پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جنبش مردمی انصارالله یمن با یک حمله موشکی به مهمترین پایگاه هوایی عربستان در صنعا، پاسخ ابتدایی به جنایت اخیر آل سهود در صنعا نشان داد. در عین حال که بازدید کارشناسان از محل بمباران سعودی در صنعا نشان داده، بقایای موشکی را کشف کرده اند که در این حمله از آن استفاده شده است. این بمب از نوع «مارک 82» بوده است. این بمب که بیش از 200 کیلوگرم وزن دارد و روی موشک‌های هدایت‌شونده نصب می‌شود، ساخت آمریکاست.

به گزارش خبرنگار «پارس» از یمن، یگان موشکی یمن در پاسخ به جنایت اخیر عربستان سعودی در صنعا، پایگاه هوایی فهد در طائف عربستان را با یک فروند موشک بالستیک هدف قرار داد. یگان موشکی یمن متشکل از ارتش و کمیته های مردمی پایگاه هوایی فهد در طائف را با موشک بالستیک هدف قرار داد، و خسارتهایی را به آن وارد کرد.

یک منبع نظامی در وزارت دفاع یمن خاطرنشان کرد که این پایگاه هوایی سعودی با یک فروند موشک بالستیک "برکان 1" هدف قرار گرفت.

این منبع افزود: این موشک با دقت بالایی به هدف برخورد کرد، و انفجارهای متعدد و شدیدی در این پایگاه رخ داد.

عربستان در ماههای نخست حمله به یمن مدعی شده بود که توان موشکی یمن را نابود کرده است؛ اما هر روز که از این جنگ می‌گذرد، ضربات موشکی یمن به عربستان شدیدتر می‌شود.

چند ماه پیش، تعداد محدودی موشک ایرانی به مبارزین یمنی علیه آل سعود، ارسال شد که در این چند ماهه فن آوری این موشک های ارزان قیمت نیز به این مبارزین منتقل شد و با جزییاتی بیشتر نیز در مرداد ماه تکمیل و در شهریور به کار گرفته شد.

موشک های بالستیک از نوع برکان یک، نامگذاری شده، نسخه اصلاح شده موشک اسکاد است که برد آن به هشتصد کیلومتر می رسد و وزن کلاهک جنگی آن حدود نیم تن و طول آن دوازده متر و قطر ان هشتاد و هشت سانتی متر است.

این نوع از موشک ها از نظر مالی پر هزینه نیستند و موثرترین روش برای پاسخ به برتری هوایی است، همانند برتری هوایی که عربستان سعودی و اسرائیل از آن برخوردارند.

پس از درخواست از نیروهای یمنی برای انتقال جنگ به مرزهای عربستان/علی عبد الله صالح فتیلۀ جنگ با عربستان را بالا برد

رئیس جمهور سابق یمن که با انصارالله ائتلاف کرده است از طرفدارانش در یمن خواست در مرزها با عربستان بجنگند.

علی عبدالله صالح در واکنش به افزایش حملات ویرانگر به یمن، خواستار جنگ با سعودی ها در مرزهای مشترک دو کشور شد.

وی در این سخنرانی که از یک تلویزیون وابسته به انصار الله پخش شد، گفت: «زمان آن فرارسیده که از نیروهای مسلح  و کمیته های مردمی بخواهم به جبهۀ نبرد در مرزها بروند و انتقام خون قربانیانی را بگیرند که در کشتار وحشتناک در سالن بزرگ (مراسم ترحیم) جان باختند».

ماجرا چگونه شکل گرفت؟

شاهدان عینی اعلام کردند که سعودی‌ها در روز گذشته پس از حمله نخستین به این عزاداران، بار دوم نیز به آنها یورش بردند و مردم را هدف قرار دادند. منابع یمنی گفتند بیش از 160 نفر در این حمله سعودی‌ها شهید و 550 نفر زخمی شده‌اند.

