به گزارش پارس به نقل ازمهر، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم با حضور در خبرگزاری مهر ضمن بازدید از بخش های مختلف این خبرگزاری به سئوالات خبرنگاران سیاسی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پاسخ گفت.

ابوترابی فرد که در میان سیاستمداران به یک چهره آرام و اخلاقی مشهور است، در تمام طول مصاحبه تلاش کرد تا کلامی نگوید که موجب رنجش خاطر سیاسیون و سایر چهره های سیاسی کشور شود. با این حال در لفافه نقدهای جدی به وضعیت فعلی و دولت ارائه کرد. محمدحسن ابوترابی نماینده مردم قزوین در مجالس ششم، هفتم و هشتم و منتخب مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

مشروح سوالات و پاسخ های این کاندیدای ریاست جمهوری را در زیر می خوانید:

* آقای ابوترابی، به عنوان یک چهره سیاسی که قصد دارد خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد، چه ویژگی هایی در مورد خودتان بر می شمارید که بتوانید اعتماد مردم را در انتخابات جلب کنید؟

- گمان می کنم در انتخابات پیش رو باید چند مقوله مهم مطرح و تبیین شود. ابتدا گفتمان دولت یازدهم در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باید دقیقا گفتمان نظام باشد و هرگونه زاویه در گفتمان موجب کاهش کارآیی دستگاه هایی اجرایی خواهد شد و باعث عدم دستیابی به توفیق لازم در اهداف تعیین شده از سمت جمهوری اسلامی می شود.

ثانیا گفتمان انقلاب را باید با گفتار مبتنی بر علم و اخلاق در کشور و در دنیای امروز مطرح کرد و محقق ساخت.

ثالثا اینکه گفتمان انقلاب با بهره از گفتار مبتنی بر علم و اخلاق از ظرفیت بالایی برای اجماع سازی برخوردار است و در حول این گفتمان می توان به اجماع حداکثری رسید. یعنی همان چیزی که رهبری آن را تبیین و تایید می کنند. فکر می کنم با تجربه ای که در دوران مبارزه با رژیم شاهنشاهی و در عمر مبارک جمهوری اسلامی ایران داشته ام و در صورت اعتماد مردم می توانم با تکیه بر اصول، راه را برای تحقق اهداف متعالی نظام و عینیت یافتن گفتمان آن در عرصه های گوناگون البته با توکل به خداوند و کمک و یاری صاحبنظران و فرهیختگان و چهره های برجسته علمی و علما و مدیرانی که در عرصه مدیریت اجرایی کشور دارای تجربه هستند این گفتمان را عملی کنم.

* یک نکته مهم تفاوت ادبیات شما با سایر کاندیداهاست، محور اصلی همه کاندیداها اقتصاد است اما بحث اصلی شما بر روی اخلاق است، آیا این قضاوت را قبول دارید؟ علت این تفاوت در ادبیات و گفتمان شما چیست؟

- به نظر من امروز مسئله اصلی کشور پیشرفت اقتصادی همراه با بسط عدالت و کاهش شکاف طبقاتی است. به این آرمان و سایر آرمان های نظام نمی توان دست یافت مگر با گفتمان مبنتی بر علم و اخلاق.

* یعنی از نظر شما این موضوع به عنوان یک کمبود در جامعه احساس می شود؟

- کاملا همینطور است. باید سطح علم و اخلاق را در بالاترین ظرفیت جامعه ارتقاء داد و تصمیمات باید مبتنی بر بالاترین پشتوانه علمی و کارشناسی باشد که اگر نباشد راهکارها موفق نخواهد بود و زمینه آسیب جدی در جامعه در حوزه های مختلف فراهم می شود. در تجربه ای که بنده کسب کردم به این نتیجه رسیدم که تصمیم مبتنی بر علم و دانایی در صورتی می تواند به یک راهکار موفق برای رسیدن به هدف تبدیل شود که مدیران اجرایی کشور و دولتمردان اخلاق مبتنی بر تقوای سیاسی را به معنای واقعی کلمه در دستور کار خود قرار دهند.

