پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک: هنوز چندی نیست از حادثه مشهد و لغو سخنرانی علی مطهری گذشته که موضوع دستگیری صادقی دیگر نماینده لیست امید مطرح می شود. هر دوی این حوادث در شرایطی رخ داد که افکار عمومی نسبت به رویکردهای دولت ناراضی بودند. بی تدبیری دولت در حادثه مهران و ایجاد مشکلات عدیده برای زوار اربعین حسینی در کنار مدیریت حمل و نقل ریلی و فاجعه قطار مشهد همراه با مواردی چون نقض تعهد برجام توسط آمریکایی ها و سکوت دستگاه دیپلماسی کشور، افکار عمومی را نسبت به دستاوردهای دولت حساس کرد و حتی او را با چالش همراه ساخت.

دو: ظرف کمتر از چند ساعت با اتفاق کوچکی این همه مشکلات و حوادث از بین رفت و دولت موج سوار افکار عمومی شد. در اولین مورد رئیس جمهور بدون توجه به مشکلات مهم کشور دستوری صریح به هیئت وزیران داد و تعدادی از وزرا را مکلف به حل پرونده علی مطهری در مشهد کرد. از سوی دیگر حادثه چندی پیش با راه افتادن موج توئیتری و دیگر شبکه های اجتماعی فضای مطالبه گری برای سلامتی مردم و حتی استیضاح وزیر راه در پرونده کشته شدن بیش از 45 زائر امام رضا به مرتبه دست چندم تبدیل و حرف نا شایست وزیر راه در مورد جانباختگان فراموش شد. 

سه: رفتار پوپولیستی رسانه های دولت در این دو پرونده نشان داد، حاشیه سازی ها با هدایت و برنامه ریزی صورت می گیرد و برای این رسانه ها مهم نیست چه چیزی در اولویت سلامت و امنیت جامعه قرار دارند. فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی، چالش وزیر راه به عنوان کسی که تا چندی قبل خبر وجود دستگاه پیشرفته مدیریت کنترل ریلی را داد، آمار بالای کشته شدگان حمل و نقل جاده ای، نقد دستگاه دیپلماسی امریکا به عنوان اختلال کننده در صنعت اقتصادی کشور، ناکارآمدی مدیران اقتصادی دولت، رفتار دولت نسبت به منتقدان و.... هیچگاه مورد توجه رسانه های حامی دولت قرار نگرفت و در این چند وقت هرگاه رسانه های اجتماعی مطالبه ای را از سوی مردم مطرح کردند شاهد صحنه سازی سیاسی و رفتار پوپولیستی برای ایجاد موج انحرافی بودیم. با آغاز پرونده فیش های نجومی و مطالبه اجتماعی در این حوزه، پرونده جعلی املاک تسهیلات شهرداری مطرح می شود و ان جنجال رخ می دهد. انگار گروهی منتظر اند هر چالشی را که از سوی افکار عمومی در قبال دولت یازدهم مطرح می شود به حاشیه برده و یک امنیت رسانه ای به وجود آورند. در چند ماه اخیر دولت با بی ثمر بودن وعده ها مواجه است و حالا در بزنگاه های مهم گروهی این مطالبه اجتماعی را به حاشیه می برند.

چهار: به نظر می رسد تدبیر لازم در مواقع حساس وجود ندارد. از طرفی اگر اقای صادقی به عنوان یک نماینده مستنداتی از حرف های خود داشت بایستی به دادگاه مراجعه و از خود دفاع می کرد. خبرگزاری فارس بنابر منابع آگاه دلیل حکم جلب صادقی را شکایت دانشجویان نخبه بورسیه ای که مورد اتهام وی قرار گرفتن و یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرد. چندین احضاریه برای وی ارسال شد که با بی توجهی صادقی همراه شد. به نظر می رسد این نماینده به جای فریادهای پوپولیستی و ایجاد فشارهای گوناگون و همراهی با رسانه های معارض در اولین فرصت ادله خود برای این همه هیاهو را مطرح کند. در چند ماه آینده نزدیک به انتخابات بایستی بیش از گذشته شاهد این فضاسازی ها باشیم. هرچند انتظار می رود قوه قضائیه با سعه صدر و تدبیر بیشتر نسبت به این موارد برخورد کند تا بهانه به کسانی که می خواهد در این فضا سازی ها محوریت کارهای پوپولیستی خویش را برجسته کند، ندهد.