علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 15 آذرماه) در همایش ملی سبک زندگی در هتل لاله تهران اظهار کرد: ممکن است در مسیر کارهای اجرایی کشور که گاهی طوفانهای سیاسی و مسائل اجتماعی پیش می‌آید، مسائل فرهنگی کمتر دیده شود، اما کار فرهنگی زیربنایی است و باید خودتان باور کنید که در مسیری که هموار نیست کار مهمی انجام می‌دهید.

وی با بیان اینکه موضوع سبک زندگی از موضوعاتی است که در دنیای امروز درباره آن صحبتهای فراوانی شده است، ادامه داد: در ایران مقالات و کتابهای بسیاری از دید صاحب‌نظران منتشر شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: سخنرانی که مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی در چند وقت اخیر داشته‌اند، مفاهیم سبک زندگی ایرانی - اسلامی را به خوبی تبیین کرده اند.

لاریجانی تصریح کرد: شورای فرهنگی عمومی در استانها نقش مهمی در رواج سبک زندگی ایرانی - اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه باید یک نقشه‌ای برای سبک زندگی در نظر بگیریم، گفت: باید از راههای این نقشه در مسیر حرکت کنیم و وارد شویم تا بتوانیم تاثیر و قوام آن را ببینیم و اگر اینگونه نشود تنها یک نقشه باقی می‌ماند.

رئیس مجلس با اعلام اینکه در شرایط امروز تحولات سریع رخ می‌دهد، ادامه داد: اگر جوهره سبک زندگی را به خوبی بشناسیم و روی آن ایستادگی کنیم قطعا شاخ و برگش با خودش می‌آید.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع فرهنگ یک موضوع اعتباری است، ادامه داد: مفاهیم اعتباری را انسانها برای نیاز خودشان جعل می‌کنند و فهم اینکه گمشده فرهنگی چیست، شاخصه‌ای است که در طول زمان تغییر نمی‌کند، فقط شاخ و برگش تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی غربیها می‌گویند ایرانیها اهل تعارف هستند و این کار نفاق است، ادامه داد: علت اینکه ایرانیها اهل تعارف هستند نشان از شکوهمندی آنها است و ایرانیها اخلاق جوانمردی را دارند و آن را ستایش می‌کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: زمانی که بنده در رادیو تلویزیون بودم فیلمهایی که بر روی جوانمردی ساخته می‌شد، جذاب بود.

لاریجانی با بیان اینکه در فرهنگ تشیع نیز شکوهمندی وجود دارد، گفت: اگر به صحنه عاشورا نگاه کنیم در می‌یابیم که ویژگی زندگی امام حسین (ع) نیز شکوهمند و نجیبانه است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ دینی اخلاق شکوهمند و نجیبانه وجود دارد، ادامه داد: حتی سلاطین ایرانی که به دنبال امپراطوری بودند نیز شکوهمند بودند. آنها حتی زمانی که به دنبال قدرت نیز بودند در برابر علی بن موسی‌الرضا (ع) رفتار متواضعانه داشتند.

رئیس مجلس با بیان اینکه اگر بخواهیم فرهنگ را به روح جمعی جامعه متصل کنیم، باید روح و جوهره تشخص جامعه را بشناسیم، گفت: اگر جامعه از نظر روحی تشخص داشته باشد تغییرات و نوساناتش کم است.

لاریجانی با بیان اینکه در برخی کشورها به مسائل کشورهای اطراف توجه نمی‌شود و تنها بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: در ایران اینگونه نیست به طور مثال مردم ایران دغدغه مردم فلسطین را دارند و یا اگر در عتبات عالیات مشکلی بوجود بیاید می‌خواهند به مردمان کشورهای دیگر نیز کمک کنند که این نشان از روحیه شکوهمند و نجیبانه ملت ایران است.

وی با بیان اینکه در مسئله هسته‌ای نیز مردم ایران شکوهمند بودند، ادامه داد: در مسئله هسته‌ای نیز این مبنای فکری وجود داشت که باید این دانش را داشته باشیم هر چند غربیها فشارهایی وارد می‌کنند اما در عین حالی که مردم ایران ایستادگی می‌کردند به دنبال راهکار هم بودند.

