بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که صالحی در دیدار اخیر خود با مونیز مراتب اعتراض ایران را برای تمدید قانون ایسا ابراز کرده است، نظر شما در این زمینه چیست و همین‌طور این که چه تضمینی وجود دارد که اوباما مانع اجرای آن شود و آیا فکر می‌کنید که زمانی که ترامپ روی کار بیاید در صورتی که اوباما این تحریم‌ها را لغو کرده باشد تمدید می‌کند یا خیر؟ گفت: آقای صالحی دیداری با مونیز داشتند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تا آن‌جایی که اطلاع دارم مطرح کردند.

او ادامه داد: این دیدارها وجود داشته است و طبیعی است و فکر نمی‌کنم به دلیل خاصی انجام شده باشد ولی آن چه که در رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم و خیلی هم غیرطبیعی نیست، این است که آمریکا کشوری است که به بدعهدی و کارشکنی و روش‌های خشن و غیرواقع‌بینانه عادت داشته است به خصوص در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته از اقدامات غیر مسوولانه آن‌ها داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما شاهد دخالت‌های آمریکا قبل از انقلاب اسلامی و مسائلی در 37 تا 38 سال بعد از انقلاب بودیم و این که چه اتفاقی رخ خواهد داد باید بگویم در دولت آتی و دولت بعدی آمریکا قرار نیست پیش‌بینی داشته باشند چرا که در سیاست پیش‌بینی کاری اشتباه است و باید منتظر ماند و دید که روند تحولات در آمریکا به چه صورت پیش می‌رود.

قاسمی با تاکید بر این که وضعیت داخل آمریکا،‌ هیات حاکمه و انتصاب‌هایی که در این کشور انجام می‌شود در ایران رصد خواهد شد، خاطرنشان کرد: پس از رصد این موارد می‌توان در رابطه با آن صحبت کرد. من نمی‌توانم در مورد وضعیت آتی و یا دولت آتی آمریکا صحبت کنم.

وی ادامه داد: در مورد این که آقای اوباما چه خواهد کرد هم باید بگویم تصور بر این بود که باید ایشان طبق تعهداتی که داشته‌اند این مصوبات را وتو می‌کردند. اما اخباری که گهگاه جسته و گریخته از داخل آمریکا منتشر می‌شود نشان می‌دهد که احتمالا او مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و آن را تصویب خواهد کرد.

قاسمی با اشاره به سفر باگدانف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه به تهران گفت: نماینده آقای پوتین حامل پیام ایشان برای رهبران سیاسی ایران در پاسخ به تماس تلفنی اخیر آقای روحانی با رییس‌جمهوری روسیه است.