سلمان بن عبد العزیز از دیروز (شنبه) در سفری رسمی وارد ابوظبی شد. وی پیش از آغاز این سفر در فرمانی "محمد بن نایف بن عبد العزیز" وزیر کشور و ولیعهد را مکلف کرد که طی این مدت، اداره امور عربستان را به دست بگیرد.

روزنامه سعودی الحیات در گزارشی نوشت، مسائل منطقه ای به ویژه اوضاع سوریه، یمن و لبنان پس از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری این کشور از جمله مسائلی است که قرار است دو طرف درباره آن بحث و گفت و گو کنند.

بر اساس این گزارش پادشاه عربستان پس از امارات، به قطر، بحرین و کویت سفر خواهد کرد.

تقویت روابط و مناسبات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله مسائلی است که پادشاه عربستان در جریان سفر چند مرحله ای خود به آن خواهد پرداخت.

پایگاه خبری رای الیوم نیز در این باره نوشت سلمان بن عبد العزیز در حالی وارد ابوظبی شد که عبد الفتاح سیسی رئیس جمهور مصر ساعاتی قبل از آن، امارات را ترک کرد.

عبدالفتاح سیسی که در سفری دو روزه به امارات رفته بود، قبل از ورود پادشاه عربستان، ابوظبی را ترک کرد.

این درحالی است که برخی خبرها حاکی از آن است که قرار بود سیسی و ملک سلمان در ابوظبی با هم دیدار کنند.

روابط بین ریاض و قاهره به دلیل اختلاف دیدگاه مصر درباره یمن و سوریه با عربستان دچار بحران شده است.

الحیات نوشت که پادشاه عربستان سفر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را در حالی آغاز کرده که بحرین در شانزدهم و هفدهم آذر ماه (ششم و هفتم دسامبر) میزبان سی و هفتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

شرکت کنندگان در این نشست علاوه بر مسائل سیاسی، درباره اجرای چندین طرح و پروژه که با هدف تقویت ادغام اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طراحی شده است، بحث و گفت و گو خواهند کرد.

به عقیده کارشناسان، عربستان در پی اتخاذ سیاست های اشتباه خود در منطقه از جمله حمله به یمن به لحاظ سیاسی و اقتصادی متحمل خسارت های زیادی شده است و تاکنون نتوانسته هیچ پیروزی ای در منطقه داشته باشد؛ همچنین به دنبال اختلافاتی که اخیرا میان ریاض و برخی همپیمانانش از جمله مصر در خصوص پرونده های مختلف مانند سوریه رخ داده، مقام های سعودی در تلاشند که روابط خود را با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیش از پیش تقویت کنند.