رئیس مجلس تصریح کرد: الان آمریکاییها هر از چند گاهی حرفهای کلفت می‌زنند اما مردم ایران می‌گویند باید جلوی آنها ایستاد.

لاریجانی ادامه داد: به طور مثال در کشورهای دیگر اگر تروریستها لطمه‌ای به مردم بزنند، مردم ایران می‌خواهند به آنها کمک کنند.

وی با بیان اینکه برای تقویت سبک زندگی باید برنامه‌ریزی متقنی انجام شود، خاطرنشان کرد: در زمان بنده در رادیو تلویزیون عظمت فرهنگ دینی به تصویر کشیده می‌شد و فیلمهایی که ساخته می‌شد، جذابیت خاص خودش را داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه حوزه فرهنگ به هر میزانی که مردمی شود به نفع ما است، گفت: فرهنگ جنسش مردمی است و نباید فرهنگ حکومتی باشد. حکومت باید هدایت نامرئی داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود رسانه‌ها متکثر شده‌اند و تولید از طریق آنها افزایش یافته است اگر جوهره آن به خوبی شناخته شود می‌تواند مفید باشد به جای اینکه عده‌ای رسانه شوند خود مردم رسانه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز هوشیاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دنیا بوجود آمده است،‌ گفت: هرگاه فرهنگ عمومی شده است ما ترقی کرده‌ایم.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حوزه دین نیز نباید فرهنگ حکومتی شود، گفت: به طور مثال حوزه‌های علمیه نباید در دست حکومت باشند و باید در کنار مردم باشند که البته در ایران نیز اینگونه است.

لاریجانی با بیان اینکه باید کانون فرهنگی در مساجد رونق بگیرد، ادامه داد: به طور مثال در مساجد کتابخانه‌هایی ایجاد شود تا خود مردم آنها را اداره کنند.

وی ادامه داد:اگر فرهنگ مردمی شود، شپهر وزارت فرهنگ می‌تواند به وسعت ایران شود که در همین راستا این وزارتخانه باید هدایت نامرئی در موضوعات داشته باشد.

رئیس مجلس با اشاره به نظارت فرهنگ و ارشاد بر نشر کتابها گفت: ناشران افراد محترم و صاحبنظری هستند و اگر وزارتخانه به آنها اعتماد کند بهتر نتیجه می‌گیرد.

لاریجانی ادامه داد: وزارت فرهنگ به جای اینکه کارمند استخدام کند و کتابها را ممیزی کند، این کار را به ناشران بسپارد و اگر مشکلی از سوی آنها ایجاد شد آنها را از لیست خارج کند.

وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی نیز اظهار کرد: اگر چارچوبی در این رابطه داشته باشیم و مردم خودشان وارد شوند مفید خواهد بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه اینکه گفته می‌شود فرهنگ بخش هزینه‌بری است را قبول دارم، اظهار کرد: باید ساماندهی در بودجه فرهنگی ایجاد شود.

لاریجانی ادامه داد: باید در لایحه بودجه جایگاه بودجه فرهنگی کشور را حل کنیم تا سامانی در این حوزه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه زمانی که لایحه را از طریق دولت به مجلس ارائه می‌کند تنها حقوق و مزایا را در آن مشخص می‌کند، گفت: زمانی که می‌گوییم باید بودجه‌ریزی کشور عملیاتی شود به خاطر اینگونه مشکلات در نظام بودجه‌ریزی است.

رئیس مجلس ادامه داد: دولت اگر مصمم باشد باید در بودجه و در برنامه سهم امور فرهنگی را مثل حقوق و مزایا را تعریف کنیم و یک چارچوبی برای بخش فرهنگ ایجاد کنیم.

لاریجانی در پایان با بیان اینکه در دیدارهای خصوصی و عمومی که با رهبر معظم انقلاب داشته‌ام همواره ایشان به مسئله فرهنگ توجه داشته‌اند، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه بیشتری داشت.