پیوند دو مقوله علم و اخلاق نیاز قطعی امروز و فردای جامعه است و فکر می کنم که مردم بر این باورند که در هر دو حوزه دانایی محوری و گفتمان مبتنی بر اخلاق فاصله معنی داری وجود دارد.

* نقد دولت تاکنون از سمت شما در عرصه عمومی کم شنیده شده است آیا به این معنی است که شما نقدی نداشته اید یا از روش های دیگر برای انتقاد استفاده می کنید؟

- سخن درستی است. بنده بر این اعتقادم که نقد باید همراه با انصاف، عقلانیت و اخلاق باشد. انصاف حکم می کند که در کنار ضعف نقاط قوت را نیز ببینیم دانش و اخلاق ایجاب می کند نقد خود را در قالب ادبیات دینی و اخلاقی مطرح کنیم. این گفتمان اولا فضای منفی خلق نمی کند ثانیا امکان تاثیرگذاری نقد را افزایش می دهد. من در این چارچوب سعی کرده ام که وظایفم را انجام دهم. همکاران و وزرا نیز به خوبی می دانند که در نشست های مشترک بین دولت و مجلس بنده نقطه نظراتم را مستدل بیان کرده ام و البته طرح آن را در رسانه ها به صلاح ندیده ام و به آن نپرداخته ام.

*آخرین نقدی که شما در جلسات مشترک مجلس و دولت به آقای احمدی نژاد داشتید در مورد چه بود؟

- آخرین نقد من به دولت به دو حوزه مربوط می شود. یک اینکه نیروهای جدید را با بودجه سنگین کشور نباید استخدام کرد در حالیکه بودجه عملکرد سال ۹۲، صد هزار میلیارد است و بودجه جاری کشور نیز نزدیک به این رقم است تامین منابع بودجه عمرانی کشور با مشکل مواجه است و این قبیل کارها قابل قبول نیست. دومین نقد من این بود که تاکید داشتم هنگامی مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها آغاز شود که ثبات نسبی در اقتصاد بوجود آمده باشد. تا به ثبات نسبی دست نیابیم این اقدام آسیب های جدی را در پی خواهد داشت.

* در این دوره از انتخابات با تعدد کاندیداها به خصوص در طیف اصولگرا مواجه هستیم. برخی معتقدند بعضی از کاندیداها در میانه راه و یا در آخر به نفع دیگر کاندیداها کنار می روند این اخبار در خصوص شما هم شنیده می شود اگر قرار است شما نیز به نفع کسی کنار بروید و یا قصد دارید تا آخر در صحنه انتخابات باقی بمانید؟

- بنده در چارچوب منافع کشور و در راستای شکل گیری گفتمان انقلاب که در دستور کار دولت یازدهم برای رسیدن به بالاترین ظرفیت از وحدت ملی و انسجام اسلامی تا زمانیکه حضورم این هدف را تامین کند در صحنه باقی خواهم ماند اما اگر احساس کنم که حضورم در نقطه تلاقی و تعارض با اهداف تعیین شده است در صحنه نخواهم ماند.

* پس از این موضوع ربطی به حضور شما در ائتلاف ۵ نفره ندارد و نشان از یک هدفگذاری مجزا است.

- ائتلاف ۵ گانه نقشه راهی است در راستای این هدف. بحث مرجعیت جامعتین نیز راهکاری برای تحقق اهداف تعیین شده است.

* یعنی احتمال دارد به نفع کاندیدایی که اهداف شما محقق سازد کنار بروید؟

- گفتم بنده در چارچوبی که عرض کردم عمل می کنم.

* ممکن است کمی صریح تر پاسخ دهید؟

- بنده کاملا صریح جواب می دهم.

* احتمال دارد به نفع آقای لاریجانی کنار بروید؟

- عرض کردم در همان چارچوب عمل خواهم کرد.

* شایعه شده است که اعضای ائتلاف ۵ نفره ارتباط نزدیکی با آقای لاریجانی دارند و قرار است هر ۵ نفره در صورت حضور لاریجانی به نفع او کنار بروند، آیا این صحت دارد، شما مشورتی در این خصوص با آقای لاریجانی داشته اید؟ نظر آقای لاریجانی در خصوص کاندیداتوری شما چیست؟

- در ائتلاف ۵ نفره در خصوص این موضوعی که شما مطرح کردید صحبتی مطرح نشده است. بلکه همه مباحث در چارچوب حضور قطعی دوستان بوده است. آقای لاریجانی نیز در مجموع نسبت به حضور من نگاه منفی نداشته اند.

