آیت‌الله احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری به‌مناسبت سالگرد آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان اینکه شخصیت‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی جامع بود، گفت: مرحوم آیت‌‌‌الله مهدوی‌کنی معیارهای ارزشی یک عالم دینی را داشت و به‌معنای دقیق کلمه یک عالم عامل بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی به‌لحاظ علمی، فقیه و تحصیل‌کرده حوزه علمیه قم بود، گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی از شاگردان بسیار خوب مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و علامه طباطبایی بود.

آیت‌الله‌ خاتمی با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی در مبارزه با رژیم طاغوت زندان و تبعید را به جان خرید، اما دست از مبارزه با رژیم طاغوت نکشید، تصریح کرد: سوابق آیت‌الله مهدوی‌کنی از ایشان به‌عنوان یک مجاهد فی سبیل الله ساخته بود؛ مجاهدی که ضمن داشتن درجات علمی بالا ولایتمدار بود، چه در زمان حضرت امام و چه در زمان مقام معظم رهبری به‌معنای دقیق و حقیقی کلمه ولایتمدار بود.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: آیت‌الله مهدوی‌کنی بعد از حضور در کمیته انقلاب، در دانشگاه امام صادق(ع) نیروهای مؤمن را برای انقلاب اسلامی تربیت کردند و در حقیقت باید گفت که این دانشگاه یادگار ارزشمند آیت‌الله مهدوی‌کنی برای مردم ایران است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ابعاد شخصیتی آیت‌الله مهدوی‌کنی نشانگر جامعیت ایشان بود، گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی با کوله‌باری از اعمال صالح و ارزشمند به دیدار خدا رفت.