پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دولت، پاداش خدمت فرهنگیان  را پرداخت نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، دولت در بودجه سال 95 مبلغ سه هزار و پانصد میلیارد تومان(3500 میلیارد تومان) را به پرداخت پاداش پایان خدمت نیروهای لشگری و کشوری تخصیص داده ‌است. 

هزار و 500 میلیارد تومان( 1500 میلیارد ) از این مبلغ به پاداش مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته بوده است.

اما باوجود پیگیری‌های گسترده صورت گرفته از سوی مسئولین آموزش و پرورش در چندین ماه گذشته برای دریافت این مبلغ از خزانه‌داری با هدف رفع مشکلات صنفی بازنشستگان و جلوگیری از ادامه اعتراض‌ها و تجمع‌های آنها به دلایل نامعلوم، رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت این مبلغ به وزارت آموزش و پرورش خودداری نموده است.

نتیجه این اقدام دولت ایجاد نارضایتی‌های مشهود در بین فرهنگیان بازنشسته بوده که این امر منجر به برگزاری تجمع‌های اعتراضی مختلف شد.

البته برخی معتقدند این مبلغ در اسفند ماه پرداخت خواهد شد تا تاثیرات انتخاباتی داشته باشد. دولت چندی پیش نیز تلاش داشت تا مبتنی بر روش دولت گذشته سیب زمینی رایگان توزیع نماید.

رقابت روحانی با احمدی نژاد برای توزیع سیب زمینی رایگان!

سال هاست که فصل برداشت سیب زمینی با ناکامی کشاورزان در فروش منصفانه این محصول همراه است. در سال جدید نیز وضعیت این قشر از کشاورزان تعریفی ندارد و آنها مجبورند سیب زمینی های خود را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده، به دولت بفروشند؛ دولتی که بنا دارد سیب زمینی های خریداری شده را رایگان میان محرومان جامعه توزیع کند!

چندی «حسین صفایی»، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، دریافت مجوز خرید تضمینی محصول سیب زمینی و پیاز کشاورزان و توزیع آن میان محرومان و قشرهای کم درآمد جامعه از هیأت وزیران دولت یازدهم را رسانه ای کرد و گفت: به ‌تازگی مجوزی از هیأت وزیران دریافت کرده‌ایم که در صورت نبود امکان عرضه سیب‌زمینی و پیازی که مشمول خرید تضمینی شده، بتوان آنها را به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی عرضه کرد.

صفایی در بخش دیگری از سخنانش بدون توجه به وضعیت مالی و قیمت خرید محصولات ذکر شده و نیز خسارات احتمالی کشاوزان گفت: تدابیر لازم برای جلوگیری از فاسد شدن محصولاتی که مشمول خرید تضمینی می‌شوند، اندیشیده شده است، زیرا در بسیاری از زمان‌ها این محصولات به دلیل به هم خوردن تعادل قیمتی، قابل عرضه در بازار نیستند.

آمادگی متولیان توسعه روستایی کشور در خرید زیر قیمت پیاز و سیب زمینی کشاورزان و توزیع آن میان محرومان به رغم همه محاسنی که در کمک به قشرهای کم درآمد می تواند داشته باشد اما دارای ابهام ها، سئوال ها و نگرانی هایی است، که تلاش «تابناک» برای پرسیدن آنها از مسئولان سازمان مرکزی تعاون روستایی بی ثمر بود.

اگر از همه سال هایی که کشاورزان سیب زمینی کار مجبور می شوند، محصول خود را پس یک دوره طولانی و طاقت فرسای کاشت، داشت و برداشت با قیمتی ناچیز به دولت بفروشند، بگذریم، در سال گذشته نیز بر اساس خبرهایی که رسانه ای شد، نزدیک 1700 تن سیب زمینی به ارزش 700 میلیون تومان، تنها در استان فارس دفن شد و در سایر استان ها نیز بازار این محصول تعریف آنچنانی نداشت؛ محصولی که در بهترین شرایط هر کیلو برای کشاورز بین 500 تا 1000 تومان هزینه برداشت، با قیمت تضمینی 360 تومان خریداری شد تا به گفته برخی کشاورزان، هزینه بسته بندی و جابجایی خود را نیز برنگرداند.

شرایط فصل برداشت محصول سال 95 با سال های گذشته متفاوت و بیشتر شبیه فصل برداشت محصول در سال 87 است؛ جایی که دولتمردان دولت نهم با نیتی مشخص و در نزدیکی ایام انتخابات سال 88 اقدام به خرید ارزان سیب زمینی از کشاورزانِ بدون چاره و توزیع آن میان عامه مردم کردند.

این بار نیز عزم مسئولان دولت یازدهم در خرید و توزیع رایگان سیب زمینی و پیاز کشاورزان میان قشرهای کم درآمد در حالی مطرح است که به ایام انتخابات سال 96 نزدیک می شویم و این رخداد در سال های گذشته دولت یازدهم نمونه مشابه ندارد.

البته این تنها نگرانی و ابهام قابل طرح در مورد رفتار احتمالی و جدید مسئولان با سیب زمینی و پیاز کشاورزان نیست و جدی ترین انتقادی که به این موضوع می توان داشت این است که گویا دولت بار دیگر برای کشاورزان این بخش برنامه ریزی قابل ذکری نکرده است و از این روی، باید دوباره شاهد خسارت شدید کشاورزان سیب زمینی کار و پیازکار کشور باشیم؛ کشاورزانی که انگار قرار نیست یک برنامه ریزی دقیق، آسان و حساب شده مسئولان، همه نگرانی ها و خسارت های آنها را از بین ببرد.

ابهام دیگر موضوع آنکه اگر دولتمردان بنا دارند با خرید سیب زمینی و پیاز کشاورزان و توزیع آن میان محرومان و قشرهای کم درآمد به افزایش امنیت غذایی محرومان جامعه کمک کنند، چرا برای این اقدام خیرخواهانه شان روی دارایی و سرمایه تولید کنندگان سیب زمینی و پیاز کشور حساب باز کرده اند؟ مگر همین کشاورزان از دسته افراد کم درآمد و محروم جامعه نیستند؟

پرسش دیگر آنکه سرانجام مسئول مستقیم برنامه ریزی برای بازاریابی، تولید به اندازه و تنظیم قیمت محصولات کشاورزی کیست؟ کشاورزان دقیقاً تا چه زمانی باید تنها شعارهای دلسوزانه مسئولان را بشنوند و در فصل برداشت محصول آسمان روی سرشان خراب شود؟ چرا همه ساله باید در پاییز، کشاورزان سیب زمینی کار به جای آنکه درآمد و سود کافی داشته باشند و پس از یک دوره طاقت فرسا طعم شیرین سودآوری را بچشند، اسیر بی برنامگی مسئولان و طمع دلالان باشند و در نهایت یا محصول خود را دفن کنند و یا با قیمت ناچیز بفروشند؟

گفتنی است، هر هکتار زمین کشاورزی نزدیک به 20000کیلوگرم سیب زمینی دارد که قیمت خرید آن از کشاورز در حال حاضر به 500 تومان هم نمی رسد. با این شرایط، درآمد حاصل از هر هکتار زمین کشاورزی کمتر از 10میلیون تومان است، حال آنکه بر اساس بررسی ها هزینه کشت، داشت و برداشت محصول کشاورزی برای کشاورزان در هر هکتار از 12 میلیون تومان بیشتر می شود.