علی لاریجانی امروز (دوشنبه، ۲۴ آبان ماه) در مراسم تقدیر از پیشکسوتان اقتصادی کشور که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد، گفت: باید به افرادی که عمرشان را در تولید و پیشرفت اقتصادی کشور صرف کرده اند، توجه شود. باید مکانیزمی پیدا شود تا به نظرات تولیدکنندگان کشور توجه شود البته در آیین‌نامه مجلس به اتاق بازرگانی اجازه داده شده که در کمیسیون ها صحبت کنند و همچنین در صحن علنی نماینده اتاق می‌تواند در کنار نماینده دولت صحبت کند اما اگر انتظاری فراتر از این وجود دارد باید مکانیزم دیگری دیده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده براساس تفحص مجلس مشکلاتی برای بخش تولید ایجاد کرده است، افزود: اصل دریافت مالیات بر ارزش افزوده مشکلی ندارد اما باید سیستم‌های دریافت مالیات مکانیزه شود و از مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه خواسته شده که سیستم ساماندهی کنونی دریافت مالیات بر ارزش افزوده تغییر کند و اصل مالیات بر ارزش افزوده صحیح بوده اما اجرای آن باید تغییر کند.

لاریجانی ادامه داد: اگر طرح و ایده‌ای در خصوص اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارائه شود تا از این طریق دریافت مالیات بر ارزش افزوده به ریل اصلی بازگردانده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی به درستی اجرا نشده است، یادآور شد: فلسفه اجرای خصوصی سازی و قانون مجلس در این خصوص ۸ هدف را دنبال می‌کرد اما گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام که اخیرا ارائه شده و گزارش خوبی بوده است نشان داد که در بیشتر آن‌ها توفیقی وجود نداشته است.

وی با اشاره به اهداف اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: توسعه کارآفرینی، چابک سازی دولت، کاهش بار دولت از جمله اهداف اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی بوده است اما در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور به هزینه‌های جاری اختصاص داده می‌شود که این نشان دهنده عدم چابک سازی دولت است.

لاریجانی ادامه داد: قانون اصل ۴۴ و خصوصی سازی صحیح بوده اما در مقام اجرا به درستی عمل نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور اجرا می‌شود اما همیشه عقلانی نبودن برنامه‌های توسعه معضلی برای اجرای این برنامه‌ها بوده است و اگر تقرب به حل مشکلات عقلانی نباشد، مشکلات بیشتری در کشور اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه گاهی دولت‌ها به خاطر افکار عمومی اقداماتی انجام می‌دهند که این به معنای خارج کردن کشور از ریل توسعه است، اظهار کرد: اجرای برنامه های توسعه کشور تاکنون موفقیت آمیز نبوده است و برنامه سوم توسعه به دلیل عقلانی بودن از تمامی برنامه‌ها موفقیت آمیزتر بوده است.

لاریجانی افزود: مشکلات ایجاد شده توسط بانک ها در بخش تولید توسط مجلس دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور درونی بوده و بیرونی نیست، ادامه داد: باید ریشه یابی شود که مشکلات کشور چیست. قانون‌ها برای توسعه اقتصادی مناسب است و به درستی نظارت می‌شود و شاید یکی از مشکلات در این زمینه این بوده که پارادایم مشترک برای حکمرانی مناسب تهیه نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جوهره انسان عقلانیت بوده و حتما باید به رشد عقلانی جامعه کمک شود، عنوان کرد: اگر عقلانیت در جامعه رشد کند، توسعه در ریل خود قرار می‌گیرد و حتما در سیاست، اقتصاد و اجتماع باید به عقلانیت توجه شود و همچنین به هر اندازه که توجه به عقلانیت بیشتر شود رشد جامعه بیشتر خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه در زمان شکوفایی جامعه اسلامی به ۳ رکن تقویت علم، عبادت و عدالت توجه ویژه‌ای شده است، افزود: در جامعه‌ای که می‌خواهد رشد کند تقرب به موضوعات باید عالمانه باشد و از ازدیاد ثروت برای اهداف مهم‌تری استفاده شود.

