«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم اسرائیل که روز جمعه در مجمع «سابان» اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» حاضر بود، گفت که هرگونه فعل و انفعالی در سوریه باید شامل خروج ایران و «بشار اسد» از قدرت باشد.

به نوشته وبگاه «جی تی ای» لیبرمن در این زمینه گفت: «دو پیش شرط در وقوع هرگونه توافقی درباره سوریه حیاتی است، اسد از سوریه خارج شود، ایرانی‌ها نیز از سوریه بیرون بروند.»

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رییس جمهور منتخب آمریکا گفته که می‌خواهد در مسیر نبرد با داعش در سوریه با روسیه که متحد اسد و ایران بوده، همکاری بیشتری نماید.

وی با بیان اینکه اسرائیل خواهان یک ایران توانمند در مجاورت خود نیست، نسبت به تقویت نقش آمریکا در خاورمیانه ابراز امیدواری کرد.

وی در این باره نیز گفت: «حصول توافق در سوریه بدون مشارکت مستحکم آمریکا غیر ممکن است.»

لیبرمن در ادامه خواهان اجرای تعهدات ترامپ برای نابود کردن داعش شد و گفت: «اگر شما واقعا خواهان کنترل پدیده تروریسم اسلامی هستید، باید کار را از خاورمیانه آغاز کنید.»

وی در خاتمه ضمن خرسندی از لفاظی‌های ضد ایرانی ترامپ و ذکر این‌ که اوباما برای تقویت توافق ایران به اندازه کافی اقدامی انجام نداد و موجب رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد، افزود: «پیشرفت در این زمینه همراه با تحریم‌های بیشتر برای مقابله با تداوم جنگ‌طلبی‌های ایران در منطقه حیاتی است.»