محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در برنامه تیتر امشب(چهارشنبه 28 مهر ماه) شبکه خبر، درباره استعفاهای اخیر در دولت یازدهم عنوان داشت: نحوه اداره هیات وزیران با خیلی از بنگاه‌ها و موسسات دولتی متفاوت است. اصل 113 قانون اساسی رییس جمهور را در رأس قوه مجریه و هیات وزیران می‌داند. 

 

وی افزود: دولت از ابتدا کار نظارت و ارزیابی را داشت و مواردی پیش آمد و ضرورتی به تغییر استانداران بود که این کار انجام شد. تغییر در جهت بهبود امور انجام می‌شود. 

 

نوبخت افزود: ترمیم کابینه و استعفای سه وزیر دولت یازدهم نیز در همین راستا و به جهت بهبود امور اجرایی کشور صورت گرفته است.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: رییس جمهور به زودی، وزرای پیشنهادی خود برای سه وزارتخانه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

 

نوبخت اضافه کرد: فعلاً تغییرات دیگری در کابینه رخ نخواهد داد.

 

سخنگوی دولت، با اشاره به اینکه سه تغییر در وزارتخانه‌ها نشان داد که دولت می‌تواند بهتر خدمات‌رسانی کند، یادآور شد: حوزه فرهنگ مد نظر رییس جمهور برای ارتقاء منزلت فرهنگ بود و وقتی آقای روحانی به نتیجه رسید اقدام کرد. 

 

نوبخت تأکید کرد: من قبلاً در مصاحبه‌ای گفتم که کمی صبر کنید همه چیز مشخص خواهد شد. این اطمینان را می‌دهم که در سال آینده عملکرد رضایت‌بخش داشته باشیم. 

 

سخنگوی دولت درباره وضعیت وزارت آموزش و پرورش عنوان داشت: درباره آقای فانی شاید جمع‌بندی این باشد که حضور ایشان در رأس این وزارتخانه به مصلحت نیست. راجع به وزارت اموزش و پرورش باید گفت که تصمیمات این وزارتخانه به نحوی بر همه خانوارهای ایرانی تأثیر می‌گذارد چراکه در هر خانواده، یک دانش‌آموز وجود دارد. 

 

وی تأکید کرد: تصمیم رییس جمهور درباره آقای فانی بسیار شایسته بود و راجع به شخص وزیر نیز بیش از آنکه به دنبال ضعف‌ها بگردیم باید به دنبال مطالبات باشیم. 

 

وی درباره رایزنی با مجلس درباره انتخاب وزرا نیز ادامه داد: مجلس حدود 290 نماینده دارد و قطعاً رییس جمهور ملاحظاتی را در این زمینه در نظر می‌گیرد. 

 

سخنگوی دولت درباره احتمال تغییرات در سایر وزارتخانه ها عنوان داشت: رییس جمهور در زمینه تغییرات دیگر، تصمیم جدیدی ندارد ولی همه حوزه‌ها را با دقت رصد می‌کند و هر جا تشخیص بدهد، توصیه یا تذکراتی را مطرح می‌کند. در این سه سال برخی فکر می‌کردند که تغییرات گسترده  باشد اما آنطور که بزرگنمایی می‌شد نبود. 

 

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا از تجربیات سه وزیر قبلی در کابینه استفاده خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: حتماً رییس جمهور از همه تجارب، قوه مجریه را بی‌بهره نخواهد کرد و از وجود و تجربه و همکاری وزاری قبلی بهره می‌بریم. مطمئنم که این تغییرات باعث بهبود کارآیی دولت می‌شود و البته هر تغییری یک هزینه دارد. 

 

وی درباره سازوکار تصمیم‌گیری درباره کابینه گفت: تصمیم‌گیری در این باره بر اساس اصول قانون اساسی توسط رییس جمهور صورت می‌گیرد و وی راهبردهای مختلفی را برای ارزیابی تک تک وزارتخانه‌ها دارد؛ اما کمیته عزل و نصب در دولت وجود ندارد. 

 

نوبخت درباره قانون مدیریت خدمات کشوری و بهبود معیشت مردم عنوان داشت: دولت تصمیماتی را درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داشته و به صورت مکتوب در مستندات برنامه ششم ارائه کرده است. بودجه فرهنگیان از 14 هزار میلیارد تومان به 28 هزار میلیارد تومان ارتقا یافته و این در حالی بوده که بودجه کشور از 210 هزار میلیارد تومان به 220 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

 

سخنگوی دولت درباره نحوه تغییرات در وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: در خصوص یک وزارتخانه، عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهد و شاخص‌های مختلفی مطرح می‌شود؛ اما این تغییرات از شایستگی وزیر ورزش نخواهد کاست. تغییر و تحول، فردی نبوده و تصمیمات خلق‌الساعه نیز انجام نمی‌شود. 

 

وی با اشاره به تغییر وزیر فرهنگ و لزوم توجه به انتقادات به دولت یادآور شد: علت تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که وی، ضعف‌هایی داشت و یک ترکیب بهتر، خواسته‌ها را بهتر تأمین می‌کند. 

 

سخنگوی دولت درباره نامه فانی به رییس جمهور هم افزود: این نامه، طبیعی بود و در آن، همه چیز شفاف و روشن مطرح شد. تشخیص رییس جمهور، تغییر وزیر آموزش و پرورش بود. اگر استیضاح انجام می‌شد، یا آقای فانی رأی می‌آورد و یا رأی نمی‌آورد اما شاید مصلحت نباشد که دو بار استیضاح رقم بخورد. 

 

نوبخت ادامه داد: تغییراتی که در مجلس صورت گرفت، موجب تعامل خوب با دولت بود. در موضوع برنامه ششم توسعه و تغییر اصلاح قانون بودجه، مجلس همکاری خوبی داشت و کمیسیون تلفیق با آراء قاطع به برنامه ششم رأی دادند و 27 نفر آن را در کمیسیون تلفیق تأیید کردند.

 

 

سخنگوی دولت درباره نحوه اطلاع‌رسانی درباره اخبار تغییرات کابینه، با انتقاد از اصحاب رسانه تأکید کرد: باید یک خبر پس از تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود و رسانه‌ها نباید در این زمینه عجله کنند. 

 

وی افزود: به یاد دارم که خبری را درباره یکی از سفرهای رییس جمهور دادم و این سفر لغو شد. رسانه‌ها نباید در انعکاس اخبار عجله کنند. دولت هیچ هدفی جز رضایت مردم ندارد.