پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- به تازگی یکی از سناتورهای آمریکایی به دعوت یکی از نهادهای دانشگاهی در اواخر شهریور ماه 95 در ایران حضور پیدا کرده که نکاتی در خصوص وی حایز اهمیت می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، «جیم داباکیس» سناتور همجنس باز ایالت یوتای آمریکا، بنا به گفته خود در مصاحبه با آسوشیتدپرس، در اواخر شهریور ماه 95 به همراه هیئت 12 نفره خود که شریک جنسی‌اش یکی از این افراد است‌، در قالب یک تور و به دعوت از یکی از نهادهای دانشگاهی به ایران سفر کرده و به مدت 6 روز در شهرهای تهران و اصفهان اقامت داشته است. 

وی در این خصوص بیان کرد که ویزا را از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن گرفته است و در فرم ویزا درباره شغل خود نوشته‌است‌ هم سناتور ایالتی و هم یک خریدار آثار هنری است.

داباکیس بعد از خروج از ایران مدعی شده است: «مردم ایران مردم آمریکا را دوست دارند. در تمامی خیابان‌ها آنها با ما همراهی می‌کردند و با ما حرف می‌زدند و حتی ما را به خانه‌هایشان دعوت می‌کردند. مردم ایران آماده برقراری روابط با آمریکا هستند گرچه حکومت این کشور تمایلی به این رابطه ندارد.» 

زمانی که داباکیس با هیئت 12 نفره همراه خود در ماه می از ایران بازگشت، از گروه‌های مختلف مانند رهبران مردمی و رهبران کلیسا دعوت کرد تا نماینده‌ای به ایران بفرستند. 

سناتور همجنس باز آمریکایی در حالی هدف نهایی سفرش را  افزایش روابط تجاری و فرصت‌های اقتصادی در ایران ‌و همچنین مبادله کارشناسان و ایده‌های مناسب میان ایران و‌ آمریکا عنوان می‌کند که با اسم واقعی خود وارد ایران شده و به دلیل شهرت وی در فضای مجازی، هویت واقعی وی مشخص شده‌ است. 

این در حالی است‌ که بهرام قاسمی(سخنگوی وزارت امور خارجه) ضمن اظهار بی‌اطلاعی در این رابطه اعلام کرد: «یک سناتور آمریکایی به همراه تعدادی از دوستان خود از طریق آژانس‌ مسافرتی درخواست ویزا ‌برای سفر به تهران می‌کند و این درخواست نیز روال عادی خود را طی می‌کند و این سفر به ایران انجام می‌شود‌، با توجه به این موضوع رسماً کسی با عنوان سناتور به ایران سفری نداشته و مذاکرات سیاسی انجام نداده ‌است. ایشان در ظرفیت شخصی خودشان به نام خودشان تقاضای ویزا کرده‌اند و ویزا از طریق آژانس توریستی و طی شدن پروسه‌های لازم داده‌ شده ‌است.» 

حضور افراد شاخص خارجی در قالب توریست برای چندمین بار در حال تکرار است، به عنوان نمونه اندرواستایلز، یکی از خبرنگاران پایگاه خبری «واشنگتن فری‌پیکن» که متخصص در امر اشاعه ایران هراسی است‌، پیش از نوروز 94 به ایران سفر کرده و به عنوان یک توریست از کشورمان دیدن کرده بود. 

همچنین اورلی آزرلایی خبرنگار اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» سال گذشته‌ با گذرنامه آمریکایی و با یک گروه توریستی به ایران‌ آمد و در دو هفته اقامت در ایران، گزارش‌هایی نیز برای روزنامه اسرائیلی تهیه کرده ‌بود. نمونه دیگر یک بازیگر فیلم‌های مستهجن غربی می‌باشد که وزارت امور خارجه در این رابطه اعلام کرد قرار نبوده که همکارانش افراد آنچنانی را بشناسند. 

جیم داباکیس سناتور ایالت یوتا آمریکا در سال‌2013 از دوست پسر خود به نام استیفن جاستیزن که بیش از 25 سال با او رابطه داشته در یک پارتی در کلوبی ازدواج کرده‌ است. 

در این خصوص وزارت امور خارجه از حضور جیم داباکیس، اظهار بی‌اطلاعی نموده بود.

جردکوهن استراتژیست دیپلماسی دیجیتال آمریکا یک نمونه دیگر است که چند سال پیش برای مصاحبه با اپوزیسیون های نظام و مقامات دولتی به ایران سفر کرده ‌بود که توسط عوامل امنیتی بازداشت شد.