جواد منصوری در خصوص آینده روابط چین و ایران در پی مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله تحریمها گفت: این دو کشور هر کدام سیاست مستقلی دارند و در چارچوب منافع ملی خودشان حرکت می کنند.

سفیر پیشین ایران درچین با بیان اینکه تمدید تحریم‌ها نمی تواند ارتباط مستقیمی با تصمیمات دیگر دولتها داشته باشد، اظهار داشت: مگر اینکه با منافع ملی یکی از آنها ارتباط داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت چین در سیاست گذاری ها خارجی خود دقیقا در چارچوب مصالح و منافع ملی و بین المللی خودش تصمیم گیری می کند، افزود: معمولا آنها تصمیماتشان احساساتی، شعاری و یا مقطعی نیست بلکه مبتنی بر مطالعات زیاد است و این از خصوصیات سیاستمداران چینی است که بسیار با  تأمل و به آرامی حرکت می کنند.

منصوری تصریح کرد: بنابراین نمی توان تصمیمات دولت آمریکا را که بیشتر جنبه جنجالی، تبلیغاتی و گاهی برای قدرت نمایی است را برای چین تعیین کننده دانست.

سفیر پیشین ایران در چین با اشاره به عدم تبعیت صددرصدی چین از مصوبات شدید و تحریم های شورای امنیت در ده سال گذشته برضد ایران گفت: این تصمیمات مانع ارتباط چین با ایران نشد زیرا آنها به خوبی می دانستند این تصمیمات ظالمانه است و از طرف دیگر هم هیچ گاه منافع بلند مدت خود در خاورمیانه را فدای  تصمیمات خاص دولتها برای مطامع سیاسی و یا منطقه ای شان نمی کنند.

وی با بیان اینکه ایران در جریان مذاکرات 1+5 به خوبی نشان داده که از یک موضع حق و یک موضع منطقی با مسائل خود و دیگران برخورد می کند، اظهار داشت: به این دلیل دولت چین از دیگران تبعیت محض نخواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه تا حدودی روسیه واروپا هم به طور صددرصدی از آمریکا تبعیت نمی کنند بلکه به نوعی به مقابله با تصمیمات آمریکایی می پردازند.

منصوری ادامه داد: اگر قرار باشد اینگونه حرکات آمریکا مورد استقبال برخی کشورها قرار بگیرد به این ترتیب کلا نظام بین الملل  نمی تواند بر اساس یک منطق امنیت و صلح را در جهان برقرار کند و به عبارت دیگر اگر تمام مسائل جهان تحت تأثیر تصمیمات دولت آمریکا قرار بگیرد این به معنای ناامنی و بی ثباتی برای دیگران خواهد بود.

سفیر سابق ایران درچین با اشاره به سخنان پوتین که گفته بود ما در قضیه هسته ای یک مقدار تحت تأثیر سخنان اغراق آمیز آمریکایی ها قرار گرفتیم، تاکید کرد: بنابراین مجدداَ تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد اروپا هم خیلی تمایل نداشته باشد نظر آمریکایی ها را تامین کند اما در عین حال ممکن است به دلایل خاصی که منافع منطقه ای و روابطش با رژیم صهیونیستی را مدنظردارد در آن صورت ملاحظاتی را با ایران داشته باشد.

منصوری در پایان تاکید کرد: با توجه به وضعیتی که برای آمریکا وجود دارد و ابهامات زیادی که در مورد دولت آینده آن دیده می شود چین تغییری در رفتارهای خودش نسبت به ایران نخواهد داشت.