حسن حسینی شاهرودی  گفت: برخی از وزا به منظور ارائه توضیحات در مورد مشکلات صنایع و وجود قاچاق در کشور به کمیسیون آمده اند و توضیحاتی داده اند، اما توضیحات آنان قانع کننده نبوده است.

دبیرکمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: آمدن وزیر اقتصاد به کمیسیون در دستور کار است تا به چندین سوال پاسخ دهد.

وی خاطر نشان کرد: طیب نیا طی یک ماه گذشته سه بار دعوت شده بود اما در جلسه کمیسیون حاضر نشد.

حسینی شاهرودی با انتقاد از حجم بالای واردات کالاهای غیر ضروری به کشور اظهار داشت: لوازم خانگی، خودرو و مواد غذایی که مشابه آن در داخل وجود دارد، پوشاک، منسوجات و لوازم ساختمانی  همه کالاهای غیر ضروری هستند که به تولید داخلی ضربه می زنند.

وی افزود: اجناس داخلی که هیچ  حمایتی از آنها نمی شود و با هزینه های حداکثری ساخته می شود نمی تواند با کالاهای خارجی رقابت کند.

وی ادامه داد: مشکلات دیگر در حوزه های کار وکارگری، تامین اجتماعی بلای جان تولید شده است و همه دست به دست هم داده اند که تولید کننده را زمین بزنند و برای حل این مشکل دولت باید اراده جدی کند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه بخش وسیعی از واردات ما اقلام غیر ضروری است، اذعان داشت: بخشی از این واردات مربوط به محصولاتی است که خودمان قابلیت تولید آن را داریم و بخش دیگر به مسئله تحریم بر می گردد که بعد از برجام هنوز حل نشده است.

دبیرکمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: ما در حال معامله پایاپای هستیم چون نفت می دهیم و جای آن جنس می گیریم و برای اینکه بازرگانان توجیه اقتصادی داشته باشند  هر جنس بنجلی را وارد کشور می کنند، برای جلوگیری از ادامه این روند یا باید مجوز واردات لغو شود و یا عوارض سنگین برای آن بسته شود تا توجیه اقتصادی تولید داخل را از بین نبرد.

حسینی شاهرودی با ابراز گلایه از حجم وسیع قاچاق اظهار داشت: قاچاق از مبادی رسمی وغیر سمی وارد کشور شده ومتاسفانه اراده کمی جهت مقابله با این وضعیت وجود دارد.

دبیرکمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: نقدهایی که به سیاستهای اقتصادی امروز و دوره های گذشته وارد بوده پاشنه آشیل توسعه و صنعت کشور شده است.

وی در خصوص ارزان تر بودن کالاهای خارجی نسبت به کالاهای داخلی گفت: فرآیند تولید ما بسیار پیچیده وسنگین است زیرا یک تولید کننده برای تولید خود باید خان های مختلفی را بگذارند و برای گذشتن از هر خان باید پولهای نجومی پرداخت کند تا بتواند یک واحد تولیدی ایجاد کندو این هزینه تمام شده کالا را بالا می برد.

حسینی  شاهرودی خاطر نشان کرد: در این مواقع چون بازرگان به دنبال سود است و می بیند که واردات این کالا به طور رسمی یا قاچاق سود بیشتری دارد به آن سمت خواهد رفت.