نجفی خود به عنوان اولین کسی بود که خبر گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش خودش را منتشر کرده بود و حتی مدعی شده بود در حال نوشتن برنامه های خودش است. اما ناگهان در روزی که قرار بود اسامی وزرای جدید به مجلس ارائه شود، مشخص شد که گزینه وزارت آموزش و پرورش آشتیانی است.

اختلاف نوبخت و نهاوندیان برسر انتخاب وزریر آموزش و پرورش چه بود؟

این در حالی است که در صبح همان روز در جلسه ای که میان برخی نمایندگان و آقای نوبخت و امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور برقرار بود، آقای نجفی به عنوان گزینه نهایی معرفی گردیده بود. اما به ناگاه اعلام شد که در نامه رئیس جمهور نام آقای آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی گشته است.

بر همین اساس در حالی ساعت 6:30 روز یکشنبه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، محمد علی نجفی، مسعود سلطانی‌فر و رضا صالحی امیری را به‌عنوان وزرای پیشنهادی دولت به مجلس معرفی کرد. اما یک ساعت بعد، به ناگاه نام نجفی از لیست خط خورد و به جای او فخر الدین دانش آشتیانی در فهرست وزیران پیشنهادی جای گرفت.

در ابتدا برخی رسانه ها مدعی شدند که عامل این تغییر تلفن ساعت هفت و نیم بوده است. در همین رابطه گفته می شد که نوبخت با معاون پارلمانی رئیس جمهوری برای همراهی روحانی در سفر استانی او به اراک، سوار بر هواپیما می شوند اما پیش از پرواز، پس از یک تماس تلفنی از هواپیما خارج شده، از سفر بازمی‌مانند و پس از این تلفن، نجفی حذف می شود!

اختلاف نوبخت و نهاوندیان برسر انتخاب وزریر آموزش و پرورش چه بود؟

با این حال امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گویی روایت دیگری از این ماجرا عنوان می نماید. او در این گفت و گو مدعی شده است که کل ماجرا این است که قرار بود کابینه ترمیم شود و روز یکشنبه صبح با آقای دکتر نوبخت رفتیم در فراکسیون امید.سوالی که پرسیدند در فراکسیون این بود که آیا دکتر نجفی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش هستند؟ که دکتر نوبخت گفتند: بله. من البته سکوت کردم. جلسه که تمام شد من قرار بود به همراه رئیس‌جمهور بروم به استان مرکزی چون در شهرستان آشتیان برای من برنامه گذاشته بودند. بنابراین قبل از رفتنم از دکتر نهاوندیان رئیس دفتر آقای روحانی، پرسیدم که آیا نامه معرفی وزرا به مجلس آماده است؟ ایشان گفت: بله آماده است و در دفتر است. گفتم: بیایم آشتیان یا نه؟ گفتند: ببینید نظر خودتان چیست و یکی از آقایان گفت فقط یک نامه است و بدهید به یکی از معاونان‌تان تا نامه را به هیات رئیسه تقدیم کند. بعد من سوال کردم از دکتر نهاوندیان که در نهایت گزینه‌ها چه کسانی هستند؟ ایشان گفت: آقای دانش آشتیانی برای آموزش و پروش، دکتر صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای سلطانی‌فر هم وزارت ورزش و جوانان. من پرسیدم مگر تغییر پیدا کرده است گزینه ها؟ گفتند: در جمع‌بندی نهایی که دیشب انجام شد گزینه آموزش پرورش شد آقای دانش آشتیانی.

بنابراین معاون رئیس جمهور عامل تغییر را جمع بندی نهایی در شب گذشته و نه تلفن ساعت هفت و نیم بیان کرده اند! این در حالی است که تا ساعت شش و نیم صبح آقای نوبخت معاون رئیس جمهور و همچنین سخنگوی دولت فرد دیگری را معرفی می کردند. در واقع مگر می شود که این خبر که دیشب جمع بندی نهایی منجر به انتخاب آقای آشتیانی شده بود را آقای نوبخت که سخنگوی دولت است تا فردا صبح نشنیده باشد!

سئوال این است که تعدد اظهارنظرها و نقیض گویی ها به خاطر اختلاف در دولت و ضعف در اطلاع رسانی است. یا اینکه به واقع این تغییر دقیقه نود ناشی از یک پشت پرده مانند اختلاف نظر در حلقه مشاوران رئیس جمهور بوده است که هیچ کس حاضر به بیان آن نمی باشد!