شود و مدعیان آزادی بابت این موفقیت عظیم خود که توانسته‌اند این دو رویکرد متناقض را زیر پرچم آزادی بیان جمع کنند، مسرور شده و به ملت ریشخند زنند. به گزارش فارس در ادامه این نامه آمده است: دولت محترم از بیان کدام حقیقت در کلام این حقیر هراس دارد که تصمیم به خاموش کردن این صداگرفته است؟ مبارزه با مفسدان و در میان گذاشتن فساد آنان با مردم و نخبگان چه ضرری را متوجه دولت می‌کند که دست به برخوردهایی این‌چنین می‌زند؟

از سویی دیگر سخنرانی سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز که قرار بود به مناسبت 16 آذر در دانشگاه یاسوج برگزار شود،به دستور رئیس این دانشگاه لغو شد. آن طور که دانشجویان این دانشگاه اعلام کرده اند، به خاطر سخنرانی نقوی حسینی در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد، سخنرانی وی در دانشگاه فرهنگیان - وابسته به وزارت آموزش و پرورش- لغو شده است.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که رئیس دولتی که به علت لغو یک سخنرانی همفکر خود در مجلس احساس شرمساری می کند، آیا به این نامه منتقد خود پاسخی خواهد داد؟ سوالی که انتظار می رود با توجه به مدعی بودن دولت در آزادی بیان پاسخی منطقی داشته باشد.