به گزارش پارس ، « حمزه الحاج حسن» کارشناس لبنانی مسائل سیاسی در گفت وگو با فارس، در مورد تشکیل دولت جدید در لبنان گفت: انتظار می رفت که دولتی که برای روی کارآمدن آن گروههای سیاسی و احزاب به توافق رسیدند دولت وحدت ملی باشد اما کسانی که بر دولت « نجیب میقاتی» فشار آوردند تا کنار برود، از ایجاد دولت وحدت ملی نیز جلوگیری می کنند. آنچه که اکنون می بینیم این است که دولت جدید به سمت تشکیل دولت وحدت ملی که در آن دوستانی نظیر گروه ۸ مارس و حزب الله باشد پیش نمی رود.

الحاج حسن افزود: من بر این باورم که عربستان سعودی بر دولت میقاتی فشار وارد آورد تا کنار برود و خلأ سیاسی در این کشور تبدیل به امری مورد قبول گردد تا هر آنچه در مرزهای لبنان رخ دهد توجیه شود و به راحتی افراد مسلح بتوانند از خاک لبنان به خاک سوریه نفوذ کنند و خود را به این کشور برساند.

عربستان به دنبال نفوذ سابق در لبنان است

این کارشناس لبنانی به تلاش عربستان برای به دست آوردن نفوذ گذشته در لبنان اشاره و تاکید کرد: از جنبه سیاسی، عربستان تلاش می کند که آنچه در دوران دولت« سعد الحریری» نخست وزیر سابق لبنان از دست داده را بار دیگر به دست بیاورد. هنگامی که گروه ۸ مارس دولت حریری را ساقط کرد، نفوذ عربستان در لبنان کم شد.

الحاج حسن تصریح کرد: من بر این باورم که سازمان اطلاعات عربستان و شخص « بندر بن سلطان» رئیس این سازمان توانست با توافق برخی گروه های لبنانی دولت میقاتی را ساقط کند و آنچه که اکنون دیده می شود این است که « تمام سلام» نخست وزیر مامور تشکیل دولت لبنان نمی تواند به این زودی ها دولت تشکیل دهد و به نظر می رسد وی برخی گروه های سیاسی را نادیده گرفته است. سلام طی روزهای اخیر با « میشل سلیمان» رئیس جمهوری لبنان دیداری برگزار کرد و در این دیدار دولتی را به رئیس جمهوری ارائه کرد که در آن نیروهای ملی نبودند. وی بدون آنکه با همه احزاب و گروه های لبنانی بویژ گروه ۸مارس و از جمله حزب الله رایزنی بکند، دولت خود را به سلیمان ارائه کرده است. به همین دلیل من معتقدم که شرایط برای تشکیل دولت جدید بسیار دشوار خواهد بود و چه بسا ما شاهد تشکیل دولت جدید با یک رنگ و بو خواهیم بود.

دولت لبنان باید نماینده همه گروه ها باشد

الحاج حسن در ادامه به تشکیل دولت لبنان با حضور همه گروه ها اشاره و عنوان کرد: در شرایط کنونی هیچ دولتی نمی تواند بدون آنکه نماینده همه گروه های لبنانی باشد روی کار بیاید. شرایط داخلی و منطقه ای پیرامون لبنان این اجازه را نمی دهد که میان گروه ها و احزاب لبنانی شکاف و اختلاف باشد زیرا امروز ما می بینیم که نام بردن از برخی اشخاص برای به دست گرفتن وزارتخانه باعث پیچیده شدن اوضاع در این کشور می شود حالا اکر یک دولت به طور کامل روی کار بیاید که نماینده همه گروه نباشد و هوادار گروه ۱۴ مارس باشد، آن وقت چه می شود؟ این گروه و بویژه جریان« المستقبل» اکنون در بحران سوریه دست دارد و به این کشور سلاح و افراد مسلح را می فرستد.

وی افزود: این را باید افزود که بسیاری از گروه های مسلح و افراد مسلح با کمک گروه ۱۴ مارس وارد خاک سوریه می شوند. بر اساس میثاق ملی که در لبنان به امضا رسیده است گروه های لبنانی متعهد شده اند که خاک لبنان پایگاهی برای هیچ فرد مسلح یا گروه مسلح نمی شود که بخواهد به خاک سوریه تعدی کند.

