امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در اختتامیه هجدهمین همایش صنایع دریایی کشور با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص اهمیت دریا و صنعت آن، افزود: ما هر چه که در صنایع دریایی بخواهیم در قرآن هست؛ لذا امیدوارم که بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

 

وی با توضیح اهمیت توسعه دریا محور، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بالغ‌بر 70 درصد کره زمین را آب تشکیل داده است این در حالی است که نزدیک به 80 درصد مردم در کنار دریا و یا بافاصله 200 کیلومتری از آن زندگی می‌کنند لذا 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد که بیانگر اهمیت توسعه دریا و نقش آن در اقتصاد کشورهاست.

 

وی ابعاد استفاده از دریا را مختلف دانست و اظهار کرد: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که به مسائلی چون میزان بهره‌گیری، جغرافیا، سیاست دولت‌مردان، ویژگی مردم، گستردگی سواحل و کیفیت آن‌ها مربوط است.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش منطقه ژئوپلیتیکی ایران را حساس توصیف کرد و افزود: در تمامی تئوری‌های ژئوپلیتیکی ایران بازیگر کلیدی در منطقه است. در این راستا 6 حوزه ژئوپلیتیکی در اطراف کشور ما قرارداد که 3 مورد آن دریایی است.

 

سیاری مکران را ازجمله سواحل بسیار مهم ایران خواند و گفت: مرزهای دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا جایی که 93 درصد واردات و صادرات از طریق 37 درصد مرزهای دریایی وارد کشور ما می‌شود.

 

وی ادامه داد: اقتصاد به معنای تخصیص منابع به بهترین شکل برای تولید کالاست؛ لذا ما باید منابع کافی را برای تولید کالا داشته باشیم. قطعاً این منابع نیز به مفهوم سرمایه، زمین و نیروی کار است.

 

وی اقتصاد آبی را مبتنی بر ظرفیت‌های اقیانوس دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد آبی اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های اقیانوسی است که اهداف آن بهبود زندگی انسانی و برابری اجتماعی هم‌زمان با کاهش معنی‌دار مخاطرات محیطی و کم یابی زیستی است.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران ظرفیت سواحل مکران را بسیار بالا خواند و اظهار کرد: مکران با داشتن ساحل مناسب، ظرفیت بالا در اقتصاد آبی، عمق آبی مناسب، پس‌کرانه خوب، مجاورت با اقیانوس، موقعیت گذرگاهی جهانی، نزدیکی به خطوط کشتیرانی جهانی، نزدیکی به منابع انرژی و ظرفیت تجارت جهانی و گردشگری یکی از بهترین گزینه‌های کشور است.

 

وی با اشاره به ضرورت همراهی و اشتراک ارگان‌های مختلف در راستای توسعه اقتصاد دریایی، ادامه داد: اقتصاد آبی نیازمند امنیت، استراتژی و اهداف دریایی و جهت مشترک بین ارگان‌هاست ؛ لذا لازم است که در این راستا به ظرفیت‌سازی اقیانوسی بپردازیم و آن را به اشتراک بگذاریم. همچنین ما باید به احیاء تمدن دریایی که سال‌ها قبل از آن بهره‌مند بوده‌ایم بپردازیم؛ لذا سؤال اصلی در این میان این است که مسئولیت ما در شرایط کنونی چیست و ما تاکنون برای آنچه کرده‌ایم.

 

وی با بیان این‌که «امیدوارم است در همایش بعدی مسئولان و کارشناسان بتوانند پاسخ مناسبی به این سؤالات بدهند»، به سخنرانی خود پایان داد.