* آیا در خصوص حضور خودشان در انتخابات با ایشان صحبت کرده اید؟

- در نشست هایی که با هم داشته ایم مطلبی در این خصوص که در انتخابات حضور می یابند مطرح نکرده اند.

* سازوکار ائتلاف ۵ نفره برای رسیدن به کاندیدای نهایی چیست؟

- جزئیات این موضوع را باید از آقای موسی پور دبیر این مجموعه بپرسید.

* آقایان متکی، پورمحمدی و باهنر اظهار داشته اند که هر کدام در نظرسنجی ها در بالاترین سطح قرار دارند آیا این موضوع درست است؟ وضعیت شما در نظرسنجی ها چگونه است؟

- بنده اطلاع ندارم این دوستان با چه استنادی گفته اند که در نظر سنجی ها در بالاترین رده قرار دارند.

* آیا اصلا نظرسنجی ها را قبول دارید؟

- نمی شود نقش نظرسنجی را در تعریف فضای کشور نادیده گرفت.

* آیا از خانم ها نیز در کابینه خود استفاده خواهید کرد؟ به خانم ها اعتماد دارید؟ و آیا از ظرفیت علمی آنها در دولت خود استفاده خواهید کرد؟

- بنده واقعا اراده بر این دارم که از همه ظرفیت های کشور، نهادهای سیاسی، مشاورین به خصوص از مجلس و کمیسیون های تخصصی برای رسیدن به بهترین ها استفاده شود. ملاک من شایسته سالاری به معنای واقعی کلمه بدون کمترین نگاه حزبی، گروهی و جناحی است.

* شعار کلیدی شما در انتخابات چیست؟

- شعار بنده پاک باش و خدمتگزار است. بنده قصد دارم از بهترین ها، پاک ترین ها و متخصص ترین ها در کابینه استفاده کنم. در خصوص معرفی افراد برای کابینه نیز باید بگویم اعضای کابینه باید ابتدا رای اعتماد از مجلس بگیرند لذا معرفی آنها پیش از مشورت با مجلس و کمیسیون های تخصصی را صلاح نمی دانم.

* هزینه تبلیغاتی شما چقدر است؟ و آیا حاضرید منابع مالی خود را به صورت شفاف برای مردم اعلام کنید؟

- بله، فکر می کنم توفیق انجام این کار را داشته باشم. در جلسه ای که با حضور صد نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها داشتم آنها شماره حسابی را در نظر گرفتند تا خودشان علاوه بر مشارکت علمی، حمایت مالی نیز داشته باشند.

* آیا پیش بینی در خصوص هزینه های تبلیغاتی خود داشته اید؟ فکر می کنید این هزینه ها چقدر باشد؟

- بدون پیش بینی هم نیستم. اما چون دقیق نیست اجازه بدهید در موردش حرفی نزنم.

* ظاهرا یکجا در بیانات خود اظهار داشته اید که ۱۴ کارگروه در حال تدوین برنامه های شما در حوزه های مختلف هستند چه کسانی و چه گروه هایی قرار است این برنامه ها را تعیین کنند رئوس برنامه ها و عناوین این کارگروه ها چیست؟

- چهره های علمی و برجسته دانشگاهی، مدیران اجرایی توانمند و با تجربه ای که از دیرباز با هم ارتباط داشتیم کمک فکری به بنده می دهند. از جمله عناوین مهم این کارگروه ها می توان به حوزه اقتصاد، بهداشت و درمان، آموزش عالی، حوزه تخصصی انرژی، جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، کسب و کار و فرهنگ و هنر و سیاسی اشاره کرد.

* کدام چهره های برجسته و شاخص فرهنگی و سیاسی و اقتصادی از شما حمایت می کنند؟

- تا امروز چهره های علمی و برجسته دانشگاهی، حمایت کرده اند و فکر می کنم اگر نام نبریم بهتر است چرا که ممکن است در روزهای آینده خودشان این حمایت را اعلام کنند.

