سید جواد قوام شهیدی، دبیر کل شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور  درباره ایرانیانی که به دلایل مختلف در کشورهای دیگر دچار جرم شده و دوران محکومیت خود را می گذرانند گفت: با دولتها و وزارت خارجه و دستگاه های قضایی کشورها در این باره در تعامل هستیم تا به نوعی با قراردادهایی که با تعدادی از کشورها منعقد کردیم، انتقال محکومین را انجام دهیم.

وی افزود: همچنین درباره رعایت حقوق زندانیان و ایرانیانی که در محکومیت به سر می برند قراردادی تحت عنوان معاذت قضایی را در دستور کار داریم.

دبیر کل شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور ادامه داد: براساس این قراردادها در تمام کشورها مسائل مربوط به ایرانیان خارج از کشور را دنبال می کنیم که در حقیقت یک اقدام بین المللی به شمار می رود و به بازگرداندن ایرانیانی که در کشورهای دیگر گرفتار هستند کمک می کند.

قوام شهیدی با اشاره به انجام اقدامات پژوهشی و علمی تصریح کرد: در این راستان به دنبال آن هستیم که ریشه و اساس ارتکاب جرم در کشورهای دیگر توسط ایرانیان را شناسایی کرده و با فرهنگ سازی ارتکاب خطا و جرم را به حداقل برسانیم که این امر ضمن اینکه زمان بر است کار یک دستگاه نبوده و نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه های مختلف مرتبت با امور ایرانیان خارج از کشور است.

وی گفت: به دنبال تهیه یک سند بالادستی برای تعریف وظایف مشخص دستگاه هایی هستیم که درخصوص امور ایرانیان خارج از کشور فعالیت می کنند تا راهنمای عملی برای دستگاهای مختلف باشد.

قوام شهیدی خاطرنشان کرد: مطالعات تهیه این سند بالادستی انجام شده و در آینده ای نزدیک تدوین خواهد شد.