المسیره با پخش تصاویری از حمله وحشیانه جنگنده‌های متجاوز سعودی به مراسم ترحیم پدر وزیر کشور یمن در سالن بزرگ شهر صنعا اعلام کرد آتش‌سوزی‌های ناشی از بمباران‌ها مانع رسیدن امدادگران و امدادرسانی به زخمی‌ها و مصدومان است و تعدادی از اجساد نیز بر اثر شدت آتش‌سوزی سوخته‌اند. همچنین در پی بمباران وحشیانه بازار الخمیس در منطقه مران واقع در استان صعده توسط سعود‌ی‌ها، هفت شهروند یمنی شهید و چهار نفر دیگر زخمی شدند. این اقدام سعودی‌ها یک روز پس از سالگرد جنایت سعودی‌ها در شهر سنبان واقع در ذمار که منجر به شهادت ۴۰ شهروند حاضر در مراسم عروسی شد، صورت گرفت. حملات ظالمانه سعودی‌ها به مردم بی‌دفاع یمن در حالی ادامه دارد که سازمان ملل تاکنون واکنش جدی به این جنایات سعودی‌ها نشان نداده است.

-  این حمله تنها دو روز پس از انتخاب آنتونیو گوتیرس، دبیرکل جدید سازمان ملل انجام شده است که باید منتظر ماند و دید که دبیرکل جدید موضع جدی نسبت به جنایات عربستان در یمن اتخاذ خواهد کرد یا اینکه مانند سلف خود بان کی مون، با سکوت خود رژیم آل سعود را در ادامه حملاتش گستاخ‌تر خواهد کرد.

- احمد عسیری با رد حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به مراسم ختم در تالار بزرگ صنعا مدعی شد: ائتلاف ما از این گونه گزارش ها آگاه است و می توان علت های دیگری را برای انفجار در نظر داشت. وی افزود: تحقیق فوری از سوی نیروهای ائتلاف و با مشارکت کارشناسان آمریکایی که قبلا هم به ما کمک کرده اند در این باره انجام و نتایج نیز به محض پایان تحقیقات اعلام خواهد شد. این ادعای فرماندهی ائتلاف سعودی در حالی است که عربستان سعودی تاکنون بارها مانع از اجرای انجام تحقیقی مستقل درباره کشتار غیرنظامیان یمنی در حملات جنگنده های این ائتلاف شده است و به نظر می رسد این اظهارات تحت فشار افکار عمومی و شوک حاکم بر جامعه جهانی بعد از کشتار اخیر باشد.

- دفتر هماهنگ کننده امور انسانی در یمن، «جیمی مک گولدریک» هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن در بیانیه ای اعلام کرد: جامعه انسانی یمن با شوک مواجه شد و از هدف قرار گرفتن غیرنظامیانی که در مراسم ختم در تالار صنعا گرد آمده بودند خشمگین است. هماهنگ کننده انسانی سازمان ملل در یمن افزود: این خشونت علیه غیرنظامیان باید فورا متوقف شود. در ادامه این بیانیه آمده است: گزارش های بیمارستانی در صنعا به بیش از 140 کشته و حدود 525 مجروح اشاره دارند. جیمی مک گولدریک (هماهنگ کننده انسانی سازمان ملل در یمن) به صراحت این حمله تکان دهنده را محکوم کرد و ضمن عرض تسلیت به خانواده های کشته شدگان، برای زخمی های این حملات آرزوی بهبودی و سلامت کرد.

- اظهارات این مقام سازمان ملل در محکوم کردن این حمله رژیم سعودی در حالی است که مجامع بین المللی با وجود استفاده از تسلیحات ممنوعه مانند بمب های خوشه ای در حمله به مردم یمن، سکوت کرده اند و حتی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل پس از مدت کوتاهی از درج نام ائتلاف عربستان در فهرست سیاه جهانی به دلیل کشتار کودکان یمنی، تحت فشارها و تهدیدهای مالی ریاض به سرعت از تصمیم خود عقب نشینی کرد.

- شدت فشار افکار عمومی جهان در حمله اخیر به مراسم ختم در صنعا به حدی بود که حتی آمریکایی ها نیز ناچار شدند نسبت به آن واکنش نشان دهند. ند پرایس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به بیان اینکه واشنگتن از حمله اخیر به غیرنظامیان «عمیقا آشفته» است افزود: همکاری امنیتی آمریکا با عربستان در حکم چک سفید امضا نیست. با توجه به حادثه امروز و سایر حوادث اخیر ما بررسی فوری درباره حمایت از قبل کاهش یافته از ائتلاف تحت امر عربستان را شروع کردیم و آماده ایم تا به منظور همسویی بهتر با اصول، ارزش ها و منافع آمریکا، از جمله پایان فوری و همیشگی جنگ در یمن، حمایتمان را تعدیل و اصلاح کنیم.

