بعد از برکناری سه تن از وزاری کابینه روحانی،‌ دولت سه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد اما با نگاه اول به اسامی این افراد می‌توان به یک نکته اشتراک در مورد آنها رسید زیرا هر سه این وزراء پیشنهادی جزو کسانی بودند که پیش از این از سوی دولت به مجلس برای تصدی پست وزارت معرفی‌ شده‌اند اما نتوانسته‌اند مقبول نمایندگان قرار گرفته و صلاحیت‌شان تایید شود.

 

اینک رئیس‌جمهور، سید رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را برای اخذ رای ‏اعتماد به ترتیب جهت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش ‏به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است اما در رسانه‌ها و میان کارشناسان بیشتر این افراد به «مهره‌های سوخته» تعبیر می‌شود.‏

 

 

سه وزیر پیشنهادی چرا از مجلس رای اعتماد نگرفتند؟/ مهره‌های سوخته‌ای که بازهم به مجلس معرفی شدندمسعود سلطانی فر؛‌ وزیر پیشنهادی ورزش که دوباره پیشنهاد شد

 

در مردادماه سال 1392 مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که در پایان رای گیری مشخص شد که آرا اخذ شده 283 رای بوده است و سلطانی‌فر 117رأی موافق و 148 رأی مخالف داشته و 18 رای ممتنع کسب کرد. در نتیجه او نتوانست رای اعتماد از مجلس کسب کند.[1] با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم مصمم است که وی را در پست وزیر ورزش و جوانان بنشاند.

 

مخالفان، حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش را سایه سنگینی خواندند که به حضور افراد غیر ورزشی در هیئت‌ ورزشی استان‌ها می‌انجامد. این نمایندگان همچنین بیان داشتند که سلطانی‌فر 35 سال سابقه مدیریتی دارد ولی سوابق اجرایی و تحصیلاتی وی هیچ ربطی به ورزش ندارد و معیار شایسته‌سالاری در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رعایت نشده است.

 

حتی نمایندگان مخالف بیان داشتند که به طور سیاسی با مسئله برخورد نمی‌کنند و از جمله حامیان دولت هستند اما با وزارت سلطانی‌فر در مجلس مخالف هستند. در این میان حامد قادرمرزی نماینده اهل سنت مجلس در مخالفت با سلطانی‌فر گفت:‌«بنده به جز وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که هیچ ارتباطی با ورزش ندارد با سایر وزرای دولت یازدهم موافقم.»[2]

 

سلطانی‌فر نیز در دفاع از خود از برنامه‌هایش در خصوص تقویت بخش خصوصی و آموزش و رسیدگی به حوزه جوانان سخن گفت و نسبت به اتمام پروژه‌های ورزشی به طور سریع قول مساعد داد اما این موارد نتوانست نمایندگان را قانع کند و وی نتوانست بر صندلی وزارت ورزش و جوانان تکیه زند.

 

یکی از حاشیه‌های جلسه رای اعتماد به سلطانی‌فر تبعه انگلیس خواندن وی توسط یکی از نمایندگان بود که سلطانی‌فر در این باره گفت: «من هیچوقت به انگلیس نرفته‌ام و اگر کسی سندی در این زمینه دارد باید ارایه کند.»

 

سه وزیر پیشنهادی چرا از مجلس رای اعتماد نگرفتند؟/ مهره‌های سوخته‌ای که بازهم به مجلس معرفی شدندامیری صالحی؛ دیگر وزیر پیشنهادی ناکام وزارت ورزش دولت یازدهم

 

جلسه رای اعتماد به امیری صالحی با جنجال‌ فراوانی همراه بود. بازخوانی بخشی از کارنامه عملکرد صالحی امیری و سوابق حاشیه‌دار و بعضا مخدوش وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان که از سوی دولت برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی شده بود، باعث شد تا جلسه بحث درباره سید رضا صالحی امیری در بعضی موارد به حاشیه کشیده شود.

 

مخالفان صالحی نیز به مانند سلطانی‌فر از عدم تجربه وی در حوزه ورزش سخن گفتند و بیان داشتند که صالحی‌امیری هیچگونه سابقه مدیریت ورزش ندارند و وجود یک مدیر آگاه نسبت به مسایل ورزش و جوانان برای ورزش ما ضروری است.

