در ماه‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم، وزارت آموزش‌وپرورش که تا پیش از این در سکون خبری به سر می‌برد به مدد تخلفات صورت گرفته در صندوق فرهنگیان به یکی از خبرسازترین وزارتخانه‌های کشور تبدیل شده است و افکار عمومی جامعه به ویژه معلمان هر روز منتظر شنیدن خبر جدیدی از آن هستند، اخباری که اعتماد عمومی فرهنگیان را به آموزش‌ و پرورش کمرنگ کرده است.

 

** ماهانه 19 میلیارد حقوق فرهنگیان در جیب صندوق ذخیره

 

صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان پا به عرصه وجود گذاشت و سرمایه‌ آن با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است و طبق گفته مسئولان صندوق فرهنگیان، ماهانه در مجموع حدود 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان وارد این صندوق می‌شود.

 

** پاداش‌های میلیونی در صندوق فرهنگیان

 

27 شرکت زیرمجموعه این صندوق در عرصه‌های مختلف از بورس، بیمه، بانک، پتروشیمی و ماشین‌سازی مشغول به فعالیت هستند و حدود 760 هزار نفر از معمان کشور عضو آن هستند اما این مؤسسه این روزها نه‌تنها در عرصه خدمت‌رسانی به مخاطبان خود ناکام مانده است که زمزمه‌های فساد مالی و دریافت پاداش‌‌ها و حقوق‌های نجومی از این صندوق به گوش می‌رسد به گونه‌ای که در سال 91 پاداش هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان معادل 140 میلیون تومان برای 5 عضو، در سال 92، 160 میلیون تومان برای 4 نفر و در سال 93، 260 میلیون تومان برای 7 نفر بود.

 

** تخلفاتی که به گردن دولت قبل افتاد

 

طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی از وقوع فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شد و حسین مقصودی سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، از تخلف 8 هزار میلیاردی در این صندوق پرده برداشت اما شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق فرهنگیان بلافاصله تخلف 8 هزار میلیارد تومانی را تکذیب کرد و از میان اعضای هیئت مدیره صندوق ذخیره، مرتضی حاجی که خود قبلاً وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات بوده و شهاب‌الدین غندالی در آن زمان معاون وی بوده است، به دفاع تمام قد از صندوق ذخیره پرداخته است و تخلفات احتمالی را، مربوط به دولت قبل دانست.

 

با ورود مجلس به ماجرای تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان، تحقیق و تفحص از این صندوق مصوب شد و با ورود داستانی به این مسئله، 5 نفر در ارتباط با تخلفات صندوق فرهنگیان بازداشت شدند که یکی از آنها شهاب الدین غندالی مدیرعامل سابق صندوق است.

 

** غندالی مدیر برتر اقتصادی کشور در سال 95

 

غندالی در حالی به دلیل برخی اتهامات به ویژه در دوران سرپرستی در بانک سرمایه از سوی مرجع قضایی بازداشت شده است که در دوم تیر امسال به عنوان  یکی از مدیران برتر در عرصه اقتصادی کشور انتخاب و تقدیر شد.

 

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد:‌ سود صندوق ذخیره در سال 91 معادل یک هزار و 150 میلیارد تومان بود اما این رقم در سال 94 به 400 میلیارد تومان رسید یعنی صندوق در طول این سال‌ها با 750 میلیارد تومان کاهش سود مواجه بوده است،‌ حال اینکه چگونه مدیرعامل سابق به عنوان مدیر برتر شناخته شده است؟

 

وی افزود: البته باید به اتهامات آقای غندالی رسیدگی و اثبات شود،‌ هم‌اکنون نمی‌توان اقدام به قضاوت کرد اما باید به این نکته توجه داشت که سیستم نظارتی و حسابرسی در ایران ضعیف است و بعد از علنی شدن اخبار تخلفات، سیستم‌های رصد و نظارت فعال می‌شوند. چرا همزمان با فعالیت اقتصادی صندوق فرهنگیان، حسابرسی و بررسی آن صورت نگرفت؟

 

سحرخیز مطرح کرد:‌ سرمایه صندوق با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و 5 درصد سهم دولت به دست آمده است در چنین شرایطی آیا نباید دستگاهی مانند دیوان محاسبات یا سایر دستگاه‌های نظارتی، عملکرد صندوق را رصد می‌کردند تا مشخص شود پول‌ها چگونه هزینه می‌شوند؟ چرا بانک مرکزی بانک سرمایه را به خوبی رصد نکردو به دستگاه‌های نظارتی هشدار نداد که این بانک مشکل دارد.

 

** فانی برکنار شد تا...

 

وی عنوان کرد:‌ حضور افراد کاردان اقتصادی در صندوق فرهنگیان نیاز است، چگونه آقای غندالی که دائم در آموزش و پرورش مسئولیت داشته است به یک فرد کاردان اقتصادی تبدیل شد و مسئولیت صندوق را بر عهده گرفت؟

 

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ در رابطه با برکناری آقای فانی نیز به نظر می‌رسد، مسئولان دولت احساس کردند اگر او در جلسه استیضاح حضور یابد، باید هزینه زیادی را بپردازند بنابراین تصمیم برآن شد تا وی برکنار شود.

 

سحرخیز ادامه داد:‌ در جلسه علنی مجلس که تحقیق و تفحص مصوب شد، نمایندگان تنها گوشه کوچکی از فسادها را مطرح کردند و همین مسئله منجر به رأی 200 نفره نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص شد.