پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «سهیلا جلودارزاده» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اختصاصی با «پارس» در واکاوی تغییرات سه وزیر از کابینه و عدم مشورت رئیس‌جمهور با هاشمی در این زمینه گفت:

پارس: نظر شما نسبت به تغییرات در کابینه چیست؟ برخی معتقدند که رئیس جمهور باید در تیم اطلاع‌رسانی و اقتصادی خود تغییراتی ایجاد می کرد و اولویت‌سنجی مناسبی انجام نداده است؟

ما زیاد در جریان تغییر و تحولات نبودیم. شاید بعضی فشارها از طرف مجلس باعث چنین تغییراتی شده است. همچنین ممکن است تغییر وزرا به خاطر وجود مشکل باشد. ما منتظر هستیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با یک برنامه محکم و متقن برای چهار سال آینده حرکت کند.

امید می رود که دولت بر اساس برنامه عمل کند. هرچند که کاملاً تأیید می کنیم که دولت وظیفه خود را در شرایط بسیار سختی تحویل گرفته و برای رسیدن به امروز از شرایط سختی نیز عبور کرده است. تاریخ این تلاش و ایثار را نادیده نخواهد گرفت. کما اینکه مردم نیز با همکاری خود نشان داده‌اند که درک عمیقی از این تلاش ها خصوصاً از تلاش های آقای رئیس‌جمهور دارند.

به‌هرحال باید همکاری کنیم تا از این شرایط عبور کنیم. انتخاب مردم در ارتباط با مجلس دهم بیانگر این موضوع است که آن ها می خواهند با دولت همکاری شود. نمایندگان نیز سعی می کنند با حرکت در جهت تکمیل فعالیت ها چنین همکاری را داشته باشند.

شاید اگر شرایط بهتری بود، تغییرات دیگری ایجاد می شد. اگر شرایط مناسب تر بود، افراد متفاوتی معرفی می‌شدند؛ اما حال همه باید کار کنیم. یکسری مسائل داخلی وجود دارد و در ارتباط با تفکرات داخل جامعه نمی توان چالش و تنش سخت و کارزاری داشته باشیم.

باید بگذاریم بخشی از مسائل را خداوند و بخشی را زمان حل کند و ما تلاش می کنیم که با محافظت این سرزمین از وارد شدن ضربه‌های محکم جلوگیری به عمل‌آوریم.

پارس: مردم در حال حاضر از فشارهای اقتصادی رنج می برند و وعده های رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت عملی نشده است. بر این اساس آیا اولویت دولت نباید حوزه اقتصادی باشد؟

البته ما نمی توانیم اظهار کنیم که وعده ها عملی نشده است. شما شرایط سه سال پیش‌ازاین را در نظر بگیرید. پول ملی به‌شدت سقوط می کرد، همه کارخانه‌ها رو به تعطیلی بودند، دشمن تا گلوگاه های کشور نفوذ کرده بود، مسائل فرهنگی و فساد اداری به وضعیت نامناسبی رسیده بود و همه مثل موجودات جونده ای تلاش می‌کردند که اقتصاد، استقلال و هم بستگی ملی را از بین ببرند.

شرایط الآن متفاوت شده است. همه همان موقع نیز می گفتند ضربه ای که به اقتصاد وارد شده است، شاید تا پنجاه سال دیگر نیز جبران نشود! خراب کردن کار خیلی راحتی است. یک ساختمان در عرض حداکثر یک ماه تخریب و گودبرداری آن انجام می شود؛ اما ساختن آن بیش از یک سال زمان نیاز دارد. قیمت نفت به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد. کشور که زمانی به خودکفایی گندم رسیده بود؛ اما در طول هشت سال دوباره به واردات وابسته شد. برای بازگشت به موقعیت اولیه خود باید کار کنیم.

پارس: دولت وعده های خود را در همین شرایط مطرح کرده بود؛ اما مشاهده می شود که این وعده ها اجرایی نشده است؟

زمانی که آن وعده ها داده شد، امید به هم دلی و همراهی بیشتری داشتند؛ اما وقتی مشاهده کردند که همه به دنبال منافع شخصی هستند، کار سخت تر شد. امید می رود که مجلس با دولت کاملاً همراهی کند؛ اما در همین مجلس باوجوداینکه اکثریت نمایندگان همراه دولت هستند، روش فشار به دولت و گرفتن امتیاز از سوی برخی ادامه دارد. ساختار مجلس نیز به‌گونه‌ای است که باید در مقابل سؤالات پاسخ‌گو باشد؛ اما همان بازی از سوی عده اندک شروع می شود. بااین‌حال دولت با نجابت وظیفه خود را به انجام می رساند و سعی می کند که از این مسائل عبور کند.

حالا اگر شما دوست دارید که حرف های تندوتیزی بشنوید، می توانید با آقای کریمی قدوسی تماس بگیرید. من آن‌طور نمی توانم حرف بزنم. من دوست ندارم انقلابی که امام ما برای آن این‌همه خون‌دل خورد، از بین رود و سعی می کنم همیشه آن ها را به یکدیگر نزدیک کنم.

پارس: محمد هاشمی در رابطه با تغییرات کابینه اظهار کرده بود که «هر نوع تغییری در این موقعیت در بدنه دولت را نادرست می‌دانم. اصولاً ثبات یکی از اصول قطعی مدیریت است؛ لذا بنده آن چیزی که در ارتباط با تغییر این 3 وزیر اتفاق افتاد را بی‌تدبیری می‌دانم». فاطمه هاشمی نیز دراین‌باره معتقد است که «به نظرم ترمیم در این مقطع زمانی اقدام درست و صحیحی نیست». برخی از تحلیلگران با توجه به مخالفت‌های خانواده هاشمی رفسنجانی نسبت به تغییرات کابینه معتقدند که روحانی بدون مشورت با هاشمی رفسنجانی این اقدامات را انجام داده است؛ به نظر شما حرکت روحانی به‌منزله استقلال سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است؟

من نمی دانم. به نظر می رسد که شرایط اضطراری برای تغییر این وزرا وجود داشت. وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت ارشاد با شرایط خاصی روبه‌رو بودند. این تدبیر رئیس‌جمهور بوده و برای ما محترم است؛ چراکه رئیس دولت بیشتر از همه به فکر انسجام دولت است.

پارس: اظهارات نزدیکان آقای هاشمی نشان می دهد که این موضوع بدون مشورت با وی انجام شده است. تغییر به خاطر شرایط خاصی که حضرت‌عالی اشاره فرمودید، می توانست با هماهنگی آقای هاشمی انجام گیرد؛ اما به نظر می رسد که چنین اتفاقی نیفتاده است. اگر چنین موضوعی نیز صحت داشته باشد، پس رئیس‌جمهور در انتخابات آینده به‌صورت مستقل وارد عمل می شود.

شاید، من واقعاً اطلاع ندارم.