- لازم به ذکر است که بعد از شکست مذاکرات اخیر گروههای یمنی در کویت، ائتلاف متجاوز سعودی حملات خود را به پایتخت و نوار مرزی یمن شدت بخشیده است. تعداد حملات این ائتلاف به مناطق مسکونی یمن در برخی از روزها به بیش از یکصد حمله می‌رسد و این در حالی است که اوضاع انسانی به‌دلیل ادامه تحریم هوایی و دریایی و مشکل بودن ورود کالا و دارو به این کشور بدتر شده است.

- یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هم در واکنش به ادامه حملات عربستان به مناطق مسکونی، جمعه شب پایگاه نظامی الفیصل در خمیس مشیط در منطقه عسیر را با موشک بالستیک قاهر 1 هدف قرار دادند. همچنین یک منبع نظامی یمنی گفت که در پی عملیات منحصر به فرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در منطقه صراوح در مأرب، عبدالرب الشدادی که از سوی ائتلاف متجاوز سعودی به فرماندهی منطقه سوم نظامی منصوب شده بود، کشته شد. در بین کشته‌شدگان همچنین جمعی از افسران سعودی دیگر همچون شایف العامری و علی الحمصی وجود دارند. این عملیات منحصر به فرد بعد از رصد دقیق مرکز تجمع فرماندهان متجاوزان مزدور صورت گرفت.

شلیک دو موشک از خاک یمن به سوی ناو آمریکا

وزارت دفاع آمریکا ضمن تائید شلیک دو موشک از سواحل یمن به ناو آمریکایی در دریای سرخ گفته است شلیک این دو موشک تلفات یا خسارتی در بر نداشته است.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع امریکا با اعلام این خبر گفت که هیچ یک از موشک‌ها به ناو آمریکایی اصابت نکرده است.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین مدعی شد: ناو "یو.اس.اس ماسون" زمانی که در دریای سرخ و در نزدیکی آبهای یمن در حال حرکت بود شلیک دو موشک به سوی خود را رصد کرده است. موشک‌ها از مناطقی به سوی ناو آمریکایی شلیک شده که ما می‌دانیم در کنترل حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح است.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز با انتشار این خبر به نقل از سخنگوی ارتش آمریکا اعلام کرد یک ناوشکن نیروی دریایی این کشور در آبهای بین المللی نزدیک سواحل یمن هدف حمله موشکی قرار گرفته اما موشک به ناوشکن مذکور برخورد نکرده است.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی ارتش آمریکا افزود حمله موشکی ناموفق به یک فروند ناوشکن نیروی دریایی این کشور از منطقه تحت کنترل جنبش انصار الله در یمن صورت گرفته است. اما در این حمله این ناو شکن هیچ آسیبی ندید و در این حمله هیچکس زخمی یا کشته نشد.

در حالی این ادعا از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده است که حمله به ناو امریکایی هیچ سودی برای حوثی ها ندارد که آنها بخواهند جبهه دیگری بروی خود بگشایند و آنها همواره سعی داشته اند تبلیغات عربستان مبنی براینکه حوثی ها مخل امنیت آب های بین المللی و تنگه باب المندب هستند خنثی کنند. بنا بر این به نظر می رسد این ادعا در چارچوب خبرسازی و با سه هدف در دستور کار قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد این ادعا با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایت اخیر عربستان در بمباران مجلس عزا  درصنعا که به کشته وزخمی شدن 700نفر منجر شد، صورت گرفته است. ضمن آن که انتشار این خبر یک روز پس از جنایت بی سابقه عربستان در حمله هوایی به یک مراسم تشییع جنازه صورت انجام گرفته است.

بمب‌های آمریکایی، هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی، اطلاعات آمریکایی،" مجموع کمک‌های آمریکا به عربستان از زبان سناتور آمریکایی

شورای امنیت ملی آمریکا خواستار تجدیدنظر در حمایت از عربستان در جنگ یمن شد

کریس مورفی، سناتور مجلس سنای آمریکا با انتشار مطلبی در حساب توئیتری خود به شدت نسبت به کمک‌های کشورش به  عربستان سعودی در جریان حمله به یمن انتقاد کرد.