 

همچنین بیان شد که در برنامه صالحی امیری کلی‌گویی شده و برنامه‌ شفاف نیست و راهکارهای روشن در آن وجود ندارد. بنابراین نمایندگان بیان داشتند که ما نمی‌توانیم براساس کلی‌گویی‌ها به این برنامه استناد کنیم و رای اعتماد بدهیم.[3]

 

اما الیاس نادران از جمله نمایندگان شاخص مجلس نهم وقتی به عنوان مخالف پشت تریبون مجلس حاضر شد به سوء مدیریت و برخی فسادهایی پرداخت که در زیرمجموعه مدیریتی صالحی بوجود‌ آمده بود.

 

نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به دلایل خود برای مخالفت با وی گفت: « دلیل اول پرونده بیمه ایران است، این پرونده حکایت از فساد سازمان یافته گسترده دارد و تا به حال به اتهامات دهها تن از متهمان پرونده رسیدگی و برای بیش از 50 متهم حکم قضایی و کیفری صادر شده است.»

 

الیاس نادران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به نقش او در پرونده بیمه ایران، مسائل خوزستان و فتنه 88 اشاره کرد و گفت: «نسبت آقای صالحی به روحانی نسبت مشایی به احمدی‌نژاد است، نگذاریم در مملکت مشایی دیگری درست شود.»

 

وی اظهار کرد: «یکی از دلایل فقدان صلاحیت آقای صالحی برای وزارت ورزش وجوانان پرونده بیمه ایران است، این پرونده که حکایت از فساد مالی گسترده سازمان‌ یافته دارد تا به حال به اتهامات ده‌ها تن از متهمان پرونده بررسی و برای بیش از 50 تن از آن‌ها احکام جزایی و کیفری صادر شده است اما هنوز به اتهامات برخی از افراد رسیدگی نشده است. اگر روزی از این پرونده رمزگشایی شود و سیاسیون و مدیران اجرایی و کارچاق‌کن‌ها به مجازات برسند بخشی از دین قوه قضائیه به نظام و مردم ادا خواهد شد«.

 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم به نقش صالحی امیری در فتنه سال 88 نیز اشاره کرد و افزود: «در یکی از جلسات از ایشان پرسیدم چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل این که از عناصر فعال در فتنه 88 بودید ممنوع‌التصویر شدید؟ ابتدا از این که این نامه را صادر کرده‌اند اظهار بی‌اطلاعی کرد و بعد از دفاع از خود مسائلی را گفت که تامل‌برانگیز است«.

 

نادران همچنین با اشاره به نامه‌یی که در زمان فتنه نوشته شده، گفت: «معاون وقت وزارت در سال 88 توصیه می‌کند که شما حمایت نکنید و در جریان فتنه باقی نمانید. دوستان برای دفاع از خود نامه‌یی 9 صفحه‌یی را تنظیم می‌کنند. نامه‌یی که روی اجرا‌کنندگان و تدوین‌کنندگان نامه جام زهر در مجلس ششم را سفید کرد. من ابا دارم که فرازهایی از آن را بخوانم. ایشان در پاسخ به این که چرا نامه را امضاء کردند بارها به انواع مختلف جواب‌های مختلف داده است. از این که امضاء نکرده‌ام یا شب امضاء کرده‌ام یا صبح پس گرفته‌ام و این که یک نامه دیگر را امضاء کرده‌ام.»

 

در این رابطه نیز در مجموع نمایندگان با 261 رأی ماخوذه به وزارت صالحی امیری در وزارتخانه‌ ورزش و جوانان مخالفت کردند. مجموع آرای نمایندگان به صالحی امیری 107 رأی موافق، 141 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع بود. در آن زمان وزارت ورزش تنها وزارتخانه‌ای ماند که فاقد وزیر بود.

 

سه وزیر پیشنهادی چرا از مجلس رای اعتماد نگرفتند؟/ مهره‌های سوخته‌ای که بازهم به مجلس معرفی شدندفخرالدین احمدی دانش آشتیانی؛ شرکت در فتنه سال 88

 

پس از عزل علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، نوک پیکان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به سمت محمدعلی نجفی بود اما پیشتر‌ها وی نیز از جمله وزرا پیشنهادی بود که نتوانسته بود از مجلس رای اعتماد بگیرد و بعد از مدتی به سازمان میراث فرهنگی رفته بود که به دلیل بیماری قلبی با نامه به رئیس‌جمهور اعلام کرد که توان ادامه کار ندارد. اما این‌بار هم دولت وی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد که وی دوباره از حضور در این سمت سر باز زد.

