سوریه اعلام کرد سخنان اخیر اردوغان دربارۀ اهداف این کشور از تجاوز به سوریه، دروغ‌گویی‌های او را آشکار ساخت.

رجب طیب اردوغان سه‌شنبه در همایشی در استانبول گفت هدف نیروهای نظامی ترکیه از حضور در خاک سوریه براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور عربی جنگ‌زده، است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) چهارشنبه به نقل از منبعی در وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد: «این اظهارات به روشنی نشان داد که تجاوز ترکیه به خاک سوریه نتیجۀ توهم و طمع‌ورزی رئیس‌جمهور ترکیه است.»

این مقام سوری ادامه داد: این توهمات و طمع‌ورزی‌ها افکار این مستبد تندرو را شکل می‌دهد و ترکیه را به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی بدل کرده است.

وی تأکید کرد: این گروه‌های تروریستی ثبات و امنیت سوریه و عراق را به مخاطره انداخته‌اند و مسئولیت رنج و مشقتی که با حمایت دولت ترکیه بر غیرنظامیان تحمیل شده در وهلۀ نخست بر عهده آنان است.

به گزارش خبرگزاری حریت ترکیه، اردوغان سه‌شنبه گفته بود: بر اساس برآورد من نزدیک به یک میلیون نفر در سوریه جان باخته‌اند و زنان، کودکان و مردان همچنان کشته می‌شوند. سازمان ملل کجاست؟ چه کار می‌کند؟ آیا در عراق است؟ نه! ما صبر پیشه کردیم اما در نهایت نتوانستیم این وضع را تحمل کنیم و با اعضای ارتش آزاد سوریه وارد این کشور شدیم.

اردوغان ادامه داد: «چرا وارد (سوریه) شدیم؟ ما چشم‌داشتی به خاک سوریه نداریم. هدف بازگرداندن خاک سوریه به صاحبان اصلی آن است. به عبارت دیگر ما برای برقراری عدالت در آنجا حضور داریم. ما برای پایان دادن به حکومت بشار اسد وارد سوریه شدیم.» 

ترکیه از سوم شهریور عملیات موسوم به «سپر فرات» را در شمال سوریه آغاز کرده است.

دولت آنکارا که در عملیات سپر فرات از عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه پشتیبانی می‌کند، پیش از این هدف از این عملیات را مبارزه با تروریست‌های داعش و شبه‌نظامیان کُرد عنوان کرده بود.

دولت سوریه اوایل شهریور ماه با ارسال دو نامۀ جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت عملیات ترکیه را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت خود، «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» خوانده بود.