پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک: چند هفته ای از نهی رهبری به احمدی نژاد و نیامدن او گذشته و در برابر آن جریان اصلاح طلب هر روز با تیتر «روحانی بی رقیب تا 1400» از حالا خود را پیروز انتخاباتی می داند که تا زمان برگزاری اش 7 ماه باقی است. 

اصلاح طلبان سعی میکنند با القای پیروزی یقینی جریان روحانی خود را حامی سفت و سخت رئیس جمهور معرفی کنند و در افکار عمومی نشان دهند «در انتخاب روحانی و حمایت از او لحظه ای شک ندارند». جریان رسانه ای اصلاح طلب به دنبال آن بوده احمدی نژاد را تنها رقیب روحانی معرفی کنند و در غیر این صورت روحانی را پیروز انتخابات 96 بنامند. 

در شرایطی که گزینه های دیگر را در قالب عملیات روانی اصلاح طلبان فاقد پایگاه اجتماعی است و با اینکار در میان نیروهای انقلابی دلسردی و ضعف ایجاد نمایند. اصلاح طلبان البته گاهی درگیری های درون جلسه ای خود را به بیرون درز می دهند.

رهامی رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح طلب می گوید: «اغلب چهره‌های اصلاح‌طلب به دلیل اینکه برخی از وعده‌های آقای روحانی در سه سال گذشته عملی نشده براین باورند که جریان اصلاحات نباید در انتخابات96 به آقای روحانی چک سفید امضا بدهد. استدلال اصلاح‌طلبان نیز این است که اگر جریان اصلاحات به راحتی و بدون هیچ گونه قید و شرطی به آقای روحانی چک سفید امضا بدهد ممکن است دولت دوباره همین مسیر را در پیش بگیرد و به برخی از وعده‌های خود عمل نکند. نکته دیگر اینکه اصلاح‌طلبان برای کاهش میزان آسیب پذیری انتخابات در اندیشه معرفی یک کاندیدای دیگر نیز در کنار آقای روحانی هستند. »(1) 

آقای رهامی هر چند دلیل حمایت از اقای روحانی را هم می گوید اما این نکته که اصلاح طلبان برای جبران کاهش مشارکت اجتماعی و تنزل سبد رای آقای روحانی به دنبال معرفی کاندید جدید هستند، حائز اهمیت است. اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی و هم چنین شنیده ها حکایت از طرح آلترناتیو برای شخص روحانی است. جلسات اصلاح طلبان با اقای خاتمی و همچنین جلسات حزب کارگزاران با اقای هاشمی نشان می دهد احزاب اصلاح طلب به دنبال معرفی شخصی دیگر هستند تا ضمن سبد رای جریان دولت تدبیر و امید بتواند در فضای تقابلی با اصولگرایان پیروز انتخابات شوند. 

به نظر می آید اصلاح طلبان هم به رای آوری روحانی امیدی ندارند و آنچه در جلسات مطرح می کنند  تا آنچه در رسانه های منتشر می نمایند، زمین و آسمان تفاوت دارد. 

دو: از طرفی اصلاح طلبان شدیدا بیم دارند اصولگرایان بر سر گزینه ای به توافق برسد. رسانه های اصلاح طلب به نحوی اصولگرایان را معرفی میکنند که افکار عمومی به ویژه نسل جدید تصور کند پس از احمدی نژاد شخصی در گزینه اصلاح طلبی برای رویا رویی با اقای روحانی وجود ندارد. 

القای یاس، انشقاق، دو گانگی و حمایت از اقای روحانی خط رسانه های اصلاح طلب به صورت روزانه است و این خط حتما تا روزهای نزدیک به انتخابات ادامه پیدا خواهد کرد و برجسته می شود. 

بدنه اجتماعی اصولگرایان باید بدانند با نیامدن احمدی نژاد اصولگرایان بیش از گذشته به سمت یک گزینه واحد پیش خواهند رفت و اختلافات 92 را کنار خواهند زد. بزرگان اصولگرایی به دنبال ایجاد اتحاد یک پارچه و حمایت از گزینه واحد هستند و بدنه نیز بایستی متوجه خط القایی جریان رقیب باشد. 

در کنار این محور القایی دیگری وجود دارد که می تواند به تفکر اصولگرایی آسیب وارد سازد. جریان اجتماعی اصولگرایی شاید تصور کند چه کسی قرار است در اصولگرایی باشد تا او به عنوان چهره شاخص اصولگرایان را پشت سر خود قرار دهد؟ در پاسخ باید به آن اشاره کرد تا به امروز جریان اصولگرایی خیزش ها و رویش های متفاوتی داشت و این جریان نشان داد بدون نیرو و محور برای معرفی نمی ماند. حتما گزینه های زیادی در جریان اصولگرایی وجود دارد که همین حالا ستادهای بررسی گزینه های اصولگرایی بیش از ده چهره شاخص اصولگرایی را در حال بررسی و رصد هستند. گزینه هایی که می تواند موجب وفاق جریان مومن به انقلاب و اتحاد در نیروهای اصولگرا باشد. 

1) ممکن است آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند