روزنامه جوان به سخنان روحانی واکنش نشان داده است:‌ سخنرانی جدید روحانی علیه منتقدان از حداقل منطق و احترام به منتقدان برخوردار نبود. آنجا که رئیس‌جمهور «طولانی شدن عمر منتقدان» را دلیلی برای نقدهای به‌زعم او غیرواقعی علیه خود دانست. در هیچ فرهنگی به هر گوشه جهان که تعلق داشته باشد، ادب‌ورزی نیست که به «عمر منتقدان» اعتراض کنیم! نوعی آرزوی مرگ برای منتقدان! چیز عجیبی است در سخنان یک رئیس‌جمهور که به عمر منتقدان و طولانی شدن آن اشاره کند! عمیق‌تر که بخواهیم نگاه کنیم نوعی اعتراض آشفته به قواعد هستی است....

 

اما منطق رئیس‌جمهور در مقابل منتقدان از آرزوی مرگ او برای ایشان، غیرقابل تحمل‌تر است تا آنجا که چه بسا منتقدی بگوید ‌ای کاش مرده بودم و این منطق را از زبان رئیس‌جمهور کشورم نمی‌شنیدم. قاطی کردن مطالبی خودساخته به جای سخنان منتقدان با برخی سخنان پراکنده دیگر و نتیجه‌ای عجیب گرفتن، سقف منطق سخنرانی روز ملی صادرات بود. با اینکه منتقدان از رئیس‌جمهور خواسته‌اند اولویت‌ها را در واردات بررسی کند و برخی منتقدان نیز بی‌توجهی دولت یازدهم به میلیون‌ها مسافر متروی تهران در مقابل مجموعاً چندده هزار مسافر هواپیما را غیرقابل قبول دانسته‌اند، رئیس‌جمهور در هواپیما «عظمت» دیده است و آن را بر سر منتقدان می‌کوبد: «باید حمل و نقل درست باشد. خرید هواپیما برای تقویت صنعت توریسم، عظمت ایران و تلف نشدن وقت مردم و اینکه محصولات داخلی به دنیا صادر شود، لازم است.»

 

رئیس‌جمهور ما می‌خواهد با هواپیمایی که امریکایی‌ها صریحاً اعلام کرده‌اند «به ایران گفته‌ایم از هواپیما درست استفاده کند»، به سفر واسعه برود: «قرآن نیز به ما خاطرنشان می‌کند «ان ارض الله واسعه»‌ که دنیا باز و زمین وسیع است و راه بیفتید و در جهان سیر کنید.»

 

 دولت درحالی روز ملی صادرات را امسال جشن گرفت که در سال‌های اخیر همچنان شاهد کاهش صادرات بودیم و به گفته وزیر صنعت، صا‌درات شش ماهه امسال همچنان از برنامه‌های خود عقب است. یکی از حوزه‌های مهمی که دولت یازدهم امید زیادی به رونق آن در دوران پسابرجام بسته بود، صادرات غیر‌نفتی بود که به گفته رئیس‌جمهور در ۹ ماه گذشته صادرات غیر‌نفتی به جای رشد ۱۰ درصدی، فقط ۶ درصدرشد داشته است اما همچنان از برنامه‌های پیش‌بینی شده در نیمه امسال عقب هستیم.

 

همچنین در ۹ ماهی که از برجام می‌گذرد شرکای تجاری و ترکیب کالاهای صادراتی ما تغییری نکرده است. در بخش شرکای تجاری همچنان چین، هند، امارات متحده عربی، ترکیه و عراق از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند و کالاهای سنتی مانند پسته، فرش، صنایع و میعانات گازی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی‌مان به شمار می‌رود و طبق آمار گمرک در ماه‌های بعد از برجام به جای اینکه صادرات کشور با رونق مواجه شود، واردات کالاهای مصرفی با رونق قابل توجهی رو‌به‌رو شد و اغلب کشورهایی که بعد از برجام هیئت‌های تجاری زیادی به ایران فرستادند مثل آلمان، فرانسه، کره جنوبی و انگلستان با رشد صادرات کالاهای مصرفی به ایران روبه‌رو شدند. نمونه این رشد را هم می‌توان در افزایش 21 درصدی وارداتی کالاهای مصرفی از کشور آلمان در 9 ماه گذشته به وضوح مشاهده کرد.

 

چنانچه صادرات گاز طبیعی مایع شده را همچون روال یکی دو دهه اخیر از آمار صادرات غیرنفتی خارج کنیم، رقم دقیق صادرات غیرنفتی کشور 1/9 میلیارد دلار کمتر می‌شود و تراز تجاری کشور نیز منفی 500 میلیون دلار می‌شود. به عبارت دیگر اگر 500 میلیون دلار کاهش صادرات غیرنفتی را در دلار 3هزار و 600 تومانی ضرب کنیم به عدد هزار و 800 میلیارد تومان کاهش صادرات غیرنفتی دست پیدا می‌کنیم که در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است...

 

رئیس‌جمهور گفت: ما با هواپیما می‌توانیم کالاهای خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم و اگر خرید نداشته باشیم برخی می‌گویند پس پسابرجام چه شد؟ و اگر بخریم می‌گویند این هواپیماها ساخت جدید و لوکس هستند. روحانی اضافه کرد: برخی‌ها نمی‌دانم در چه وادی هستند و کجا سیر می‌کنند، شاید عمرشان طولانی شده و ما خبر نداریم!   این سخنان شاید در جمع تجاری که به خارج از کشور تردد دارند مناسب باشد اما برای مردمی که قرار بوده قدرت خرید آنها ترمیم شود و اشتغال نیاز اصلی آنهاست بیشتر شبیه حرف‌های ملکه انگلیس است که وقتی به او خبر می‌دهند مردم نان ندارند که بخورند، می‌گوید: خب شیرینی بخورند !