پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تعدادی از جوانان نیجریه‌ای با تشکیل کمپین «نجات زندگی شیخ زکزاکی» در واکنش به ادامه بازداشت و زندانی «شیخ ابراهیم زکزاکی» روحانی برجسته و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه طی تظاهراتی اعلام کردند: «چنانچه شیخ زکزاکی ظرف دو هفته آزاد نشود، ما در «ابوجا» بست خواهیم نشست.»

معترضان با اشاره به مسامحه عمدی دولت «محمدو بوهاری» خواهان آزادی شیخ زکزاکی شدند که از دسامبر سال 2015 تاکنون، بدون محاکمه در زندان به سر می‌برد. در جریان قتل‌عام شهر «زاریا» در شمال نیجریه توسط ارتش این کشور که مرگ هزاران تن از اعضای بی‌گناه اعضای جنبش اسلامی نیجریه (IMN) از جمله شهادت سه فرزند شیخ زکزاکی را به دنبال داشت، این روحانی شیعی و همسرش، زخمی و دستگیر شدند.

به گفته یک منبع آگاه، در این تظاهرات تنی چند از طرفداران شیخ زکزاکی توسط نظامیان نیجریه ای دستگیر  شده اند.

این در حالی است که از قبل شواهدی مبنی بر توطئه و تبانی رییس‌جمهور، بوهاری و متحدان داخلی و خارجی آن برای مقابله و از میان برداشتن جنبش اسلامی شیعیان نیجریه وجود داشتند؛ شواهدی که تأیید می‌کند که چگونه سربازان نظامی در زاریا مستقر شدند و به قتل‌عام مردم پرداختند، مردمی که رهبرشان هنوز در بازداشت به سر می‌برد.  انجمن‌های بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری هم در نیجریه و هم در خارج و حتی دیگر گروه‌ها و اشخاص که احساسات انسان‌دوستانه دارند، قتل عام وحشیانه و ادامه بازداشت شیخ زکزاکی و همسرش را محکوم کردند.

اتمام حجت مردم با حکومت نیجریه

نهایتاً اینکه کمپین نجات زندگی شیخ زکزاکی در نیجریه از دولت محمدو‌بوهاری می‌خواهد تا شیخ ابراهیم زکزاکی را طی دو هفته آتی بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.

با وجود این، در صورت اتمام این ضرب‌الاجل بدون آزادی شیخ زکزاکی، اعضای جنبش اسلامی نیجریه، مردان، زنان و کودکان برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز به خیابان‌های ابوجا پایتخت نیجریه خواهند ریخت و تا زمان آزادی بی‌قیدوشرط شیخ زکزاکی محل خود را ترک نخواهند کرد.

وضعیت بد جسمانی شیخ زکزاکی

به گفته تشکیل دهندگان این کمپین، کارزار نجات جان شیخ زکزاکی پس از تحلیل‌های دقیق به این نتیجه رسیده است که دولت بوهاری با دستورکاری مخفی، عامداً زندگی رهبر شیعیان نیجریه را در معرض خطر قرار داده است. در غیر اینصورت چرا از درمان پزشکی وی خودداری کرده یا از برگزاری دادگاه وی خودداری می‌کند. چرا دولت نیجریه نص صریح قانون در این زمینه را زیرپا گذارده است؟

همچنین چندی پیش بود که یک منبع آگاه نزدیک به شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه گفت: پس از گذشت چندین ماه از بازداشت شیخ زکزاکی و همسر ایشان و شرایط بد نگهداری آنها، علاوه بر چشم چپ، چشم راست ایشان نیز در آستانه فقدان بینایی است.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات پزشکی که همراه با سختی‌ها و ناملایمات درباره چشم راست شیخ زکزاکی صورت گرفته بود، افزود: با امکانات محدود عمل‌هایی بر روی چشم راست ایشان انجام شده بود که طی آن این چشم کمی بینایی خود را به دست آورده بود اما به دلیل شرایط بد نگهداری و نیاز به عمل‌های جراحی با کیفیت تخصصی و دقت علمی بیشتر، این چشم نیز چون چشم چپ که نابینا شده، در آستانه از دست رفتن است.