* آیا تا کنون با جبهه پایداری مذاکره ای داشته اید؟

- تعداد قابل توجهی از نیروهای فعال جبهه پایداری در استانها با من ارتباط دارند و در سفرهای استانیم این افراد میزبان و مدیر برنامه های بنده هستند.

* آیا پایداری هم از شما دعوت برای مذاکره کرده است؟

- تاکنون حرفی در این خصوص مطرح نشده است.

* برنامه دیدار با مراجع داشته اید؟

- تاکنون با ۴ نفر از مراجع، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله شبیری زنجانی در روزهای گذشته دیدارداشته ام و با حضرات آیات مکارم و جوادی آملی به صوررت مشروح گفتگو کرده ام و دیدگاه های خود را در مورد اصولی که زمینه حضورم را فراهم کرده است و همچنین در خصوص دولت یازدهم تبیین و برای ایشان توضیح داده ام.

* گفته می شود که شما کاندیدای جامعه روحانیت مبارز نیستید؟

- بله درست است.

* آیا کاندیدای جامعه روحانیت از ائتلاف ۵ نفره انتخاب می شود؟

- جامعتین با نگاه کلی به مجموعه اصولگرایان کاندیدای مورد حمایت خود را انتخاب می کنند.

* تحلیل شما در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات چیست؟

- با توجه به نقش مشارکت مردم در افزایش اقتدار جمهوری اسلامی و با توجه به بیانات اول فروردین امسال مقام معظم رهبری همه نیروهای وفادار به امام، نظام و انقلاب اسلامی و قانون با هر گرایش و تفکر سیاسی باید حضور موثر و فعالی در انتخابات داشته باشند.

* آیا به نظر شما حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری جدی خواهد بود؟

- بله فکر می کنم اصلاح طلبان به صورت جدی در انتخابات حاضر شوند.

* حضور آقای هاشمی را در انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

- آخرین خبرها این بود که آقای حسن روحانی به جای ایشان در انتخابات حاضر می شوند.

* رفتار دولت را در انتخابات پیش رو برای حمایت از کاندیدای خاص چطور ارزیابی می کنید؟ آیا دولت کاندیدای خودش را در انتخابات معرفی خواهد کرد؟ فکر می کنید این کاندیدا چه کسی باشد؟

- در اینکه در انتخابات پیش رو شاهد نامزدی از سوی دولت که مورد حمایت آن هم باشد تردیدی نیست. اما اینکه چه کسی کاندیدای نهایی دولت است باید منتظر ماند تا زمان مشخص شود.

* آیا شما هم معتقدید انحراف و جریان انحرافی و فتنه در لایه هایی با یکدیگر هماهنگ هستند؟

- اجازه دهید وارد این تحلیل نشویم. کسانی که انقلاب را باور دارند و در چارچوب قانون اساسی و احترام به قانون و رهبری می توانند وارد انتخابات شوند.

* آیا به جریان انحرافی قائل هستید؟

- برخی عملکردها و گفتمان با اصول و مبنای انقلاب مغایر هستند.

* آیا در این خصوص با آقای احمدی نژاد صحبتی داشته اید؟

- با ایشان در خصوص اینکه باید در چارچوب مصالح نظام حرکت کرد گفتگو کردم و قرار شد ایشان در چارچوب حرکت کنند.

* رهبری در ایام فتنه از عمارها خواستند که در فضای غبارآلود صحنه را برای مردم شفاف کنند چرا که مردم در اینگونه صحنه ها ممکن است خدایی ناکرده به انحراف کشیده شوند، بخشی از مواضع و مصاحبه های شما در عرصه سیاسی کمکی به شفاف کردن صحنه ندارد، نمونه آن هم پاسخ شما به این سئوالات است. مردم انتظار دارند در آستانه انتخابات صریح تر و شفاف تر برای مخاطبان بیان کنید. شما رفتار اخلاقی سیاسی را کلی گویی می دانید یا انصاف و عقلانیتی که فرمودید در این میدانید که وارد خیلی از موضوعات نشوید؟