«کریس مورفی» که پیش از این هم بارها توقف حمایت از ریاض را خواستار شده بود، در واکنش به حمله مرگبار جنگنده‌های سعودی به صنعا، در توئیتر نوشت که واشنگتن به صورت همه‌جانبه از عملیات عربستان در یمن حمایت کرده است.

این سناتور اهل کنتیکت نوشت: «بمب‌های آمریکایی، هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی، اطلاعات آمریکایی. چرا هنوز داریم به عربستان سعودی کمک می‌کنیم تا چنین کارهایی کند؟»

در حمله روز شنبه جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یک مراسم ختم در پایتخت یمن، دستکم 140 نفر کشته و بیش از 700 تن زخمی شدند.

خبرنگار ما که از محل انفجار بازدید کرده، بقایای موشکی را کشف کرده که در این حمله از آن استفاده شده است.

این بمب از نوع «مارک 82» بوده است. این بمب که بیش از 200 کیلوگرم وزن دارد و روی موشک‌های هدایت‌شونده نصب می‌شود، ساخت آمریکاست.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ماه جولای هم گزارش کرده بود که عربستان با استفاده از این مدل از بمب‌های آمریکایی زیرساخت‌های غیرنظامی در یمن را هدف قرار می‌دهد.

«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این حمله بیانیه‌ای صادر کرده و عملیات سعودی‌ها در یمن را «دفاع از تمامیت ارضی» عربستان توصیف کرده، اما گفته واشنگتن در تداوم این جنگ نگران است و برای حمایت از این عملیات، به عربستان «چک سفید امضا» نداده است.

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن روز یکشنبه در واکنش به این حمله گفت: «عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا در یمن کشتار راه انداخته است. واشنگتن مستقیما در حملات عربستان دخیل است، اما تلاش می‌کند خود را بی‌طرف جلوه دهد.»

الحوثی: جنایت صنعا زیر نظر آمریکا انجام شد

یک روز پس از جنایت هولناک ائتلاف عربستان در صنعا که با بمباران یک مراسم ترحیم 700 نفر را شهید و مجروح کرد، سید عبد الملک الحوثی، رهبر انصار الله یمن، در سخنانی زنده با اشاره به اینکه مراسم ترحیم صنعا یک مناسبت انسانی بود که همه در آن شرکت داشتند، گفت: « کشتار صنعا یکی از فجیع ترین جنایت هایی است که متجاوزان سعودی-آمریکایی آن را مرتکب شدند». وی افزود: «شدت جنایت صنعا به اندازه ای بود که آمریکا، متحد عربستان، را هم به دردسر انداخته است».

رهبر انصار الله با اشاره به انگیزۀ رژیم سعودی و حامیان آمریکایی اش برای نابودی ملت یمن، تأکید کرد نظام سعودی از نخستین حمله علیه یمن، فجیع ترین جنایات را تحت نظر آمریکا انجام داده است. الحوثی گفت: «برای متجاوزان سعودی، مهم ترین چیز کشتن تعداد بیشتری از مردم بیگناه است».

او با اشاره به اینکه ارتکاب جنایت صنعا از نظامی به وحشی گری سعودی عجیب نیست، از نقش آمریکا در این حمله پرده برداشت و گفت: «جنگنده هایی که مرتکب این جنایت شدند ساخت آمریکا بودند. بمب ها و اطلاعات و مختصات نیز توسط دولت آمریکا به سعودی ها ارائه شد». الحوثی تأکید کرد که آمریکا نقش اساسی در این تجاوزگری دارد. او افزود : «اگر موافقت آمریکا نبود نظام سعودی جرأت ارتکاب این تجاوز را نداشت. آمریکا مغز متفکر این تجاوزگری است و اگر آمریکا نبود این حمله اصلا صورت نمی گرفت».

رهبر انصار الله با بیان اینکه مزدوران یمنی عربستان از جنایات متجاوزان خوشحالند و آن را توجیه می کنند، گفت: «متجاوزان، از جنایت هایی که مرتکب می شوند، تحت فشار قرار می گیرند، اما مزدوران در همۀ جنایت های متجاوزان، آنان را همراهی می کنند». الحوثی افزود: «اگر مزدوران ذره ای هویت ملی و انسانیت و شرف داشتند موضع شرافتمندانه ای در قبال این جنایت اتخاذ می کردند».

