بی‌بی‌سی در مطلبی نوشت: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقریباً تمام جهان را در حیرت فرو برد؛ اما بازتاب این پیروزی در آلمان چنان گسترده بود که به ندرت کسی در این کشور متوجه بیست و هفتمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین شد. 

مردم آلمان از ابتدا نظر مساعدی نسبت به ترامپ نداشتند و به همین دلیل، در نظرسنجی‌هایی که در آلمان انجام می‌شد، تنها حدود 4 درصد آلمانی‌ها خواهان پیروزی او در انتخابات بودند. پس از انتخابات نیز وزیر امور خارجه آلمان به این دلیل که پیشتر ترامپ را به نفرت‌پراکنی متهم کرده بود، حاضر نشد در رسانه‌ها پیروزی رئیس جمهور منتخب آمریکا را به او تبریک بگوید.

یک وزیر دیگر آلمان نیز پیروزی ترامپ در انتخابات را به "یک کابوس وحشتناک و طولانی" تشبیه کرد و غالب روزنامه‌های این کشور نیز به پیروزی او واکنش منفی نشان دادند. 

بر اساس نظرسنجی‌های متعددی که پیش از انتخابات آمریکا در آلمان برگزار شد، اکثریت قریب به اتفاق مردم آلمان به ترامپ اعتماد ندارند و معتقدند ورود او به کاخ سفید باعث به خطر افتادن پیمان تجارت آزاد میان آمریکا و اتحادیه اروپا موسوم به قرارداد ترانس‌آتلانتیک خواهد شد.

نگرانی‌های آلمان از روی کار آمدن ترامپ

آلمان و آمریکا در زمان صدراعظمی آنگلا مرکل و ریاست جمهوری باراک اوباما روابط گرم و مستحکمی با یکدیگر داشتند که همین مسئله مانع از آسیب دیدن روابط دو کشور در پی افشای شنود مکالمات تلفنی مرکل از سوی سرویس‌های جاسوسی آمریکا شد. مرکل همچنین زمانیکه آمریکا قصد داشت برای مقابله با روسیه، تسلیحات به اوکراین ارسال کند، با استفاده از نفوذ خود مانع از انجام این کار شد.

اما همانطورکه وزیر دفاع بهت‌زده آلمان نیز روز گذشته (جمعه) گفت، به دلیل نامشخص بودن سیاست خارجی ترامپ، اکنون با انتخاب او کسی نمی‌داند چه در انتظار روابط این دو کشور خواهد بود و این مسئله بویژه نگرانی‌هایی را درباره همکاری‌های دفاعی این دو کشور و روابط تجاری و صنعتی نزدیک آنها ایجاد کرده است.

در حال حاضر، آمریکا بزرگترین شریک تجاری آلمان است و طبق برآوردهای انجام شده، شغل بیش از یک میلیون نفر در آلمان در گروی ادامه یافتن تعاملات تجاری دو کشور است. به همین دلیل، اظهارنظرهای ترامپ در خصوص قراردادهای تجاری خارجی آمریکا بسیاری را در آلمان نگران کرده است و برخی که در دوره اوباما، امید چندانی به نهایی شدن قرارداد تجاری ترانس‌آتلانتیک نداشتند، اکنون با پیروزی ترامپ در انتخابات عملاً آن را "پایان‌یافته" می‌دانند. 

از سوی دیگر، آنچه که باعث ناامیدی بسیاری از گرم‌باقی ماندن روابط آلمان و آمریکا شده، مواضع شخصی ترامپ در قبال مرکل است. رئیس جمهور منتخب آمریکا در دوران رقابت‌های انتخاباتی بارها از "سیاست درهای باز" مرکل در موضوع مهاجران و پناهجویان انتقاد کرد. 

بر همین اساس، بسیاری معتقدند با روی کار آمدن ترامپ، بزرگترین چالش مرکل متحد نگاه داشتن کشور و کل اتحادیه اروپا در قبال موضوع پناهندگان خواهد بود. در حال حاضر، سیاستمداران و احزاب راستگرای آلمان پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا را ناشی از دستورکار ضدمهاجرتی او و همسو با افزایش درخواست‌های مردمی در اروپا برای مقابله با مهاجران می‌دانند و به همین دلیل، این نگرانی در میان حزب حاکم آلمان وجود دارد که پیروزی ترامپ در انتخابات اکنون موقعیت آنها در انتخابات سال آینده را نیز بیش از پیش در برابر احزاب راستگرای افراطی به خطر بیندازد.