درحالی که دولت یازدهم سال پایانی خود را می گذراند و تغییرات در چنین زمانی از دولت بعید به نظر می رسید اما گویا سران دولت تدبیر تصمیم گرفته اند در روزهای پایانی خود دست به ترمیم کابینه بزنند.اگر بخواهیم تیم آقای رئیس جمهور را به سه دسته «تیم اقتصادی»،« تیم فرهنگی و اجتماعی» و «تیم امنیتی سیاسی» تقسیم بندی کنیم. تغییرات گفته شده همگی در تیم فرهنگی اجتماعی رخ داد. این در حالی است که از آغاز کار دولت یازدهم همواره بیشترین انتقادات به دولت به خاطر تیم اقتصادی بوده است. اینطور که پیداست تیم اقتصادی آقای رئیس جمهور تا پایان کار دست نخورده باقی خواهد ماند. تغییرات و ترمیم های این روزهای دولت بهانه ای شد تا سه تیم دولت آقای روحانی و حواشی آن را در سه سال گذشته مرور کنیم.

بی دردسرترین ها در تیم امنیتی و سیاسی دولت یازدهم

اگر وزارت امور خارجه را در این گروه استثنا بدانیم. تیم امنیتی و سیاسی آقای روحانی در سه سال گذشته کمترین انتقادات و حواشی را داشته است. دلیل حواشی وزارت خارجه و شخص محمدجواد ظریف به عنوان وزیر، اصلی ترین تصمیم دولت یعنی مذاکرات هسته ای بوده است. دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجه هم طرفداران و هم مخالفان زیادی داشته، اما به طور کلی انتقادات در حوزه سیاسی به این شکل نبوده است که حرف از استیضاح و یا تغییر وزیر به میان بیاید تا تیم سیاسی بی حاشیه تر از باقی تیم ها کار خود را ادامه دهد.

نارضایتی افکار عمومی و حمایت روحانی برای تیم اقتصادی

باتوجه به نامگذاری چندین سال با عناوین اقتصادی و تاکید بر تولید داخل و توسعه رشد اقتصادی دولت آقای روحانی در این حوزه همچنان با «رکود» جدی روبرو است و انتقادات در این حوزه بسیار بیشتر از سایر حوزه هاست چرا که با معیشت و سفره مردم سر و کار دارد. به خصوص اینکه رئیس جمهور در چینش تیم اقتصادی خود دوباره به مدیران گذشته رجوع کرد و همین موضوع انتقادات زیادی را با خود به همراه داشت. با اینکه بیشترین انتظارات مردم از دولت در حوزه اقتصاد و رونق اقتصادی بود و تا اینجای این کار محقق نشده است، تیم آقای روحانی در این حوزه همچنان دست نخورده باقی‌مانده است.

وزارت نفت آقای زنگنه از ابتدا به دلیل پرونده «کرسنت» در کارنامه آقای وزیر با حاشیه همراه شد. در سه سال گذشته نیز قراردادهای نفتی و صادرات نفت در این وزارت خانه انتقادات زیادی را به خود جلب کرد.

ماجرای سدسازی ها در وزارت نیرو نیز یکی دیگر از حاشیه‌های تیم اقتصادی بود که صدای بسیاری از فعالان محیط زیست را در آورد. آنها این سدسازی‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب محیط زیست می‌دانند.

اما پر انتقادترین وزارت خانه آقای روحانی در دولت یازدهم به وزارت صنایع بر می‌گردد. جایی که همه توقع توسعه و تولید بیشتر داشتند تا رکود در دولت را جبران کند اما نتوانست توقعات را برآورده کند. داستان خودروهای بی کیفیت داخلی و کمپین‌های تحریم خودرو از  جمله حواشی ای است که آقای نعمت زاده با آن در سه سال گذشته روبرو بوده تا در طول این سه سال همواره بحث جابه‌جایی و برکناری  وزیر صنعت مطرح باشد. اما این اتفاق هیچگاه نیفتاد.

عباس آخوندی وزیر شهرسازی نیز در همان ابتدای کار بی‌میلی خود را نسبت به بزرگترین پروژه عمرانی دولت قبل یعنی «مسکن مهر» نشان داد تا خیال همه منتظران مسکن مهر راحت شود. از سوی دیگر با اینکه بارها از سوی وزارت راه شهرسازی درباره خرید ایرباس و هواپیماهای پیشرفته مسافربری مژده داده شد اما این موضوع تا اینجای کار در حد حرف باقی‌مانده است.

اما موفق‌ترین وزیر آقای روحانی در تیم اقتصادی، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی است. اگر از انتقاداتی که به آقای طیب‌نیا در داستان توافقنامه FATF که در راستای پولشویی صورت گرفته‌است بگذریم. طیب‌نیا توانسته است باتوجه به کنترل تورم و پایین آوردن نرخ آن  بهترین نمره را میان وزرای اقتصادی بگیرد.

ترافیک برکناری و استیضاح و استعفا در تیم فرهنگی و اجتماعی

سخت‌ترین راه را برای ورود به کابینه دولت یازدهم، اعضای تیم فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند. آقای روحانی برای تصدی وزارت ورزش بعد از معرفی چند وزیر در نهایت توانست برای «محمود گودرزی» از مجلسی ها رای اعتماد بگیرد. برای وزارت علوم نیز در نهایت مجلسی ها بعد از رد کردن «جعفر میلی منفرد» به «رضا فرجی‌دانا» رای اعتماد دادند که آقای فرجی دانا تنها کمتر از یکسال توسط مجلسی ها استیضاح شد تا بعد از سرپرستی چندین نفر «محمد فرهادی» وزیر علوم شود.

استعفای سه تن از وزرای دولت یازدهم در چند روز اخیر همگی در گروه فرهنگی و اجتماعی بوده است. این در حالی است که «علی اصغر فانی» وزیر مستعفی آموزش و پرورش سال گذشته نیز استیضاح شد و استعفای آقای وزیر در حالی انجام گرفت که در صورت بقاء هفته آینده باید منتظر جلسه دوم استیضاح خود در بهارستان می‌ماند.

در چند روز گذشته نیز تمام رسانه ها از استعفای «علی جنتی» وزیر ارشاد خبر دادند تا اولین تغییر در دولت یازدهم کلید بخورد. در ادامه این استعفاها محمود گودرزی نیز در نامه‌ای خواستار استعفا از سمت خود شد. همه این‌ تغییرات در حالی است که هیچگاه دغدغه ها و انتقادات مردم به تیم فرهنگی و اجتماعی دولت یازدهم نبوده و تغییر در این حوزه‌ها اولویت هیچ یک از گروه‌ها نبوده است.

اما وزارت بهداشت و شخص سید حسن قاضی زاده هاشمی که باتوجه به طرح ملی تحول سلامت یکی از محبوب‌ترین وزرای دولت یازدهم است، به نظر می‌رسد قاضی زاده هاشمی  با وزارت‌خانه‌های بهداشت و کار و رفاه روزهای آرامی را در روزهای پایانی دولت سپری کنند.