«آوی دیختر» رییس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) در گفت‌و‌گو با نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»  گفت تل‌آویو آماده مقابله با ایران است.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه میزان آمادگی تل‌آویو برای مواجهه با تهدید ایران گفت: «متاسفانه در اسرائیل افرادی هستند که درک اشتباهی از تهدید ایران دارند. من معتقدم موضوع تهدید یک بمب یک تنی یا نیم تنی با موضوع  جنگ افزارهای اتمی داستان جداگانه‌ای دارند. وقتی شما تهدید ایران را بررسی می‌کنید، باید به ابزارها و نیات آن‌ها نیز نگاه کنید. در زمینه نیات، رهبری ایران آشکارا از محو اسرائیل سخن می‌گوید. اما در مبحث روش و شیوه آن‌ها نمی‌خواهند اسرائیل را با موشک یا بمب محو کنند. آیا این کلام به معنای جلب رضایت توده ایرانیان است یا تنها قابلیت‌های آن‌ها را انعکاس می‌دهد؟»

آوی دیختر ادامه داد: «وقتی ما به قابلیت‌های آن‌ها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ایران در حال توسعه جنگ افزارهای اتمی است. نیت و روش با همدیگر تهدید عینی بالقوه را ایجاد می‌کنند. اختلاف بین دستگاه‌های اطلاعاتی جهان درباره مدت زمان ساخت سلاح‌های اتمی از سوی ایران بود که بر اساس ارزیابی‌ها از چند سال تا 10 سال طول می‌کشید. به عقیده من مبارزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در این زمینه درست و بجاست. توافق اتمی ساخت این ابزارهای اتمی را بررسی نکرد بلکه پروسه را تنها چند سال کند کرد. باید پرسیده شود که از این لحظه تا 15 سال بعد آیا ایران کشوری با قابلیت سلاح اتمی خواهد بود و اگر فرصت داشته باشد از آن‌ها استفاده خواهد کرد یا خیر. فکر نمی‌کنم کسی در اسرائیل یا آمریکا بر این باور باشد که ایران از نیات خود دست کشیده، بنابر این آن‌چه باقی خواهد ماند نحوه فراهم آوردن این ابزارهاست.»

مقام ارشد سابق اسرائیل در ادامه در مورد این‌که آیا اسرائیل قادر است مانع مبدل شدن تهدید اتمی ایران به واقعیت گردد، گفت: «ضرورت دارد اسرائیل قابلیت‌های دفاعی خود را برای مقابله با این تهدید توسعه دهد. اسرائیل باید بدین منظور قابلیت‌های تهاجمی را توسعه دهد.اینکه تمام تمرکزمان را بر فعالیت‌های دفاعی بگذاریم تا پی ببریم که قابلیت‌های دفاعی ما 80 درصد است و اگر 10 بمب اتمی بر اسرائیل فرو ریخته شود، هشت فروند آن رهگیری شده و تنها دو فروند به اهداف خود اصابت می‌کند، درست نیست. ما به طور مدام باید اقدام‌های یکپارچه اجرا کنیم. قابلیتی که ما امروز داریم امکان مواجهه با تهدیدهای 5 یا 10 سال بعد را نمی‌دهند. کاملا روشن است که هرگونه اقدام تهاجمی اسرائیل متاثر از توافقی است که آمریکا آن‌ را امضا کرد. خوشحالم بگویم که افراد عهده دار چنین مسئولیتی در اسرائیل در تلاش برای کسب قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی هستند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند تا هرگونه ابزار نظامی ایران چون موشک،هواپیما یا هر مورد دیگری از این کشور به سوی ما بیاید و به یقین جنگ افزار اتمی نیز حمل نخواهد کرد.»