فوآد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با راه دانا؛ در خصوص جایگاه ایران در انتخابات آمریکا اظهار داشت: طی سی سال اخیر در همه انتخابات‌هایی که در آمریکا برگزار شده، ایران مطرح بوده و اولین دلیل این موضوع بزرگی و تاثیر گذاری ایران است؛ آمریکایی‌ها همانطور که بحث‌هایی در خصوص روسیه و چین دارند بحث‌هایی هم درباره ایران دارند.

وی با بیان اینکه دلیل مطرح بودن بودن ایران در مناظرات انتخاباتی آمریکا به قدرت ایران بازمی‌گردد افزود: کشورهایی که با آمریکا همسو هستند نیازی به بحث ندارند چرا که حرف گوش کن این دولت‌اند؛ دلیل دوم اهمیت ایران هم مربوط به رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیلی‌ها در آمریکا است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به دلیل ساختار سیاسی آمریکا، سیاستمداران آمریکایی وامدار سرمایه‌داران هستند و چون خیلی از سرمایه‌داران این کشور صهیونیست هستند باید به گونه‌ای نسبت به ایران بدگویی کنند که نظر صهیونیست‌ها را به خود جلب کنند تا در حوزه مالی به مشکل خاصی برنخورند.

ایزدی گفت: نتیجه این دو عامل می‌شود اینکه کاندیداها برای اینکه خود را ضد ایرانی‌تر نشان بدهند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در جمع مردم اراک در خصوص بد و بدتر بودن کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا گفت: به نظر من خانم کلینتون بدتر است و ترامپ بد، چون کلینتون ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر و عمیق‌تری با سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی دارد، ترامپ هم دشمن است ولی در ارتباطات با دشمنان جمهوری اسلامی سابقه کمتری دارد، از طرف دیگر در ایجاد اجماع علیه ایران هم کلینتون موفق‌تر خواهد بود و ترامپ توانایی ایجاد اجماع در حزب جمهوری‌خواه را هم ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این حرف که ما بین بد و بدتر قرار گرفته‌ایم حرف درستی است ادامه داد: با توجه به این نتیجه‌گیری که رئیس جمهوری از وضعیت انتخاباتی آمریکا دارند، در بهترین حالت وضعیت قوه مجریه این کشور برای ما "بد" خواهد بود فلذا دیگر نباید شاهد مواضعی باشیم که دولت در سه سال گذشته آن‌ را اتخاذ کرده است.

ایزدی گفت: در سه سال گذشته بخشی از کشور معطل موضوع هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای شد ولی امروز با این اظهارنظر معلوم می‌شود سیاست، سیاست‌ غلطی بوده و نباید ادامه پیدا کند چون ما با مجموعه‌ای مواجه هستیم که قابلیت اعتماد ندارند و برجام را طوری طراحی کردند که منافع ملی کشور ما به خطر افتاد.

وی ادامه داد: اگر واقعیت این است که مقامات آمریکایی بین بد و بدتر هستند که واقعیت هم همین است، نباید به آن‌ها اعتماد شود و معطل آن‌ها ماند و امیدواریم که در این شش ماه باقی‌مانده این جمله رئیس جمهوری راهبرد دولت در مسائل سیاست خارجی شود.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص وضعیت فعلی‌ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: کلینتون در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی‌ گرفته و شانس بیشتری برای ریاست جمهوری دارد.