پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- با مطرح شدن واژه فیش های نجومی در رسانه ها، جریان اصلاحات که خود را حامی گروه های مردمی و توده های اجتماعی می داند و شعار اصلی خود را بر توسعه سیاسی بنا نهاده رفتار و کنش متفاوتی نشان داد، ابتدا با سکوت سعی کرد این مسئله را سیاسی نشان دهد و بسیاری از کارشناسان این جریان در مصاحبه های مختلف آن را تسویه حساب سیاسی گروه مخالف دانست. در شرایطی که تا همین چند روز قبل سردمدار شعار مبارزه با فساد بودند هر نوع فساد را بر نمی تابیدند. هرچند این نوع رفتار در زمان روی کار آمدن دولت خاتمی مطرح بود و پس از محاکمه کرباسچی رنگ باخت اما این حرکت رو به جلو نتوانست مردم را اقناع کنند. به طور حتم جریان اصلاحاتی که شعارش اصلاح است باید بیشتر از گذشته دقت کند واین مسئله را دستور کار قرار می گرفت چنین فسادی اگر وجود داشته باشد آنان باید پیش قراول شوند نه اینکه طرف را به سیاسی نگری و سیاسی بودن متهم کنند.  لذا اولین استراترژی پس از « سکوت»، « سیاسی نگری» نسبت به وقایع افشای فیش های نجومی بود. هرچند در این زمینه تحلیل های مختلفی از سوی جریان اصلاحات مطرح شد و حتی گفته شد جریان مخالف 3000 فیش دارد که می تواند رو کند. به امار کاری نباید داشت و اما اگر چنین فیشهایی وجود داشته باشد و جریان اصلاحات می دانست این فیش ها هست و برخورد نکرده باشد یقینا در جرم دزد و مفسد اقتصادی شریک بوده است (1)حالا بماند که از این مسئله برداشت سیاسی گوناگونی می شود انجام داد . 

سومین استراتژی اصلاح طلبان نسبت به فیش های نجومی با سخنان اعضای دولت و کابینه شکل گرفت. « تقصیر دولت قبل بود» این واژه هرچند در همه مشکلات دولت یازدهم وجود دارد اما در فیش های نجومی رنگ بیشتری گرفت. ناگهان افشاگری ها شروع شد و همه چیز به دولت قبل چسبانده شد. سه سال است این افراد دریافت های نجومی دارند و در دولت یازدهم چنین رخدادی صورت گرفت آن هم در سومین سال دولت و در سال پایانی دولت یازدهم! نمی توان تصور کرد هنوز هم چنین فساد و خیانتی تقصیر دولت قبلی است و دولت مردان تدبیر و امید با سکوت خود به غارت بیت المال توجهی نکردند. اگر چنین باشد که خیانت در حق امانت مردم کردند و به رای و نگاه و امید مردم پشت شده است. استراتژی « تقصیر دولت قبل است» هم برای برخورد با فیش های نجومی جواب نداد. 

دیگر استراتژی اصلاح طلبان نسبت به موضوع فیش های نجومی، سخنان رئیس دولت در کرمانشاه است که بیان کردند : « دستگاه‌های نظارتی فراوانی در کشور وجود دارد، اما در این راستا به همه وظایف خود دقیق و بهنگام عمل نکردند و لازم است از این به بعد با دقت بیشتری در این زمینه عمل کنند.» پرداخت ها در دولت صورت گرفت و دولت متولی پرداخت ها بود و حالا توپ در زمین دیگران قرار گرفته است. اگر بپذیریم نهادهای نظارتی در این زمینه قصور کردند ایا می توان پذیرفت وزیر یا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به این پرداخت ها اطلاعی نداشتند و بدون اشراف آنان چنین پرداخت هایی صورت گرفته است؟ اگر چنین باشد به حال کشور باید تاسف خورد، زیرا سرنوشت کشور به وضعیت خطرناکی کشیده می شود و هزاران فساد دیگر امکان دارد رخ دهد، اگر هم بوده است پس چرا دولت توپ را در زمین دیگران قرار می دهد. 

آنچه بیش از همه در تمامی این موارد دیده شد، نبود یک روش واحد و یک نحوه صحیح برخورد با پدیده فیش های نجومی است. اگر بد است چرا هیچ نوع مطالبه ای نسبت به موضوع فیش های نجومی نمی شود و تحلیلی ارائه نمی گردد. چرا اصلاح طلبان بدنه خود را در مجلس برای احیای حقوق مردم بکار نمی گیرند و فراکسیون امید از وزرا و تیم دولت سوال نمیکنند چنین اتفاقاتی چرا بایستی در زمان مدیریت شما رخ می داده است. ایا اصلاح طلبان دست از منافع جناحی بخاطر مصالح کشور بر می دارند و از دولت سوال میکنند یا آنکه همان برخورد جریانی و قبیله محوری سیاسی که در پرونده کرباسچی دیده شد، این بار در پرونده فیش های نجومی تکرار می شود؟

باید منتظر ماند و دید تغییر استراتژی اصلاح طلبان به کدامین سمت کشیده می شود، هرچه باشد مردم هوشیار تر از گذشته موضوعات را تجربه و تحلیل میکنند.

1)    مراجعه شود مصاحبه عبدالله ناصری با روزنامه وقایع الاتفاقیه به تاریخ 5/4/95