به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر محمود احمدی نژاد بعد از ظهر شنبه پس از بازگشت از سفر به ونزوئلا در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران انتخابات اخیر برگزار شده در ونزوئلا را از نتایج حرکت انقلابی هوگو چاوز برشمرد و تصریح کرد: برگزاری این انتخابات نشانی از نهادینه شدن قدرت مردم در آمریکای لاتین است؛ چرا که خیلی ها بودند که دوست داشتند در کشورهایی مثل ونزوئلا انتخابات برگزار نشود و یا اگر رهبری انقلابی هم چون چاوز از دنیا رفت، اندیشه و باورهای او نیز با رفتنش محو شود؛ اما مردم ونزوئلا با وجود همه فشارهای سختی که بر آن ها اعمال شد، انتخاباتی با شکوه برگزار کرده و اکثریت آنان به ادامه راه هوگو چاوز رای دادند.

او روابط بین ایران و ونزوئلا را بسیار مستحکم و رو به گسترش توصیف کرد و گفت: سفرهای متقابل و حضور و اعلام همبستگی رهبران کشورهای مستقل در مقاطع حساس، تاثیر بسیار مهم و آشکاری بر تعمیق و گسترش روابط ملت ها با یکدیگر دارد و همین عامل باعث تعمیق و گسترش بیش از پیش روابط ایران و ونزوئلا شده است.

احمدی نژاد با اظهار امیدواری از این که رسانه ها صحنه های ابراز احساسات و علاقه مردم ونزوئلا را که نمایشی از عمق صمیمیت و محبت مردم این کشور به ایران بود، را به تصویر بکشند، اضافه کرد: نزدیکی و صمیمیت دو ملت و رهبران دو کشور در سفر به ونزوئلا، در شعارها و ابراز احساسات مردم این کشور متبلور شده بود.

رییس جمهور اظهار کرد: ونزوئلا متحدی بزرگ و وفادار برای همه ملت های انقلابی از جمله ایران بوده و پس از این نیز خواهد بود.

وی با اشاره به این که در انتخابات اخیر ونزوئلا حتی رقبای چاوز نیز به نوعی شعار ادامه راه وی را سر می داده اند، تصریح کرد: معنای این مطلب آن است که اکثریت مردم ونزوئلا جهت گیرهای آقای چاوز را تایید کرده اند و این نشان می دهد که روابط خوب ایران و ونزوئلا ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به این که در سفر به ونزوئلا اعلام کردم ونزوئلایی ها ملت بزرگی هستند که قدرت تشخیص خوبی دارند و هر چه را انتخاب کردند باید مورد احترام همه باشد و مورد عمل قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در سفر به ونزوئلا اعلام شد که باور داریم، ملت ونزوئلا راه پیشرفت را ادامه خواهد داد و مطمئنا ملت ایران نیز برای همیشه در کنار ونزوئلا و همه ملل استقلال طلب و عدالت خواه حضور خواهد داشت.

احمدی نژاد با بیان این که در کنار شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید ونزوئلا ملاقات های کوتاهی نیز با رهبران برخی کشورها داشتیم، گفت: هر چند این دیدارها کوتاه بود اما در همان فرصت کوتاه روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادیم و علاوه بر دعوت از رهبران این کشورها برای سفر به ایران دعوت های متقابلی نیز از ما صورت گرفت و در برخی موارد که نیاز به تاکید داشت، تاکید لازم صورت گرفت.

او با اشاره به حضور خود در مراسم برگزار شده برای درگذشت هوگو چاوز و اعمال همبستگی با ملت ونزوئلا و آرمان های او خاطرنشان کرد: دیروز نیز در جشن تحلیف رییس جمهور جدید این کشور شرکت کردیم تا در شادی پیروزی ملت های مستقل شریک باشیم.

احمدی نژاد درباره کیفیت این سفر و این که آیا روابط ایران و ونزوئلا پس از هوگو چاوز به قوت سابق ادامه خواهد یافت، گفت: ونزوئلا امروز پرچمدار دور جدید حرکت انقلابی در آمریکای لاتین با بهره گیری از تجارب ۴۰۰ ساله مبارزات استقلال طلبانه ملت های این منطقه است و یک موج عظیم مردمی برای کسب عزت و استقلال در آمریکای لاتین شکل داده است.

رییس جمهور با بیان این که این مطالبه و موج مردمی به طور ذاتی با انقلاب اسلامی ملت ایران همبستگی و سنخیت دارد، افزود: بر اساس این نزدیکی صمیمیت ویژه ای بین مردم ایران و ملت های آمریکای لاتین وجود دارد.

وی با تصریح به این که حق این است که بگوییم آقای چاوز کار بسیار بزرگی انجام داد، اظهار کرد: پیش از آقای چاوز هر رهبر انقلابی که پرچم عزت طلبی و استقلال خواهی در منطقه آمریکای لاتین به دست می گرفت، قبل از آن که حرکتش شکوفا شده و به سرانجام برسد، به دست استکبار جهانی سرکوب شده یا کشته می شد، در نتیجه حرکت او ناکام می ماند اما آقای چاوز با ایمان، ایستادگی و هوشمندی بی نظیر خود ایستادگی کرد و قیام خود را به پیش برد و امروز شاهد آن هستیم که نهالی که او کاشت به بار نشسته و به درخت تنومندی تبدیل شده است.

رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: می خواهم در این جا از همه مبتکرین، خلاقان، کارآفرینان و سرمایه گذاران، دعوت کنم تا در عرصه خوبی که در نتیجه توافقات بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین صورت گرفته است از فرصت و فعالیت های خوبی که به وجود آمده برای ظهور، بروز و تحکیم روابط دو جانبه استفاده کنند و در کنار آن به مردم آمریکای لاتین که به جرات می توانم بگویم جزو مظلوم ترین ملت های جهان هستند، خدمت کنند.

احمدی نژاد با اشاره به تکرار این موضع از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر این که آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالت متحده است، تصریح کرد: این حرف ها و مواضع گواه خباثت آمریکایی ها در قبال ملل آمریکای لاتین بوده و توهین به مردم این منطقه است و در مقابل چنین رویکردهایی، ملل مستقل و عدالت طلب جهان باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا با هم در مسیر پیشرفت با سرعت بیش از پیش حرکت کنند.