«علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در دیدار با «پاتریسیا آدام» رئیس کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح مجلس ملی فرانسه بر لزوم مبارزه مشترک علیه تروریسم تاکید کرد.

بروجردی با اشاره به اینکه تروریست ها وارد مرحله متفاوتی از گذشته شده اند و در حال حاضر از امکاناتی مثل زمین، چاه نفت در آمدهای میلیاردی و سلاح پیشرفته در منطقه برخوردارند، تاکید کرد که اگر مسیر درست در مبارزه با آنها انتخاب نشود، مشخص نیست موفقیتی حاصل گردد.

وی در ارتباط با همکاری با غرب در مبارزه با تروریسم، ضمن اشاره به عدم اعتماد کشورمان به آمریکا گفت: در جنگ فعلی با تروریسم و داعش، آمریکا را جدی نمی بینیم و اقدامات آمریکا در این ارتباط بیشتر اقدامی نمایشی به نظر می آید تا مبارزه واقعی علیه تروریسم.

وی همچنین در ارتباط با نگاه مشترک دوکشور در مبارزه علیه تروریسم تاکید کرد که واقعیت امروز در مورد تامین منافع دو کشور ایران و فرانسه، مبارزه با تروریسم است ولی باید تعریف درستی از این موضوع داشت و نمی توان از آن بعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرد.

بروجردی با اشاره به معضل پناهندگان سوری در اروپا و انتقاد از برخی کشورهای اروپایی، این مساله را دلیلی بر اهمیت برقراری مجدد امنیت در منطقه و به خصوص سوریه دانست و افزود: در صورت حل معضل سوریه، شهروندان سوری تمایل جدی به بازگشت به کشور خود دارند.

طرف فرانسوی هم با ابراز رضایت از روند کلی روابط دو جانبه و با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرها بین طرفین، تاکید کرد که هر دو کشور هدف واحدی در مبارزه با تروریسم دارند.

وی گفت : در اینکه ایران کشور بزرگی است تردیدی وجود ندارد و تاریخ هزاران ساله ایران غیر قابل انکار است. همین وضعیت در مورد فرانسه نیز صادق است ؛ بنابراین کشورهای ایران و فرانسه کشورهای جدید و نوینی نیستند و بنابر قدمت تاریخی خود، مسئولیتی ویژه در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.

آدام با یادآوری این نکته که مبارزه با تروریسم یک مبارزه دراز مدت و طولانی است، گفت: باید در این مبارزه با هم و در کنار هم باشیم و معتقدم ایران کشوری است که به لحاظ جایگاهش، می تواند در تمام مذاکرات مربوط به مسائل منطقه ای مداخله داشته باشد.

وی تاکید کرد: تروریسم در فرانسه مشکلی است که ارتباط مستقیم با افراط گرایی دارد و از جوانانی که وارد جناح های افراطی شده اند تغذیه می کند. آدام همچنین اشتراک نظر موجود بین طرفین مبنی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار همچنین طرفین در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و امکان همکاری دو کشور در این زمینه نیز تبادل نظر کردند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، محمدمحمدی برومندی نماینده مرودشت و سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در راستای تبادل نظر پیرامون موضوعات پارلمانی با پارلمان فرانسه به این کشور سفر کرده اند.