بحران سیاسی در لبنان

این کارشناس لبنانی مسائل سیاسی با اشاره به بحران سیاسی در لبنان تصریح کرد: من معتقدم که ما امروز در یک بحران سیاسی واقعی به سر می بریم زیرا قانون اساسی کشور شبه معلق است و کسی به آن عمل نمی کند. پارلمان تقریبا مختل است، ریاست جمهوری ناتوان از برگزاری گفت وگو میان گروه های سیاسی است، نیروهای سیاسی چند پاره هستند و قدرت های بین المللی نیز گروه های مختلف را به سمت می کشانند و اوضاع شکنده کنونی مقدمه ای برای فروپاشی است اما با وجود این قدرت های بین المللی خواستار انتخابات و توافق در لبنان هستند. ما امیدورایم که دولتی در لبنان روی کار بیاید که بتواند از مرحله دشوار کنونی عبور کند.

تلاش برخی جریان ها برای به تعویق انداختن انتخابات

الحاج حسن در ادامه به دخالت عربستان در فرایند سیاسی لبنان اشاره کرد و گفت: علت آنکه دولتی که قرار است روی کار بیاید ممکن است به سمت یکجانبه گرایی و در اختیار گروه ۱۴ مارس برود، قانون انتخابات است، زیرا بر اساس این قانون اکثریتی که روی کار می آید دولت تشکیل می دهد و این گروه ۱۴ مارس است که می تواند اکثریت را به دست آورد و دولت جدید را در اختیار خود بگیرد. این دولت خواست عربستانی هاست. در لبنان و عرصه بین المللی شبه توافقی برای برگزاری انتخابات پارلمانی براساس قانون نسبیت وجود دارد. بنابراین اگر انتخابات بر اساس قانون جدید انتخابات برگزار شود، نیروهای سیاسی بزرگ نظیر گروه ۱۴ مارس که بر فرایند سیاسی سیطره دارند قدرتشان کاسته می شود، بنابراین آنچه که در لبنان برخی به دنبال آن هستند این است که انتخابات برگزار نشود. آنچه که اکنون عربستان و برخی جریان های لبنانی در پی آن هستند این است که دولت انتخاباتی برگزار کند که مناسب حال عربستان، آمریکا و همپیمانان آنان در منطقه است.

تحولات طرابلس و شمال لبنان

این کارشناس در ادامه به تحولات شمال لبنان اشاره و تصریح کرد: اتفاقاتی که در شمال لبنان می افتد و به سوریه می رسد چیزی است که توسط سازمان های اطلاعاتی بین المللی و بویژه آمریکا و عربستان و توسط شخص بندر بن سلطان مدیریت می شود. آنچه در شمال لبنان رخ می دهد یک پروژه طایفه ای است که به دنبال ایجاد امارت اسلامی بر پایه امارت هایی که در دیگر کشورهای اسلامی عربی نیز به دنبال ایجاد آن هستند. این پروژه یک پروژه آمریکایی صهیونیستی است و همسو با منافع رژیم صهیونیستی است. سفر « جان کری» وزیر خارجه آمریکا به منطقه برای تقویت همین پروژه و ایجاد کشورهای کوچک طایفه ای در منطقه است، چیزی که برای سوریه برنامه ریزی شده است.

وی افزود: با وجود حضور برخی تندروها در شمال لبنان و گسترش اندیشه های تکفیری و سلفی بیم آن می رود که لبنان به بحران منطقه ای و بویژه سوریه کشیده شود و ورود لبنان به بحران های منطقه ای طرحی آمریکایی است.

حفظ وضعیت ثبات شکننده در لبنان

الحاج حسن همچنین به تلاش کشورهای منطقه و آمریکا برای حفظ وضعیت شکننده در لبنان اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر کشورهایی نظیر آمریکا، عربستان و قطر و حتی ترکیه به دنبال آن هستند که در لبنان امتیازاتی را بدست آورند بدون آنکه پیشتر بروند زیرا آنها می دانند که شعله ور شدن جبهه جنگ جدید در لبنان به معنای شعله ور شدن جنگ در کل منطقه است و این چیزی نیست که آنها بخواهند.

وی در پایان گفت: کشورهای منطقه ای و غرب به دنبال بی ثبات در لبنان هستند و این به معنای آن است که تنش سیاسی در لبنان به حال خود بماند و چنددستگی همچنان بر این کشور حاکم بماند و نیز لبنان در شبه فروپاشی امنی به سر ببرد تا آنکه مقاومت به جای رویارویی با رژیم صهیونیستی به مسائل داخلی سرگرم شود و همچنین بتوانند افراد مسلح و تسلیحات را به راحتی به سوریه بفرستند و به قتل و کشتار مردم سوریه ادامه دهند.