- وقتی عرض می کنم گفتمانی است که از اصول و انقلاب زاویه و انحراف دارد چه در حوزه عقیده و رفتار پاسخ روشن و شفافی نیست؟ اولین اقدام در خصوص نامه مشایی از سمت من انجام گرفت. شما فرمودید آیا اینها جریان انحرافی هستند بنده گفتم خیر. برخی می خواهند اینها را جریان معرفی کنند. طبیعتا خودشان هم دوست دارند به یک جریان مبدل شوند. فکر نمی کنم ضرورتی داشته باشد در موارد متعددی که با آقای احمدی نژاد در این خصوص گفتگو کرده ام را به رسانه ها منتقل کنم. مگر ما برای زاویه و انحراف ها گرفتن باید یک غول پیش بینی کنیم. همین رفتارهاست که از یکسری مبانی الهام می گیرد و باید اصلاح شود. پیش بینی همین رفتارهایی که موجب اتفاق روز یکشنبه سیاه مجلس شد که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تذکر دادند. من در این رابطه از همه ظرفیت خودم استفاده کردم و باید همگی تلاش کنیم که رفتارها زاویه انحرافی نداشته باشند.

* ممکن است وارد مناظراتی شوید که باعث شود مواضع شفافی را بیان کنید؟

- قطعا به مناظرات ورود پیدا خواهم کرد. مناظرات نباید سبب شود اصولی که مورد تایید اسلام و نظام است زیر پا گذاشته شود.

* آیا توصیه ای به شورای نگهبان با توجه به تکثر کاندیداها در خصوص بررسی صلاحیت ها دارید؟ آیا مشورت خاصی به آنها داده اید؟

- بنده می گویم شورای نگهبان کاملا قانون را ملاک قرار دهد و بر اساس قانون اساسی عمل کند.

* تعریف شما از رجل سیاسی چیست؟

- قطعا قانون اساسی معنایی از رجل سیاسی ارائه کرده است. از رجل مذهبی هم همینطور. شخصی که می تواند در جایگاه دوم کشور با اختیارات فراوان و نقش تاثیرگذار قرار بگیرد از نظر قانون اساسی باید رجل مذهبی و سیاسی باشد و رجل هم در در متون سیاسی ما تعریف خودش را دارد.

* فکر می کنید چند درصد از این کاندیداها رجل سیاسی هستند؟

- نمی دانم در این مقام نبوده ام که بخواهم این ارزیابی را انجام دهم.

* آقای قالیباف گفته است کمتر از دو سال می توان مشکل اقتصادی کشور را حل کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

- آقای قالیباف توضیح دهد که منظورشان چیست؟ تورم یک رقمی و نرخ ارز چه می شود؟ امکان اشتغال بین ۷-۸ میلیون را فراهم می کنند؟ ارزش پول ملی را به چه سقفی می رسانند و قرار است نرخ ارز را در چه جایگاهی قرار دهند. بیانات کلی فایده ای ندارد.

* مهتمرین مسئله اقتصادی کشور از نظر شما چیست؟

- مهمترین مسئله، اشتغال و تولید است. باید از تمام ظرفیت های کشور بهره گرفت تا تولید افزایش یابد. افزایش تولید، منجر به افزایش اشتغال می شود. برای این کار تنها راه این است که بودجه سالانه کشور را در قدم اول عملیاتی نماییم و هزینه کشور را درست مدیریت کنیم. کسری بودجه را به صفر برسانیم. استقراض دولت از بانک مرکزی را به صفر برسانیم. رشد نقدینگی را کاهش دهیم. اینها قدم هایی است که راه را برای رسیدن به یک اقتصاد پویا فراهم می کند. در این مسیر باید ذخایر ارزی افزایش یابد و از شرکت های دانش بنیان برای حل این مشکلات اقتصادی بهره گرفت. یکی دیگر از مهمترین اقدامات در حوزه اقتصاد عدم وابستگی به بودجه نفت است. در شرایطی هستیم که نباید یک ریال از منابع خودمان را به هدر بدهیم. در کنار اینها باید بهره وری سرمایه را ارتقاء دهیم. بهره وری ما در اول انقلاب ۱.۶۵ درصد بود اما الان به ۶۵ صدم درصد کاهش یافته است. در حالیکه برخی از کشورها در این حوزه رشد چشمگیری داشته اند.