عبد الملک الحوثی با بیان اینکه راهی جز اقدام جدی در برابر این تجاوزگری نداریم، گفت: «باید به صورت مطلوب حرکت کنیم و کسانی که به دلایل معین از جبهه ها برگشتند باید دوباره به آن بازگردند». او، همچنین، تأکید کرد: «همۀ آزادگان جهان باید به مسئولیت دینی و انسانی خود در قبال این جنایت عمل کنند».

آمریکا: تجدید نظر دربارۀ حمایتمان از عربستان شروع شد

سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، ضمن ابراز نگرانی از حمله به یک مجلس ترحیم در صنعا، از شروع تجدید نظر در حمایت از ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

فرانس 24 نوشت ند پرایس بعد از حملۀ اخیر که به شهادت بیش از 140 یمنی منجر شد، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «عمیقا دربارۀ گزارش های رسیده از حملۀ به مجلس ترحیم در یمن احساس نگرانی می کنیم. این حمله - در صورتی که صحت داشته باشد - ادامۀ زنجیرۀ نگران کننده ای از حملاتی است که شهروندان یمنی را هدف قرار می دهد».

وی با اشاره به این که همکاری امنیتی با عربستان چک سفید امضا نیست، افزود: «با توجه به این حادثه و سایر حوادث اخیر، شروع به تجدید نظر در حمایت خودمان از ائتلاف به رهبری عربستان -که قبلا کاهش یافته بود- کرده ایم».

وی افزود: «ما برای تنظیم حمایت خود به شکلی که با اصول، ارزش ها و منافع آمریکا سازگار باشد آمادگی داریم. رسیدن به توقف فوری و دائمی درگیری فاجعه آمیز یمن از آن جمله است».

بنا به گزارش جیمی مک گولدریک، مسئول هماهنگی انسانی سازمان ملل متحد در یمن، در حملات هوایی به صنعا، پایتخت یمن، که یک سالن عزاداری را هدف قرار داد، بیش از 140 نفر شهید و دست کم 525 نفر مجروح شدند.

تظاهرات "آتشفشان‌های خشم" در صنعا

هزاران یمنی با شرکت در تظاهرات بزرگ "آتشفشان های خشم" در شهر صنعا پایتخت این کشور، جنایت جدید عربستان سعودی در این شهر را محکوم کردند.

این تظاهرات صبح یکشنبه در خیابان دهه شصت نزدیک دفتر سازمان ملل در شهر صنعا برگزار شد.

جنگنده های سعودی عصر دیروز به یک مراسم عزاداری در شهر صنعا حمله کردند که در جریان آن دستکم 144 شهروند یمنی شهید و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم های یمن و پلاکاردهایی در محکومیت جنایت تازه سعودیها در دست داشتند.

آنان همچنین با سردادن شعارهایی، سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایتهای سعودی را محکوم کردند.

این تظاهرات به دعوت شورای عالی سیاسی یمن برگزار شد.

علمای یمن:عربستان، داعش بزرگ است

در بیانیه انجمن علمای یمن آمده است: جهاد علیه متجاوزان بر هر کسی که می تواند سلاح به دست بگیرد، واجب شده است. این تکلیف شرعی و پاسخ عملی به جنایت ها و کشتار ائتلاف متجاوز سعودی – آمریکایی است.

این بیانیه با اشاره به حمله جنگنده های سعودی به مراسم عزاداری در سالن بزرگ شهر صنعا و شهید و زخمی شدن صدها غیرنظامی یمنی تاکید کرد: این جنایت که اولین جنایت در نوع خود نیست، وجهه منافقانه جامعه بین المللی و سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری را برملا کرد.

در این بیانیه آمده است: این جنایت پلید برملا کننده وجهه واقعی رژیم سعودی است که داعش بزرگ به شمار می رود و تفاوتی با داعش کوچک ندارد؛ داعش بزرگ فقط به جای استفاده از چاقو و بمب و کمربند انفجاری، از مدرن ترین جنگنده ها و کشنده ترین سلاح ها استفاده می کند.

علمای یمن با ستایش از دلاوریهای ارتش و کمیته های مردمی یمن از آنها خواستند تا پاسخ این جنایت پلید را بدهند.

انجمن علمای یمن با تاکید بر خودداری از سکوت در قبال جنایت های رژیم سعودی، از ملت های عربی و اسلامی خواست تا علیه تجازوگری وحشیانه به یمن موضعگیری کنند.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند. بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان جان باخته یا زخمی شده‌اند و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.