 

اینک فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. این درحالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور آبان‌ماه 1393 طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «دانش‌آشتیانی»‌ را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد که وی نیز مانند سه وزیر دیگر نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

 

جلسه رای اعتماد به دانش آشتیانی هم در نوع خود جنجالی بود. پیش از این در خارج از مجلس فشارهای سیاسی برای رای اعتماد به آشتیانی صورت گرفته بود و همین موضوع در جلسه علنی مجلس نمود داشت. در همین زمینه قاسم جعفری،‌نماینده بجنورد که به عنوان اولین مخالف آشتیانی پشت تریبون مجلس حاضر شد، بیان داشت: « مجلس افراد زیادی را دارد که شأن وزارت دارند اما ما هرگز راضی نیستیم نخبگان‌مان را از دست بدهیم. این پیام را القا نکنند که مجلس به دنبال این است که فردی را از خود برای وزارت انتخاب کند. معرفی وزیر حق رئیس‌جمهور است اما مجلس هم حق دارد مسیر خود را برای اطمینان خاطر طی کند.»[4]

 

وی افزود:‌ «اساتید و دانشجویان را نباید در مقابل مجلس قرار داد.مصاحبه‌هایی با رؤسای دانشگاه‌ها در حمایت از وزیر پیشنهادی صورت گرفته است تا اینگونه القا شود که گویا اساتید چیزی می‌خواهند و مجلس چیز دیگری را«.

 

در ادامه حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر 20 نفر دیگر نیز با ویژگی‌های میلی منفرد، توفیقی و آشتیانی برای وزارت علوم معرفی شوند مجلس به آنها رأی اعتماد نمی‌دهد، گفت: «گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت شده است.»

 

نقوی حسینی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمد‌آبادی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «مجلس اعتقاد دارد شعارهای دولت شما باید حفظ شود. مردم به تدبیر، امید و اعتدال رای دادند اما تمامی افراد معرفی شده برای وزارت علوم بویی از اعتدال نبردند. همه این افراد معرفی‌شده برای وزارت علوم عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت هستند.»[5]

 

علیرضا زاکانی نیز از جمله مخالفان تایید آشتیانی بود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپردن مدیریت آموزش عالی به عناصر افراطی خلاف مصالح کشور است، گفت: « دانش‌آشتیانی از گردانندگان فتنه 88 بوده و تا به امروز هم نیش قلم و بیان وی ادامه دارد.»

 

نماینده مردم تهران اضافه کرد: « تا امروز هر کس برای وزارت علوم به ما معرفی شد در فتنه مشارکت داشت، امروز هم که دانش آشتیانی معرفی شده است به اعتقاد بنده و با توجه به استنادات از عوامل گرداننده فتنه 88 است که البته این موضوع راستگویی دولت را می‌رساند که گفت: اگر 10 نفر را هم رد کنید هر بار در همین مسیر معرفی می‌کنیم بر این جریان تأکید داریم.»

 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: «آقای دانش‌آشتیانی به مدت 20 سال مدیرعامل مدارس مفید بوده است. تهران 3هزار مدرسه دارد تنها مدرسه‌ای که مدیر آن در زمان فتنه دستگیر شد مدیر مدرسه مفید بود و تنها مدرسه‌ای هم که روز قدس از مدرسه راهپیمایی به راه انداخت تا شعار نه غزه نه لبنان را سر دهند مدرسه مفید به مسئولیت و مدیریت آقای دانش‌آشتیانی بود«.

 

سپس در همین جلسه فیلمی از حضور فخر‌الدین احمدی دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیر‌کبیر در سال 88 به نمایش درآمد.

 

زاکانی در هنگام پخش این فیلم با بیان توضیحاتی با بااشاره به اینکه دانش‌آشتیانی متعلق به دانشگاه امیرکبیر نیست و از دانشگاه دیگری به این دانشگاه آمده است، خاطرنشان کرد: «وزیر پیشنهادی حضور در فتنه را تکذیب می‌کند اما این فیلم نشان می‌دهد آقای دانش آشتیانی نه تنها در این تحصن شرکت کرده بلکه گرداننده آن نیز بوده است.»[6]

 

با این اسناد و مدارک به همین طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت و برنامه‌های فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را تایید نکردند. وکلای ملت با 70 رأی موافق، 171 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 257 رأی مأخوذه، به دانش‌آشتیانی برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند تا کارنامه یکی دیگر از وزرا پیشنهادی که روحانی اخیرا به مجلس معرفی کرده نیز با موضوع عدم رای اعتماد همراه شود.