وی با تاکید بر تقویت روحیه کارآفرینی در بین جوانان ادامه داد: کشور از برخی مسائل رنج می‌برد که برخی ناشی از سوءمدیریت بوده و از این جهت باید با نگاه عالمانه به ریل صحیح بازگردانده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص مسائل انرژی، خصوصی سازی و برخی مسائل اجتماعی انضباطی در صدر سیاست‌های کلان ایجاد شده است که با اجرای صحیح بخشی از این قوانین می‌توان برخی مشکلات را حل کرد.

لاریجانی با بیان اینکه برخی دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه ها قلب ماهیت می‌کنند، افزود: اگر آئین نامه‌ای مخل قانون است باید به مجلس ارسال شود تا در هیات تطبیق بررسی شده و در صورت مغایرت با قوانین آئین نامه مذکور لغو شود اما در مورد بخشنامه‌ها باید ساز و کار دیگری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه با فربه شدن امور دیوانی مشکلاتی در کشور ایجاد می‌شود، ادامه داد: زمانی که در اقتصاد مقاومتی بر چابک سازی دولت تاکید می‌شود به این معنا است که دولت تمامی کارها را برعهده نگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه یا افقی بلندتر باید آزادسازی اقتصادی رخ دهد تا اقتصاد کشور نفس بکشد و تا زمانی که بخش خصوصی قوی نشده باشد رقابتی وجود نداشته و رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی بخش‌های حکومتی و دیوانی در کار بخش خصوصی وقفه ایجاد می‌کنند، افزود: قوای سه‌گانه باید با حمایت های لازم فضای موردنیاز بخش خصوصی را برای انجام فعالیت ایجاد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دست دولت است، ادامه داد: شخصی که در عرصه پتروشیمی‌ها سرمایه گذاری می‌کند، افقی ۱۰ ده ساله در نظر می‌گیرد بنابراین باید فرمولی ثابت برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شود در همین راستا از کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درخواست شده که فرمولی ثابت برای پتروشیمی ها تعیین کنند.

لاریجانی عنوان کرد: برای توانمند کردن بخش خصوصی باید در برنامه پنج ساله ششم توسعه فضاهای جدیدی خلق شود تا موانع سرمایه گذاری خارجی و داخلی برطرف شود.

وی با اشاره به تصویب قانونی در خصوص محصولات تراریخته افزود: نظرات مختلفی در خصوص تولید محصولات تراریخته مطرح شده و صاحب نظران نظرات مختلفی در این خصوص ارائه کرده‌اند و دو دیدگاه در خصوص محصولات تراریخته وجود دارد و اینگونه نیست که کشورهای دیگر اصلا از محصولات تراریخته استفاده نکند، در واقع تولید محصولات تراریخته میدانی است که باید با احتیاط در آن رفتار کرد اما بر آن قفل نزد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر فضای جدیدی برای حمایت از بخش خصوصی برای توسعه تولید و افزایش صادرات دیده می‌شود، به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارائه شود و بخش‌های تولیدی پیشنهادات خود را به این کمیسیون ارسال کنند.

وی با بیان اینکه اهداف تمامی بخش‌های اقتصادی کشور روان سازی تولید است، تصریح کرد: مجلس در هر زمینه که بتواند قانونی وضع کند که به بخش تولید کمک کند، حتما قانونی جدید وضع می‌کند و در بخش اجرا نیز می‌تواند در نشست با وزرا اجرای صحیح قوانین را از آن‌ها طلب کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: بانک مرکزی نباید با ثروت مردم بازی کند و استقلال بانک مرکزی باید تامین شود که در این خصوص در کمیسیون اقتصادی مجلس کارهایی انجام شده است.