پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری(رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام)- یک: 19 ماه قبل اولین حمله ارتش سعودی به همراه ائتلاف به ظاهر بین المللی اولین بار صنعا را بمب باران کرد و نگارنده به دقت یادش هست در رسانه های همسو با محور تکفیری چگونه فریاد خوشحالی سر می دادند و سقوط صنعا را نزدیک توصیف می کردند. زمانی نگذشت که حتی عدن به دست نیروهای مقاومت افتاد و بخش هایی از استان نجران، عسیر و جیران سه استان مرزی عربستان و یمن به دست نیروهای انصار الله سفوط کرد  و بسیاری از پایگاه های نظامی این سه استان هدف موشک های مقاومت قرار گرفت و کشتی های ویژه آل سعود با موشک های مقاومت از کار افتاد و در نهایت فرمانده نیروی هوایی ارتش سعودی در یکی از حملات موشکی انصارالله به هلاکت رسید. چند روز قبل کشتی اماراتی مورد اصابت موشک سطح به دریایی انصار الله قرار گرفت و نابود شد. سعودی ها نیز توانستند با 19 ماه حمله کاملاغیر قانونی و وحشیانه صنعا را در اختیار خود بگیرند و انصار الله را نابود سازند. یمن دراوج سختی در برابر عربستان و متجاوزان ایستاد و توانست قدرت مقاومت اسلامی به این کشورها نشان دهد.  حالا انصار الله در جایگاهی قرار دارد که همانند حزب الله محور های تکفیری – صهیونیستی مجبور هستند آن هارا تحمل کنند. شاید اگر عربستان اشتباه راهبردی نمی کرد و دست به تجاوز وحشیانه نمی زد، انصار الله نیازی به قدرت دفاعی موشکی نداشت و در همان حالت مدنی باقی می ماند. روزهای اول توان موشکی انصار الله به موشک های دست ساز نجم الثاقب محدود می شد اما امروز موشک زلزال دو با بردی بیش از 800 کیلومتر در سازمان رزم انصار الله بکار گرفته می شود و این جنبش مردمی  موشک کروز ضد کشتی خود را رونمایی کرد. 

به نظر می رسد انصار الله از این جنگ بهره کاملی برد که جمهوری اسلامی ایران در تجاوز صدام به خود برده است. هرچند جنگ و تجاوز خارجی خسارت های بسیاری دارد اما یمنی ها دریافتند می توانند بر روی پای خود بایستند و مقاومت کنند. در روزهای قبل برگزاری نمایشگاه دستاوردهای توان دفاعی مقاومت اسلامی یمن در صنعا نشان داد، انصار الله به ریل گذاری بازدارندگی توجه ویژه ای کرده و معتقد است « این توان را باید حفظ و رشد داد». در چنین شرایطی یکی از بزرگترین آّب راه های جهان در اختیار مقاومت قرار گرفت و به نحوی انرژی جهان در دو تنگه هرمز و عدن ( باب المندب ) در اختیار مقاومت اسلامی قرار دارد و در صورت نیاز می تواند انرژی جهان را تهدید نماید. به عبارت دیگر مقاومت اسلامی نه به سلاح کشتار جمعی روی آورد و نه همانند رژیم اشغالگر قدس دست به ساخت 200 کلاهک هسته ای زد. بلکه با ایجاد موج خود باوری در ملت ها توانست ضمن ایجاد همراهی قلوب ملت ها، توان بازدارندگی خود را افزایش دهد که در نوع خود بی سابقه است. به تعبیر دقیق تر مقاومت حالا از توانی برخوردار است که 200 کلاهک هسته ای رژیم اشغالگر قدس نمی توانند آن را تهدید کند. 

دو: عربستان در چند سال اخیر سعی کرد با بهم ریختن ساختار قدرت در منطقه و صرف هزینه های سرسام آور در عراق و سوریه محور مقاومت را از کمر دو نیم کند و حلقه اتصال ایران تا لبنان را بشکافد اما نه تنها این هزینه ها فایده ای نداشت که سرانجامی خسارت بار برای امنیت ملی عربستان به وجود آمد. سعودی ها بعد از ورود داعش به عراق تصور هم نمی کردند مرجعیت شیعه با فتوای حماسی و تاریخی به سراغ بسیج افکار عمومی روند و مجموعه ای به نام حشد الشعبی ایجاد شود. عربستان در شمال به صورت کامل در برابر نیروی مردمی محور مقاومت قرار دارد و از منطقه شمالی در محاصره قرار دارد. از جنوب انصار الله توانست موقعیت خود را بر روی استان های جنوبی عربستان حفظ کند. به واقع عربستان در محاصره شمال و جنوبی قرار گرفته و حالا از شرق نیز با خیزش بیداری اسلامی در بحرین و مناطق قطیف و احسا مواجه است. آنچه سعودی ها از آن ترس داشتند به یک باره در منطقه ایجاد شد و جنگ تحمیلی علیه یمن هم نتوانست مانع آن شود. .

سه: مقاومت ملت یمن ستودنی است. ملتی که حتی آب خوردن ندارند و سعودی ها هر آنچه زیر ساخت در این کشور وجود داشت نابود کردند و به کارخانه آب شیرین کن و شیرخشک بچه هم رحم نکردند. اما ملت یمن با همان روحیه مقاومت عربی اسلامی خود در برابر متجاوزان ایستادند و سعی کردند صنعا و مهمترین مناطق یمن را در اختیار خود نگه دارند. از سوی دیگر این ملت به جهان ثابت کرد می توان با اتکا به توان درونی قدرت چانه زنی سیاسی را افزایش دهد. تا ماه ها قبل شاید بعضی گروه های سیاسی نوسیونالیستی و حتی چپ و اسلامی در یمن با انصار الله به عنوان بزرگترین تشکل مردمی همراهی نداشتند اما جنگ و تجاوز خارجی موجب شد تا این گروه ها حاکمیت قدرت و مقاومت انصار الله را بپذیرند و با او همکاری کنند. یکی از دستاوردهای مهم مقاومت در صحنه یمن همین قدرت بالای چانه زنی در محدوده عملیاتی است.