پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در حالی که در اجلاس قبلی جنبش عدم تعهد، سران ۳۵ کشور حضور پیدا کرده بودند در این اجلاس تنها سران هشت کشور در نشست ونزوئلا شرکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در اجلاس گذشته(شانزدهمین دوره) نشست جنبش غیرمتعهدها از ۵ تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ در تهران بیش از ۱۰۰ کشور از ۱۲۰ کشور عضو در این نشست حضور داشتند که از این میان ۳۵ رییس جمهوری، نخست وزیر و معاون رییس جمهور بودند. 

این در حالی است که در اجلاس سالجاری که از دیروز در ونزوئلا تشکیل می شود از میان ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد، تنها سران هشت کشور در نشست ونزوئلا شرکت کردند.

این نشست در جزیره مارگاریتا در ونزوئلا آغاز شد تا طی آن، ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد از ایران به ونزوئلا منتقل شود.

در اجلاس قبلی، ریاست در اختیار ایران بود و از سال 92 با تغییر ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس این جنبش شد که به دلیل بی توجهی دولت یازدهم و حسن روحانی به کشور های جنبش عدم تعهد، عملا این جنبش در سه سال گذشته، با افت جدی در عرصه بین الملل مواجه شود.

دولت حسن روحانی در سه سال گذشته بیشتر از توجه به شرق و جنبش عدم تعهد، حل مشکلات کشور و منطقه را وابسته به ارتباط با بخشی از غرب و ایالات متحده آمریکا کرده بود.

جنبش غیرمتعهدها یا عدم تعهد یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی، تأسیس شد و شامل کشورهایی می‌شد که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت نظام جهانی وابستگی و تعهدی نداشتند یعنی نه در اردوگاه کمونیسم قرار داشته و نه به اردوگاه سرمایه‌داری تعلق داشتند. این سازمان با پایان جنگ سرد نیز به فعالیت خود ادامه داده و در سال 4۲ در مجموع 120 دولت عضو و ۱۷ عضو ناظر داشته‌است.

ایده تشکیل چنین گروهی تا حد زیادی به ابتکار یوسیپ بروز تیتو رئیس‌جمهور یوگسلاوی، قوام نکرومه نخستین رئیس‌جمهور غنا، جمال عبدالناصر دومین رئیس جمهور مصر، جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند و احمد سوکارنو نخستین رئیس‌جمهور اندونزی شکل گرفته بود. کریشنا منون دیپلمات هندی نیز نخستین شخصی بود که در سال ۱۹۵۴ در یکی از نشست‌های ملل متحد این اصطلاح را در اشاره به این نظریه به کار برد.

120 کشور جهان که تقریباً بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد و ۵۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

جنبش عدم تعهد در 30 سال گذشته در بسیاری از برهه های مختلف حمایت های قابل توجهی از ایران داشته که این مهم در سه سال گذشته مورد بی توجهی قرار گرفت.