* مهمترین نقد شما در حوزه سیاست خارجی چیست؟

- به نظر من می توان با تدبیر بیشتر طوری عمل کرد که گرفتار تحریم ها نشویم. مهمترین عاملی که می توانست بازدارنده تحریم ها باشد تصمیمات درست اقتصادی است. من بر این اعتقادم که آمریکا و ما در داخل کشورمان دو لبه قیچی هستیم که هدف آن ایجاد چالش فراروی اقتصاد ایران است. یک لبه آمریکاست که سعی در کاهش درآمدهای ارزی جمهوری اسلامی ایران دارد و یک لبه نیز خودمان هستیم که افزایش هزینه های کشور را رقم می زنیم. مثل همین استخدام های غیر قانونی؛ در آغاز دولت احمدی نژاد بودجه جاری کشور ۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما حالا در پایان سال ۹۱، این مقدار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شده است در حالیکه درآمدهای ارزی ما کاهش پیدا کرده است. این نقشه راه روشن بود من بارها گفتم که ما باید هزینه های جاری خودمان را باید کاهش دهیم.

* شما اگر رئیس جمهور شوید با گشت ارشاد چکار می کنید؟

- برای ارتقاء سطح فرهنگ باید از همه ابرازها استفاده کرد. گفتمان مبتنی بر اخلاق، صداقت و تلاش برای ارتقاء دینداری و دینمداری در بدنه دولت نقش مهمی در گسترش اخلاق در جامعه خواهد داشت و امیدوارم از همه ابزارهای ممکن برای رشد اخلاق در جامعه استفاده کنم. اعتقاد داریم مردم عزیز هم ارزش های دینی و فرهنگی را باور دارند و می توانیم با تکیه بر این ارزش ها برخی کاستی ها به عنوان مثال در پوشش هم برادران و هم خواهران را اصلاح کنیم. این امور قابل انجام است. کار فرهنگی به تنهایی جواب نمی دهد در کنار آن باید جلوی برخی جرائم که ویران کننده فرهنگ است را گرفت.

* با توجه به اینکه نفت بازی گردان اصلی اقتصاد ماست. تحریم ها باعث ایجاد مشکلاتی در صادرات نفت شده است برای فازهای پارس جنوبی چه برنامه ای دارید در حالیکه دولت عملا هیچ یک از فازهای پارس جنوبی را به بهره برداری نمی رساند؟ مدیریت مصرف در دولت شما در خصوص فرآورده های نفتی چگونه است؟

- قطعا مدیریت مصرف علاوه بر سیاست های قیمتی درکنار سیاست های قیمتی نیز باید اعمال شود. بخش سیاست های قیمتی تعیین کننده است فاز دوم اجرای هدفمندی را با رسیدن به ثبات نسبی و تثبیت نرخ ارز و فراهم آوردن سیر نزولی تورم باید کلید زد. در خصوص سرمایه گذاری در بخش انرژی، نفت، گاز باید اولویت هایی قائل شویم چرا که به دلایل مختلف سرمایه گذاری در این بخش ها جزو ا ولویت های اقتصادی کشور است. در همین راستا خط انتقال لوله به پاکستان و هندوستان علاوه بر آثار سیاسی و اقتصادی، ظرفیت بهره وری ما از ذخایر مشترک را افزایش میدهد و نقش مهمی در ثبات امنیت ایران و منطقه ایفا می کند باید برای انتقال گاز به اروپا و سایر کشورها نیز با برنامه حرکت کرد. به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تقریبا تمام نفت استخراجی کشور را مبدل به فرآورده های نفتی کنیم و با فروش آنها علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه بهره وری از یک ثروت خدادادی را ارتقاء بخشیم. در این خصوص البته با چالش هایی روبرو هستیم اما ظرفیت نظام نشان داده که با اقتدار از این چالش ها و تحریم ها عبور خواهیم کرد.